بدهی‌های میلیاردی که کمر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس را خم کرد
کد خبر: 3274553
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بدهی‌های میلیاردی که کمر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس را خم کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: بدهی‌های میلیاردی به مربیان، مدیران و خدمتگزاران مدارس قرآن و حافظان طرح ملی حفظ قرآن در آموزش و پرورش فارس از مواردی است که موجب شده این مدارس و طرح رو به تعطیلی روند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در روز 31 فروردین‌ماه سال جاری نشست خبری برگزاری مسابقات سراسری قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان کشور در شیراز برگزار شد.

در این نشست، محمد نظری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر آخرین وضعیت اجرای طرح ملی حفظ قرآن در آموزش و پرورش، از بدهی یک میلیارد تومانی این اداره‌کل به حافظان قرآن خبر داد.
در این راستا، به سراغ حسین‌علی معزی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس رفتیم تا اطلاعات دقیق‌تری پیرامون چند و چون این بدهی در اختیار ما قرار دهد.
معزی در این رابطه پاسخ داد: با توجه به اینکه در منشور توسعه فرهنگ قرآنی، مسئولیت آموزش عمومی قرآن در کشور به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، لذا این وزارتخانه در راستای تحقق این مسئله برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد و طی آن مدارس قرآن فوق برنامه در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس ایجاد شد تا این مدارس بتوانند در خارج از ساعاعت رسمی مدرسه، آموزش‌های عمومی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را برای دانش‌آموزان و عموم مردم ارائه دهند.
وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد که اهداف این طرح در آن مشخص شده بود تا در نوبت مخالف مدارس، مدرسه فوق برنامه قرآن تشکیل شود و از همان امکانات مدارس معمولی که صبح‌ها دائر بوده،‌ استفاده شود و یک مدیر و 24 ساعت مدرس قرآن و یک خدمتگزار در این مدارس قرآن فعالیت کنند.

668 مدرسه قرآنی در سال تحصیلی 91-90 در فارس راه‌‌اندازی شد
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: در ترم پاییز سال تحصیلی 91-90 در استان فارس، 668 مدرسه فوق برنامه قرآنی تأسیس و راه‌اندازی شد که 93 هزار و 880 دانش‌آموز جذب این مدارس و 3 هزار 672 کلاس در این مدارس در استان فارس تشکیل شد.
وی با بیان اینکه آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در آن سال تحصیلی در ترم‌های اول و دوم برگزار شد، گفت: در این راستا نیز 7 عنوان کتاب مخصوص این مدارس در بخش آموزش روخوانی، تجوید و مفاهیم قرآن کریم در آموزش و پرورش فارس چاپ و توزیع شد و کار با قوت تمام اجرا شد اما متأسفانه تعهداتی که برای پرداخت حق‌الزحمه مربیان، مدیران و خدمتگزاران این مدارس شده بود، بعد از گذشت چند ماه محقق نشد و این مدارس رو به تعطیلی رفتند و اکثراً نیز تعطیل شدند البته اکنون تابلوهای مدارس قرآن بر سر درب برخی از مدارس نصب است اما کار ویژه قرآنی در آن‌ها انجام نمی‌شود و دلیل آن نیز این است که حق‌الزحمه دست‌اندرکاران  این مدارس چند سال است که نتوانستند پرداخت کنند.
معزی اظهار کرد: اکنون یک هزار و 960 مربی قرآن، 668 مدیر و 668 خدمتگزار این مدارس قرآن از آموزش و پرورش فارس طلبکار هستند که در آن زمان فعالیت‌های بسیار خوبی انجام دادند و باعث شدند تا فعالیت مدارس قرآن با قوت ادامه یابد اما متأسفانه با گذشته چند سال تاکنون مطالبات آن‌ها پرداخت نشده است.

یک میلیارد و 400 میلیون تومان به دست‌اندرکاران مدارس قرآن بدهکاریم
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: 2 میلیارد و 100 میلیون تومان حق‌الزحمه این عزیزان مربوط به آن سال می‌شود که 700 میلیون تومان تقریباً پرداخت شده و یک میلیارد و 400 میلیون تومان از حق‌الزحمه این‌ها باقی مانده است که امیدواریم مسئولان وزارت آموش و پرورش و کسانی که قول دادند و شیوه‌نامه ابلاغ کردند در زمینه پرداخت حق‌الزحمه آنان همکاری لازمه را داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه دست‌اندرکاران مدارس قرآنی خالصانه کار کردند و حتی بیشتر از ساعاتی که ثبت شده ارائه خدمت کرده‌اند، گفت: این مدارس در آن سال در سه ترم کار می‌کرد ترم اول در مهر تا پایان دی، ترم دوم از 15 بهمن تا 15 اردیبهشت و ترم سوم از اول تیر تا پایان مرداد سال 91 بود که سال اول بسیار خوب انجام شد و از سال دوم کم کم رو به تعطیلی رفتند البته بعد از این مدارس قرآنی، دانش‌آموزان به سمت دارالقرآن‌ها هدایت شدند.

