به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، هر ثانیه که میگذرد، هزاران مطلب در فضای مجازی تولید و بارگذاری میشود، مطالبی که گاه ریشه فکری و بنیانهای ذهنی یک فرد را به راحتی و در زمانی بسیار اندک تغییر میدهد؛ در این فضای جدید تشخیص سره از ناسره بسیار سخت شده و به اذعان کارشناسان و متخصصان این حوزه، برای دور ماندن از آسیبهای موجود حتما دستاندکاران فرهنگی کشور باید پیش گام تولید محتوا در این عرصه باشند و به فرهنگسازی بپردازند.
محتوایی به روز، جذاب و مورد نیاز و کاربردی از جمله ویژگیهایی است که نسل جوان برای رسیدن به آن مدام در حال سرچ و جستجو است. از آنجا که جوانان به ویژه دانشجویان بیشترین اعضای جامعه مجازی هستند، درصدد ببینیم تا چه اندازه معاونتهای فرهنگی دانشگاهیان، موضوع تولید محتوای مناسب فضای مجازی را دغدغه خود دانسته و نسبت به این امر جدیت داشته باشند؟ و تا چه اندازه دانشجویان در تولید محتوای مناسب فرهنگی و متأثر از آموزههای دینی و قرآنی نقش داشتهاند؟
همه این پرسشها میتواند دلایل تولید این گزارش به شمار برود. با چند تن از معاونان و رؤسای فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور به گفتوگو نشستیم تا موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
راهاندازی مرکز فناوریهای نوین رسانهای جهاد دانشگاهی
محمدحسین حسنی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به راهاندازی مرکز فناوریهای نوین رسانهای جهاد دانشگاهی استان زنجان اظهار کرد: همراه و همگام بودن با فنّاوری از اصلیترین دغدغههای سازمانهای بزرگ و رو بهرشد است که همیشه تردیدهایی پیرامون موفقیت یا عدم موفقیت این روش وجود خواهد داشت. درصورتیکه اگر استفاده از فنّاوری روز با برنامهریزی و هدفمند باشد، قطعاً به موفقیتهای خوبی دست پیدا خواهیم کرد. در این راستا و با در نظر گرفتن دغدغهها و همچنین با هدف تربیت نیروی انسانی مؤثر جهت تولید محصولات جدید و بکر برای اولینبار در کشور مرکزی در زنجان راهاندازی شد که بتواند در خصوص تولید محصولات شاخص و مبتکرانه قدم بردارد.
وی به معرفی مرکز فناوریهای نوین رسانهای جهاد دانشگاهی استان زنجان پرداخت و تصریح کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان زنجان با تأسیس مرکز فناوریهای نوین رسانهای از سال 1390 توانسته است تولیدات فاخری را در سطح استان به منصه ظهور برساند. این مرکز با رویکرد تربیت و پرورش نیروی انسانی در زمینههای تخصصی رسانهای علاوه بر تولید محصولات قابلرقابت در کشور، ایجاد اشتغال مولد دانشجویی و افزایش مهارت دانشجویان را خط مشی خود قرار داده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان زنجان ادامه داد: این مرکز در حال حاضر در زمینههایی همچون تولید محصولات انیمیشن، ساخت بازیهای رایانهای، تولید محتوای آموزشهای مجازی، تولید نرمافزارهای موبایل فعالیت میکند.
وی بیان کرد: هدف کلی این مرکز معرفی تخصصهای نوین در این بخش و همچنین تربیت نیروی انسانی و آماده کردن فرد برای بازار کار هست. بهعنوانمثال این مرکز در زمینه انیمیشن و فیلمسازی در ششماهه اول سال 93، 20 نفر را بهصورت تخصصی تربیت و به بازار کار معرفی کرد و پروژههایی نیز در سطح کشور طراحی و به اجرا رساند.
برگزاری کلاسهای آموزشی تخصصی برای متقاضیان
حسنی اظهار کرد: یکی از اهداف مرکز فناوریهای نوین رسانهای برگزاری کلاسهای آموزشی تخصصی برای متقاضیان است. در این راستا پروژههایی نیز تعریف کرده است که افراد پس از گذراندن دوره بلافاصله به انجام این پروژهها شروع کنند تا از آموختههای خود بهصورت عملی بهره ببرند.
