دفاع مقدس نشانگر عقاید دینی در فضایی معنوی بود/ راه‌اندازی «قاب سرخ» در فضای مجازی
کد خبر: 3309671
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
اسفندیاری:

دفاع مقدس نشانگر عقاید دینی در فضایی معنوی بود/ راه‌اندازی «قاب سرخ» در فضای مجازی

گروه جهاد و حماسه: دبیر نخستین جشنواره «قاب سرخ»، دفاع مقدس را نشانگر ارزش‌ها و عقاید دینی در فضای آرام و معنوی دانست و گفت: «قاب سرخ» به زودی در فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه نخستین جشنواره «قاب سرخ» ظهر امروز، 10 خردادماه با حضور حجج‌ اسلام سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

محمد اسفندیاری، دبیر جشنواره «قاب سرخ» در ادامه این مراسم با بیان اینکه عکاسی جنگ ژانری از هنر است که به ثبت وقایع می‌پردازد، گفت: مجموعه مسائل مربوط به جنگ در این ژانر دیده می‌شود، اما در رابطه با دفاع مقدس متفاوت بوده و ثبت موقعیت انسانی، معنویت و دفاع از سرزمین در آن نمود داشت.

وی افزود: عکاسی جنگ نشانگر عمق فاجعه است و در جنگ جهانی دوم نیز این گونه بوده و در جنگ ویتنام بیانگر خشونت بود؛ در حالی که دفاع مقدس نشانگر ارزش‌ها و عقاید دینی در فضای آرام و معنوی بود و برخلاف عکاسی جنگ جهانی دوم که نفرت از جنگ را نشان می‌دهد، عکاسی دفاع مقدس بیانگر قداست و دفاع از سرزمین است.

اسفندیاری ادامه داد: در عکاسی جنگ و در اوج جنگ و خط مقدم رزمندگان به دعا و نیایش مشغول بودند و غیر از شجاعت و دلیری و معنویت نمی‌توان در آنها یافت و این گونه از عکاسی ساعت‌ها جای بحث و بررسی دارد.

دبیر جشنواره «قاب سرخ» در ادامه عنوان کرد: این جشنواره برای این برقرار شد که بتوانیم عکاسی جنگ را دوباره بررسی کنیم و تاریخ کشور را درست‌تر دیده و آن را از لنز دوربین به ثبت برسانیم که در این راستا با اعلام فراخوان، 3 هزار عکس از گلزار شهدا به دبیرخانه ارسال و با بررسی هیئت داوران 200 عکس از میان آنها انتخاب شد تا در کتابی گرد آمده و منتشر شود.

وی گفت: از میان 200 عکس منتشر شده، 72 عکس در گالری عکس انتخاب شد که در گالری فکه به نمایش گذاشته شده است و سعی می‌شود این عکس‌ها در سراسر کشور به نمایش گذاشته شود که از میان این عکس‌ها نیز 9 عکس به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

اسفندیاری یادآور شد: در آینده نزدیک عکس‌های عکاسان حرفه‌ای و به ویژه غیرحرفه‌ای در فضای مجازی با عنوان «قاب سرخ» گردآوری خواهد شد و در هر بخش عکس‌ها به نام عکاسان و شهر و استان مربوط درج می‌شود.

رحیمیان: وجود 1.5 میلیون نگاتیو عکس جنگ

محمدمهدی رحیمیان، عضو هیئت علمی این جشنواره در این مراسم با اشاره به پیشینه عکاسی در ایران گفت: از سال 1844 میلادی دوربین به دربار قاجار راه یافت و عکاسی راه طولانی خود را طی کرد و توسعه یافت و در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه زندگی مردم راه یافت.

وی افزود: عکاسان ایرانی که تجربه زیادی از تحولات اجتماعی و سیاسی نداشتند، توانستند از این فرصت استفاده کنند و از راهپیمایی‌ها و برخورد نیروهای رژیم پهلوی با مردم عکاسی کنند و این نخستین تجربه عکاسی ایرانی‌ها بود و پس از آن عکاسان ایرانی با عکاسی جنگ مواجه شدند که از این عرصه نیز تجربه چندانی نداشتند و عرصه‌های آن تازه بود و برخی از رزمندگان تفنگ بر دوش عکاسی هم می‌کردند و این موضوع گنجینه‌ای بی‌نظیر را فراهم کرد که در حال حاضر 1.5 میلیون نگاتیو عکس جنگ داریم.

رحیمیان در ادامه عنوان کرد: عکاسی جنگ با انتشار اولین مجلد از جنگ تحمیلی تبدیل به سند ماندگار تاریخی شد که بر روی طرح جلد آن عکس شهید اخوان نقش بسته است.

عضو هیئت علمی جشنواره «قاب سرخ» با بیان اینکه قاب سبز دیروز با قاب‌های سرخ امروز پیوند خورده است، بیان کرد: باید باغ ایرانی و گلزار شهدا دربرگیرنده عکس‌های عکاسان ایرانی باشد و عکاسان بتوانند با استفاده از این فضا مستندات دهه 90 را به ثبت برسانند.

در ادامه این مراسم بیانیه هیئت داوران توسط یوسف زینال‌زاده قرائت شد.

captcha