به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، چهل و ششمین شماره نشریه «خُلُق» ویژه اردیبهشتماه منتشر شد. صاحب امتیاز این نشریه مؤسسه فرهنگی دارالهدی است و حجج اسلام مسعود آذربایجانی، محمد سلطانی، قدرعلی شمس، محمد عمومی، علی مختاری و علیرضا یحیایی از اعضای هیئت تحریریه این نشریه قرآنی به شمار میروند.
«مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی»، «محو دلدار»، «حکایت صاحبدلان»، «حواریون اهل بیت(ع)»، «آفتاب پنهانی»، «چشمه زلال»، «تحفه قدسی»، «قلهنشینان معرفت: زندگینامه آیتالله آخوند ملامحمد کاشی»، «الگوهای قرآنی: ابراهیم خلیلالله»، «عرفانهای نوظهور: ابزارهای دروغین» و معرفی کتاب از جمله بخشهای این نشریه است.
«مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی» عنوان یکی از مطالبی است که چندین شماره نشریه را به خود اختصاص داده و این ششمین شماره است که به این موضوع پرداخته میشود و در آن عالمانی چون حضرات آیات سیدعلی قاضی طباطبایی(ره)، سیدعبدالکریم کشمیری(ره) و بهجت(ره) به آثار تلاوت قرآن و تربیت اخلاقی پرداختهاند.
آیتالله العظمی بهجت در این باره میگوید: «یکی از آثار تربیتی انس با قرآن، سامان دادن بعد رفتاری انسان است که در دو جهت انجام میشود؛ یکی از باب اعطای بینش و آگاهی که راه صحیح را از سقیم جدا میکند و جهت دیگر اینکه انس با قرآن به شکلهای گوناگون - مثل قرائت قرآن - آثاری دارد؛ از جمله اینکه از بسیاری از امور ناشایست انسان را باز میدارد. حضرت رسول(ص) میفرمایند: از خواندن قرآن غافل نباش؛ چرا که قرآن، قلب را زنده میکند و از کارهای زشت و ناپسند باز میدارد.»
«عشق و ادب علمدار» عنوان مطلب دیگری است که در این نشریه آمده است. در این شماره به فضائل حضرت ابوالفضل(ع) پرداخته شده و در آن فضائلی چون وفا، صبر، رضا، ولایتمداری، مهربانی و عطوفت، مقامات آخرتی و کرامات مطرح شده است. ادب عباس و نیز مقام رضا و وفای آن وجود نازنین به خوبی مقام صبر او را نیز اثبات میکند. صبر در بلا، سختترین مرحله صبر است که علمدار کربلا آن را به خوبی نشان داد. تا جایی که امام صادق(ع) در زیارتنامه آن جناب میفرماید: «شهادت میدهم که تو از خود سستی نشان ندادی و عقبگرد نکردی.»
«آتشی در خرمن» به تبیین موضوع ریا در چهل حدیث امام خمینی(ره) پرداخته و «نجوای غیبت» برگرفته از دعای غیبت امام زمان(عج) است.
«ابزارهای دروغین» به عرفانهای نوظهور پرداخته و در بخشی از آن آمده است: «امروزه بیش از همه در مسیحیت کاریزماتیک تبشیری و نیز برخی از گونههای ادیان شرقی و نیز برخی از کشورهای جهان سوم شاهد جولان مدعیان علوم فراروانشناسی هستیم. مدعیان با انتساب خویش به ماوراء و ملکوت، سعی در اثبات کرامت و معجزه برای خویش دارند و از این رهگذر از اثبات هیچ کرامتی برای خویش فروگذار نمیکنند.»