وی بیان کرد: تولید محصولات انیمیشن و پویانمایی با موضوعاتی همچون سبک زندگی اسلامی و بیداری اسلامی، تولید فیلمهای مستند و تیزرهای تبلیغاتی همچون مستند دو قسمتی ققنوس، زندگینامه شهید ابوالفضل نوری اشاره کرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به دپارتمان موبایل مرکز فناوریهای نوین رسانهای جهاددانشگاهی زنجان تصریح کرد: دپارتمان موبایل کار خود را در آبان سال 1393 با برگزاری سمینار آموزشی با عنوان «برنامهنویسی موبایل با رویکرد کسب و کار الکترونیک» آغاز کرد. پس از این سمینار که با حضور پرشور و فعال دانشجویان و اساتید دانشگاهی همراه بود، اولین دوره تخصصی آموزشی برنامه نویسی اندروید با حضور 20 نفر از علاقمندان در یک ماه به صورت فشرده تشکیل شد.
وی ادامه داد: تعداد 10 نفر از برنامه نویسانی که در دوره حضور داشتند هم اکنون با مرکز در انجام پروژههای مختلف همکاری دارند. همچنین تعدادی از برنامهها نیز مانند برنامه مخصوص دفترخانههای ثبت اسناد به صورت شخصی توسط افراد منتشر شده است.
اطلاعات آنلاین توسط وب سرویس
حسنی اظهار کرد: از شاخصترین برنامههای مرکز میتوان به حسینیه اعظم و همچنین برنامه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان اشاره کرد که این برنامهها دارای بخش ورود اطلاعات آنلاین توسط وب سرویس بوده و در سطح عالی طراحی گردیدهاند.
وی بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی تلفنهای همراه و فراگیر شدن استفاده از سیستم عاملهای اندروید، دگرگونیهای متنوعی را در سیمای جوامع، بهویژه قشر جوان دانشجو فراهم کرده است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان به جای تعامل با جامعه و پیرامون، گوشیهای تلفن همراه خود را برمیگزینند که این موضوع باعث ایجاد فردگرایی و انزوای اجتماعی آنان میشود و دلیل آن درهم آمیختن الگوهای متفاوت و متداول، از قبیل رادیو و تلویزیون به شکل یک شبکه تعاملی گسترده است.
حسنی اظهار کرد: در بدو امر، آنچه بیشتر از هر چیز دشوار به نظر میرسد، یافتن جایگاهی مناسب در میان قشر متفکر دانشجوست، دانشجویانی که سالیان متمادی در معرض تهاجم فرهنگی وسایل ارتباط جمعی غرب قرار یافتهاند. امروزه موبایل بهعنوان یک رسانه در زندگی روزمره نفوذ زیادی کرده است.
ضرورت پرداختن به زیربنای سایت مجازی
در ادامه مجتبی آهنگر، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، اظهار کرد: در حوزه تولید محتوای فرهنگی فضای مجازی کار ویژهای نتوانستهایم انجام دهیم چراکه دانشگاه امیرکبیر دانشگاهی فنی و علمی است و بیشتر دانشجویان فرصت کمتری برای چنین اقداماتی دارند.
وی افزود: ابتدا باید زیربنای سایت مجازی را در جهاد دانشگاهی فعال کنیم سپس به تولید محتوا بپردازیم. همچنین محتوا باید بومیسازی شود یعنی دانشگاه هر استانی منطبق با نیازهای دانشجویان به تولید محتوا بپردازد چراکه نیازهای دانشجویان در سراسر کشور متفاوت از یکدیگرند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: برای تولید محتوای مناسب فضای مجازی باید به صورت تلفیقی از دانشجویان و اساتید صاحب فن بهرهمند شویم درغیراین صورت نمیتوانیم شاهد محتوای تأثیرگذار باشیم.
وی بیان کرد: اگر بازار هدف را به خوبی نشناسیم، متأسفانه نمیتوانیم آنچیزی که در ذهن داریم را محقق کنیم.
