به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کتاب «باستانشناسی کتاب مقدس» با عنوان فرعی نگاهی نو به تاریخ قوم یهود و منشأ کتابهای مقدس آن اخیرا توسط انتشارات سبزان ترجمه و نشر یافته است. این کتاب نوشته ایسرائیل فینکلشتاین و نیل آشر سیلبرمن و ترجمه سعید کریمپور است که نکته قابل توجه آن تایید مضمون قرآنی تحریف تورات به عنوان نتیجه اثر حاضر است.
مضمون تحریف تورات در قرآن
قرآن در آیات بسیاری به تحریف کتب دیگر آسمانی اشاره کرده است. این آیات بسیارند و در این مجال نمیتوان به بررسی آنها پرداخت اما برای نمونه آیه 57 سوره بقره «أَفَتَطْمَعُونَ أَن یُؤْمِنُواْ لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ: آیا طمع دارید که [اینان] به شما ایمان بیاورند با آنکه گروهى از آنان سخنان خدا را مىشنیدند سپس آن را بعد از فهمیدنش تحریف مىکردند و خودشان هم مىدانستند.» خبر از تحریف آگاهانه سخنان خداوند دارد.
در آیه «وَمَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللّهُ عَلَى بَشَرٍ مِّن شَیْءٍ قُلْ مَنْ أَنزَلَ الْکِتَابَ الَّذِی جَاء بِهِ مُوسَى نُورًا وَهُدًى لِّلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِیسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ کَثِیرًا وَعُلِّمْتُم مَّا لَمْ تَعْلَمُواْ أَنتُمْ وَلاَ آبَاؤُکُمْ قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ: و آنگاه که [یهودیان] گفتند خدا چیزى بر بشرى نازل نکرده بزرگى خدا را چنانکه باید نشناختند بگو چه کسى آن کتابى را که موسى آورده است نازل کرده [همان کتابى که] براى مردم روشنایى و رهنمود است [و] آن را به صورت طومارها درمىآورید [آنچه را] از آن [مىخواهید] آشکار و بسیارى را پنهان مىکنید در صورتى که چیزى که نه شما مىدانستید و نه پدرانتان [به وسیله آن] به شما آموخته شد بگو خدا [همه را فرستاده] آنگاه بگذار تا در ژرفاى [باطل] خود به بازى [سرگرم] شوند.» (انعام/91) خداوند غایت تورات را راهنمایی مردم عنوان میکند در حالیکه علمای یهودی بشی از آن را برای راهنمایی پنهان میکنند.
هدف ادیان ابراهیمی برابر بوده، پیامبران الهی جملگی به دنبال هدایت انسان هستند و این مساله مورد تایید قرآن است. در اسلام همه ادیان الهی از این رو محترم و نیز به رسمیت شناخته شدهاند.
کتابی یهودی، تایید مضمونی قرآنی
ایسرائیل فینکلشتاین و نیل آشر سیلبرمن در کتاب «باستانشناسی کتاب مقدس» کوشش کردهاند تا نشان دهند متون مقدس یهودی نه متونی اصیل و وحیانی، بلکه تلفیقی از از چند متن اولیه عبری با مجموعهای ار افسانهها، پیشگوئیها و باورهای ملل باستان است که نخستین بار در قرن هفتم پیش از میلاد در اورشلیم به دست جمعی از کاهنان دربار یوشیّای پادشاه برای اهداف خاص سیاسی و مذهبی تالیف شده و یک قرن بعد به دست کاهنی به نام عزرا به شکل نهایی خود در آمده است.
کتاب «باستانشناسی کتاب مقدس» در سه بخش به رشته تحریر درآمده است که به ترتیب عبارتند از: کتاب مقدس، یک تاریخ؟، ظهور و سقوط اسرائیل باستان، یهودا و آفرینش تاریخ کتاب مقدس. بخش چهارم شامل پیوستهایی ارزشمند است که بخشی از اسناد تحقیق خود را ارائه میدهد.
پروفسور ایسرائیل فینکلشتاین استاد باستانشناسی دانشگاه تلآویو و نیل آشر سیلبرمن رئیس مرکز باستانشناسی و میراث فرهنگی بروکسل، نویسندگان این کتاب هستند. آنچه آنها در این کتاب به خوانندگان ارائه دادهاند، گزارشی مختصر اما سودمند از همه کاوشهای باستانشناسی در طول یکصد سال گذشته است. بر اساس آنچه مولفان کتاب گفتهاند تجزیه، تحلیل این اسناد و آمادهسازی کتاب برای انتشار بیش از هشت سال به طول انجامیده است.
مترجم این کتاب در بخشی از مقدمه مینویسد، در حقیقت بسیاری از مطالب کتاب مقدس از یاد یهودیان رفته بود، و به همین دلیل جای آنها را با باورهای وارداتی از ملل دیگر یا با ساختههای خیالی ذهن خود پر کردند. در قرآن و در آیه «فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ وَلاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىَ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلاَّ قَلِیلًا مِّنْهُمُ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ: پس به [سزاى] پیمان شکستنشان لعنتشان کردیم و دلهایشان را سخت گردانیدیم [به طورى که] کلمات را از مواضع خود تحریف مىکنند و بخشى از آنچه را بدان اندرز داده شده بودند به فراموشى سپردند و تو همواره بر خیانتى از آنان آگاه مىشوى مگر [شمارى] اندک از ایشان [که خیانتکار نیستند] پس از آنان درگذر و چشم پوشى کن که خدا نیکوکاران را دوست مىدارد»(مائده/13) به این حقیقت که یهودیان بخشی از تورات را فراموش کردهاند تصریح شده است.
روش کار کتاب
نویسنده در بخشی از مقدمه مینویسد: تا قرنها خوانندگان کتاب مقدس بر این باور بودند که نوشتههای مقدس آن هم الهام الهی و هم یک تاریخ دقیق است که مستقیما از سوی خدا به طیفی وسیع از کاهنان، پیشگویان و پیامبران اسرائیل وحی شده است. ... اولین پرسش این بود که آیا موسی میتوانست خودش نویسنده کتابهای پنجگانه باشد، در حالی که آخرین کتاب او یعنی «سفر تثنیه» به تفصیل ماجرای وفات و خاکسپاری او را بیان کرده است؟!
این کتاب در سه بخش کوشش کرده است که ادعاهای تاریخی تورات را با علم تاریخ بسنجد و به این پرسش جواب دهد که آیا آنچه تورات در خصوص تاریخ خود میگوید، در واقع نیز روی داده است، این تطبیق با شکست انجامیده است. نگاهی به عناوین فصول مانند پژوهشی درباره نیاکان اولیه، حادثه خروج افسانه یا واقعیت، فتح کنعان، در سایه امپراتوری و .... روش کار نویسندگان را نشان میدهند. آنها سعی کردهاند تا با بررسی مضامین تاریخی کتب مقدس یهود و انطباق آن با تاریخ بگویند تورات مضمونی افسانهای دارد.