حسن دولتآبادی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: انسان پیش از فراگیری خواندن و نوشتن، بسیاری از الگوهای رفتاری و مهارتی را از محیط پیرامونش کسب میکند و معمولاً محیط خانه برای او سرمایهای بزرگ برای کسب این الگوهای رفتاری است که مشخصاً پدر و مادر در رأس آن نقش سازندهای دارند.
وی ادامه داد: در محیطهای آموزشی همچون مهدکودک و مراکز پیشدبستانی و بعد از آن در مقاطع تحصیلی، آموزش مهارتها و رفتارهای لازم در زندگی از سوی مربیان و اولیای آموزشی و تربیتی به کودک و نوجوان منتقل میشود و در حقیقت میتوان گفت که این افراد جایگزین پدر و مادر شدهاند و کودک و نوجوان بیشتر از پدر و مادر و محیط خانه، از مربیان و معلمان و محیطهای اجتماعی تأثیر میگیرد.
دولتآبادی تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم و استاندارد کسب مهارتهای رفتاری و اجتماعی در محیطهای آموزشی هنر نمایش معرفی شده است و کشورهای پیشرفته و مترقی از این ابزار که به شکل غیرمستقیم و از طریق روایت یک قصه مجموعهای از آموزههای مورد نظر خود را به مخاطب کودک و نوجوان منتقل میکنند استفاده کرده و نتایج درخشانی را نیز از آن دریافت کردهاند.
الگوی رفتاری دینی شکلدهنده مناسبات فردی است
این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه گفت: زبان بیواسطه هنر نمایش که مواجهه دلنشینی با مخاطب خود به ویژه کودک و نوجوان با آن ساختار شاد و مفرح دارد میتواند تأثیرات شگرفی در امر آموزش و آموزههایی که مورد نظر داریم تا آن را به عنوان مهارت در اختیار کودک و نوجوان قرار دهیم، داشته باشد.
دولتآبادی افزود: نباید این امر را فراموش کرد که در جامعه دینی همچون ایران، مبانی شکلدهنده مناسبات فردی و مردمی، الگوی رفتاری دینی ماست و از دیرباز افرادی بودهاند که خود را ملزم به رعایت این الگوی رفتاری و اخلاقی کردهاند که ما از آنها به نیکی یاد میکنیم، از پیامبران و امامان گرفته تا اولیاء و بندگان صالح خدا که پایبند به اصول ارزشی و دینی بودند و باید به عنوان الگو در قالبهای گوناگون فرهنگی و هنری همچون نمایش به آنها پرداخت.
بهرهگیری از ویژگیهای اساطیر ایران
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: حتی در بُعد ملی ایرانیان با شخصیتهای حقیقی و اساطیری روبرو هستند که در خلال سطور ادبیات غنی ایرانی از آنها به نیکی یاد شده و لازم است در شکل و شمایلی جذاب، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری آنها استخراج و به یک روایت دراماتیک جذاب برای کودک و نوجوان تبدیل شود تا تأثیرات عمیق خود را در راستای انتخاب یک الگوی رفتاری و اجتماعی مناسب که بعدها سبک زندگی او را رقم خواهد زد بر جای بگذارد.
وی در پایان گفت: تا پیش از آنکه فرهنگ غربی که هیچ تجانسی با باورهای اعتقادی و ملی ما ندارد در قالب پدیداری شخصیتهای نامأنوس غربی که رفته رفته میرود افکار کودکان و نوجوانان ما را به سبک و سیاقی غیرایرانی و غیراسلامی منحرف کند، باید به فکر بود و با طراحی قهرمانان نمایشی متأثر از شخصیتهای موجود در فرهنگ و ادب ایرانی و اسلامی ذهنیت مخاطب کودک و نوجوان را به سوی داشتههای غنی فرهنگی خود معطوف کرد.