آهنگر اظهار کرد: بیشترین فعالیتهایی که در معاونت برای دانشجویان انجام میدهیم در فضای حقیقی است که میتوان به مسابقه کتابخوانی و بازدید از مراکز علمی اشاره کرد.
فعالیت در فضای مجازی؛ نیازمند هزینه و اعتبارات
وی بیان کرد: فعالیت در فضای مجازی نیازمند هزینه و اعتبارات است.اگر نهادی متولی شود تا فضایی را به هر یک از واحدها اختصاص دهند، قطعا شاهد محتواهای مناسبی در فضای مجازی متأثر از آموزههای دینی و قرآنی خواهیم بود.
اختصاص صفحه قرآنی به واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور
در ادامه مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، با اشاره به ضرورت تولید محتوای مناسب در فضای مجازی اظهار کرد: یکی از سیاستهایی که اخیرا دنبال میکنیم، تولید محتواهای مناسب فضای مجازی است که این امر را در اختیار سازمانها و مراکز تخصصی همچون سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور قرار دادهایم تا خودشان کار را برعهده بگیرند و از آن سو ما شبکه ارتباطی در فضای مجازی را با مسئولیت این سازمان فعال میکنیم تا محتواهای تولیدشده توسط مراکز تخصصصی از طریق همین سازمان توسعه و تکثیر یابد.
وی افزود: تولید محتوا بر عهده سازمانهای تخصصی است، اما توزیع محتوا و انتشار آن برعهده سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صفحه اختصاصی قرآنی برای هریک از معاونتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، اختصاص مییابد، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد باید برعهده سازمان فعالیتهای قرآنی باشد که البته ما از این موضوع استقبال میکنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همانطور که خبرگزاری ایسنا، صفحات استانی دارد، سازمان فعالیتهای قرآنی هم میتواند صفحات استانی را در فعالیتهای خاص قرآنی تعریف کرده و هر یک از واحدهای استانی، محتوای این صفحات را تعیین کنند.
دانشجویان را در تولید مناسب فضای مجازی دریابیم
وی به معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه تولید محتوای فرهنگی مناسب در فضای مجازی توصیه کرد و گفت: هدف اصلیمان دانشجوست و تولیدات محتوایی ما باید متناسب با فضای دانشجویی و دانشگاهی باشد. رسالتهای اصلی خودمان را باید به سمت ترغیب دانشجویان به ایفای نقش در شکلگیری تمدن نوین اسلامی سوق دهیم.
فیض اظهار کرد: معاونتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور باید سعی کنند تا محتوای تولیدی را به سمت این ببرند که بتوانند انگیزه دانشجویان را به سمت کار علمی تأثیرگذار ارتقاء دهند تا همین امر سبب حرکت به سمت تمدنسازی شود.
وی ادامه داد: پیش نیازهای حرکت علمی تأثیرگذار، بحث علمی، اخلاقی، رفتار اجتماعی و وحدت ملی است که همه این موضوعات، پیش نیازهای تمدن است و میتواند مجموع این مباحث هدف کلی تمدنسازی را مهیا کند.
پرهیز از ورود مستقیم به دنیای تولید محتوای فضای مجازی
در ادامه بهزاد خدادادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمان، با اشاره به فعالیتهای معاونت در حوزه تولید محتوای فضای مجازی اظهار کرد: در جامعه تبیین مسائل فرهنگی و دینی نیازمند ابزار جدید است و از آنجا که فضای مجازی روز به روز در حال گسترش بوده و شامل تمام ابزار از جمله ماهواره، اینترنت و تلفن همراه است، باید نگاه متولیان فرهنگی مبتنی بر این باشد که از این ابزار در جهت پیشبرد اهداف، مأموریتها و راهبردها بهره بگیرند.
وی افزود: معاونتها نباید به صورت مستقیم وارد این حوزه شوند و هدفگذاریها و سیاستهای در نظرگرفته شده باید به گونهای باشد که مبتنی بر نیازهای جوانان باشد.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمان تصریح کرد: به تنهایی یک معاونت فرهنگی نمیتواند در موضوع تولید محتوای مناسب فضای مجازی متأثر از آموزههای دینی اقداماتی انجام دهد بلکه همه باید به صورت منسجم در این زمینه فعالیت کنند.
