محمد انجمشعاع، دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ضمن اعلام خبر تصویب اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در قانون بودجه سال 1394 کل کشور گفت: ارتقای نظاممند اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها در قوانین بودجه کشور یکی از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.
دلیل طرح موضوع اعتبارات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مسائل مالی و اعتباری گفت: یکی از عوامل اصلی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ساماندهی و هماهنگی امور قرآنی کشور است. با توجه به نقش مؤثر مدیریت منابع مالی و اعتباری در ساماندهی امور قرآنی از بدو تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل شورا، موضوع اعتبارات مورد توجه جدی قرار گرفت و از سال 89 کسر نیمدرصد از اعتبارات دستگاهها و تخصیص آن برای اجرای منشور در قانون بودجه کل کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با این سنت حسنه پس از شش سال، جریانی موازی اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها ایجاد شد و این اعتبارات به صورت سالانه در ردیف اعتبارات کمک از طریق شورا به دستگاهها تخصیص مییابد.
لزوم ساماندهی اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها
وی بیان کرد: با توجه به قوام یافتن فرآیند تخصیص و توزیع اعتبارات جامع با عنوان «اعتبارات اجرای منشور» که امید است در سال 94 از طریق صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی نظاممندتر از گذشته جذب و تخصیص یابد، اکنون هنگام آن فرا رسیده است که اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها که به صورت موردی و غیرنظاممند در قوانین سالانه بودجه کل کشور از قبل وجود داشته است مورد ساماندهی و ارتقاء قرار گیرد.
انجمشعاع در ادامه با اشاره به برخی ضروریات در ساماندهی و ارتقاء اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها افزود: محدود بودن ردیف اعتبارات اجرای منشور، کمبودن سرجمع ردیفهای اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها در قانون بودجه، فقدان انسجام، منطق و عدالت در میزان اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها، ضعف سازوکارهای پیشنهاد و تصویب ردیفهای اعتبارات خاص قرآنی در دولت و مجلس و امکان تحتالشعاع قرار گرفتن اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها با توجه به اعتبارات اجرای منشور از جمله ضرورتهایی است که ارتقاء فعالیتها را ضروری میسازد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت سیاستگذاری و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر اعتبارات خاص قرآنی با استناد به وظایف آن مبنی بر ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادهای دولتی و غیردولتی و تدوین اولویتها و جهتگیریهای کلان بودجه فعالیتهای قرآنی، شفاف نبودن اعتبارات خاص قرآنی از میان اعتبارات عام فرهنگی اجتماعی دستگاهها و نهادها و ضرورت تصریح به آن در قانون بودجه، ضعف شفافیت نظام تخصیص و هزینهکرد اعتبارات خاص قرآنی و قابل توجه بودن اعتبارات عام فرهنگی اجتماعی و امکان جهتدهی آنها به سمت توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر دلایلی است که ساماندهی و ارتقای اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها را ضروری مینماید.
دستگاههای دارای اعتبارات خاص قرآنی در قوانین بودجه سالانه
دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه در قانون بودجه سال 1394، اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها، حدوداً 543,606 میلیون ریال و اعتبارات مشترک قرآنی و فرهنگی، حدوداً 1,145,241 (میلیون ریال) است، گفت: تا سال 90 تنها دستگاههای اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی و تشکلهای قرآنی ـ مردمی اعتبارات قرآنی داشتند. بعد از آن تا سال 93 وزارت علوم نیز اضافه شد. سال 94 نقطه عطفی در این خصوص است که دستگاههای سازمان فرهنگ و ارتباطات، برخی بخشهای فرهنگی عقیدتی نیروهای مسلح و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به مجموعه فوق اضافه شدهاند.
ارائه یک پیشنهاد
انجمشعاع افزود: یکی از راهکارهای ارتقای نظاممند اعتبارات خاص قرآنی دستگاهها و نهادها در قانون بودجه، تمرکز تصمیمگیری و تصمیمسازی برای دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه است. بنابراین پیشنهاد میشود کارگروهی در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با مسئولیت مدیران ارشد آن سازمان و نمایندگان شورا و کمیسیونها تحت نظر کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآن که مسئولیت ارائه خدمات پشتیبانی توسعه فرهنگ قرآنی را بر عهده دارد تشکیل شود. همچنین طراحی سازوکاری برای تعامل مؤثر با مجلس شورای اسلامی و پیگیری امور مرتبط نیز مطلوب به نظر میرسد.
وی ادامه داد: علاوه بر لزوم ارتقاء نظاممند اعتبارات خاص قرآنی، ضروری است عناوین موجود در برنامههای بودجه سالانه کشور در سه محور توسعه آموزش عمومی قرآن، توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی و حوزههای وابسته طبقهبندی و اصلاح شود تا با نظام اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و سیستم نظارتی آن همخوانی داشته باشند.
وی در پایان یادآور شد: آنچه که از مقوله اعتبارات قرآنی، مهمتر به نظر میرسد، موضوع انتقال ادبیات نظام توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش بدنه دستگاهها در خصوص برنامهریزی عملیاتی براساس اهداف منشور و کارکردهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی است.