اجرای موفقیت‌آمیز طرح ملی حفظ قرآن در سال اول
معزی در ادامه سخنان خود همچنین به اجرای طرح ملی حفظ قرآن در آموزش و پرورش فارس اشاره کرد و گفت: طرح ملی حفظ قرآن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید در کشورمان بیش از 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد که این وزارتخانه از سال 91-90 با قوت پای کار آمد و طی برنامه‌ریزی 5 ساله‌ای که انجام داد تلاش کرد تا منویات رهبری را محقق کند و در این راستا هدایایی نیز جهت تربیت حافظان قرآن در این طرح اختصاص داد.
وی ادامه داد:‌ در سال اول اجرای این طرح در استان فارس بیش از 300 هزار نفر دانش‌آموز در این طرح ثبت نام کردند و بعد از آزمون 47 هزار نفر نمره قبولی را اخذ کردند که هدایای آن‌ها نیز پرداخت شد که هدایای بسیار خوبی بود به حدی که به حافظان کل قرآن 3 میلیون تومان هدیه اهدا شد.
معزی با بیان اینکه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان در سال اول اجرای این طرح هدایای حافظان قرآن در استان فارس بود که همگی پرداخت شد، گفت: این طرح برای سال دوم نیز مجدداً  ابلاغ شد و دانش‌آموزانی که سال قبل در این طرح شرکت کرده‌ بودند، به شرط ارتقا در میزان محفوظات و همچنین دانش‌آموزان جدیدی در این طرح ثبت نام کردند و قریب 300 هزار نفر نیز در استان فارس در سال دوم این طرح نام نویسی کردند.

هنوز نتایج و هدایای سال دوم طرح ملی حفظ قرآن اعلام نشده است!
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: آزمون طرح ملی حفظ در سال دوم نیز برگزار شد و عده‌ای در آن پذیرفته شدند اما به دلیل نبود بودجه جهت اهدای هدایا، هنوز کارنامه‌های شرکت‌کنندگان در این آزمون اعلام نشده است و این مسئله باعث شد که دانش‌آموزان در سال سوم از این طرح استقبال نکنند و در این سال کلاً طرح ملی حفظ قرآن در استان فارس تعطیل شد.

اجرای طرح ملی حفظ قرآن در سال سوم تعطیل شد
وی گفت: در سال چهارم اجرای این طرح که امسال است، ابلاغی به دانش‌آموزان کردیم اما بدان‌ها نیز اعلام کردیم که هدایای مانند سال اول ندارند و تنها گواهی و لوح  تقدیری به آن‌ها اهداف خواهد شد که عده‌ای در این طرح ثبت نام کردند اما تعدادشان خیلی کم است.
معزی با تأکید بر اینکه جهت ایجاد انگیزه در میان کودکان و دانش‌آموزان باید تشویق صورت گیرد که این تشویق می‌تواند با انگیزه مادی باشد، گفت: باید تلاش کنیم تا دانش‌آموزان طعم شیرین حفظ قرآن را در این سنین بچشند و از تشویق مادی به سمت تشویق‌های معنوی پیش روند لذا اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان جذب قرآن شوند باید هدایای در خور توجهی برای آنان لحاظ کنیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: اگر بخواهیم فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود باید برنامه‌ریزی جامع و کاملی صورت گیرد که آموزش و پرورش در این برنامه‌ریزی می‌تواند بیشترین سهم را داشته باشد زیرا امکانات آموزش حفظ قرآن در این وزارتخانه به شدت فراهم است اما مشکلی اساسی ما نبودن انگیزه‌های تشویقی و اعتبارات مالی برای تأمین هدایای دانش‌آموزان است که اگر حل شود، مطمئن هستیم آموزش و پرورش توانایی تربیت این تعداد حافظ قرآن در کشور را دارد.
به گزارش ایکنا، از آنجا که شخصیت هر انسانی در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و در جوانی به تکامل می‌رسد به نظر می‌رسد که توجه به فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش باید بیش از هر سازمان و نهاد دیگر مورد توجه قرار گیرد تا بتوان آن تربیتی که لازمه تحقق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است،‌ تحقق یابد.
آیا جایی مهم‌تر از کانون درسی دانش‌آموزان جهت این فعالیت‌ها وجود دارد؟ مکانی که هر روز دانش‌آموزان  این کشور حداقل 5 ساعت از اوقات خود را در آنجا سپری می‌کنند. پس برای دستیابی به اهداف غایی نظام جمهوری اسلامی، باید هزینه‌های لازم را پرداخت کرد.
البته برنامه‌ریزی و چشم‌انداز مناسب جهت اجرای طرح‌های مختلف قرآنی از سوی وزارتخانه بسیار ضروری است که باید در گام نخست بدان‌ها توجه شود نه بعد از اجرای یکسال از آن که تنها موجب به بار آمدن بدهی‌های فراوان و کم کردن اعتماد دانش‌آموزان به چنین طرح‌هایی می‌شود.

captcha