وی بیان کرد: حضور مشاوران قوی در معاونتهای فرهنگی ضرورت دارند تا به واسطه اصل مشارکت پذیری و اشتراک دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی بتوانند در امر تولید محتوای مناسب فضای مجازی موفق باشند.
تولید محتوا؛ نیاز حقیقی فضای مجازی
در ادامه حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، با تأکید بر تولید محتوای غنی در فضای مجازی، اظهار کرد: آنچه که در شبکههای اجتماعی و فضای وب مورد استفاده قرار میگیرد برگرفته از همان محتوای فضای حقیقی است؛ بنابراین باید در این فضا به تولید محتوای مناسب پرداخته شود تا بتوانیم از همان محتوا در فضای مجازی بهرهمند شویم.
مشکل در عدم تولید محتوا است
وی با بیان این مطلب که مشکل در عدم تولید محتوا است، تصریح کرد: بیشتر به کارهای شکلی همچون مسابقات و همایش پرداخته میشود که البته چنین اقداماتی نتیجهبخش نخواهد بود، باید روشهای نوینی را بیابیم.
ما هم قطعا از این نیروها حمایتهای لازم را خواهیم کرد
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی باید از افراد صاحب فکر دعوت کنیم تا وارد میدان شوند و ما هم قطعا از این نیروها حمایتهای لازم را خواهیم کرد.
وی بیان کرد: متأسفانه در جامعه کنونی، برگزاری مسابقات و همایشهای مختلف فراگیر شده است، البته این فعالیتها مورد استقبال قرار میگیرد اما تأثیر چندانی نمیتواند داشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: باید از کمیگرایی پرهیز کنیم یعنی اگر در فضای حقیقی بتوانیم تولیدات خوبی را شاهد باشیم، قطعا میتوانیم در فضای مجازی به تولیدات مناسب دست یابیم. چراکه به لحاظ تکنولوژی مشکلی نداریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید محتوای در این حوزه را اندک قلمداد کرد و افزود: باید به واسطه کار کیفی، تولیدات را ارتقا دهیم. امیدواریم با برنامهریزی خوب و ارتباط مناسب معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با حوزههای علوم انسانی خود به این مهم دست یابیم.
ضرورت اشراف کامل به حوزه دین و قرآن برای تولید محتوا
در ادامه حسین مهرجردی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: تولید محتوای دینی در فضای مجازی نیازمند دانش بالایی است یعنی هر کاربری که در این زمینه قصد تولید محتوا دارد باید اشراف کامل به موضوع داشته باشد در غیر این صورت مطالب نوشتهشده مملو از شبهاتی برای دیگر کاربران خواهد بود.
وی افزود: فعالیتهایی که در معاونت انجام میشود، باید منطبق با نیاز دانشجویان و با اشراف به مسائل و مباحث دینی در جهت پاسخگویی به شبهات باشد. افرادی که در جایگاه مدیریت فرهنگی هستند، باید در گام اول توجیه باشند تا بتوانند خودشان به عنوان مسئولین پاسخگوی دیگران باشد.
ضرورت انسجام میان معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور
تولید محتوای مناسب فرهنگی متأثر از آموزههای دینی، قرانی، فرهنگی نیازمند عزم ملی و جهادی است. همچنین باید انسجام و تمرکزی میان متولیان فرهنگی به ویژه معاونتهای فرهنگی دانشگاهیان ایجاد شود تا محتوای مناسبی در اختیار دانشجویان، گروهی که بیشترین بهرهبرداران فضای مجازی هستند، قرار بگیرد.
جهاد دانشگاهی عبارتی است که همواره انجام کارهای بدیع و جدید را به اذهان متبادر میکند؛ شبکههای اجتماعی موبایلی، فضای وب، اپلیکیشنهایی موبایلی و ... تماما نیازهای جدیدی را به وجود آورده که جز به همت جهادگران مرتفع نخواهد شد.
جوانان منتظر عملکرد مسئولان اند