به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، چهارمین همایش طبیب روحانی نکوداشت آیتاللهالعظمی جوادی آملی با حضور ایشان و تنی چند از شخصیتهای سیاسی، مذهبی و علمی صبح امروز 20 خرداد ماه، در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین نیکزاد عیسیزاده، رئیس دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سخنانی در این نشست، اظهار کرد: مقوله و موضوعی که امروز دغدغه عرصههای پزشکی بوده؛ عنوان واژه سلامت معنوی است.
وی افزود: از حدود 5 دهه پیش، این موضوع مطمح نظر اساتید علم پزشکی است و برای گسترش آن در تمامی عرصههای سلامت تلاشهای وافری صورت میگیرد.
عیسی زاده ادامه داد: اگر به مفهوم سلامت معنوی بنگریم در حوزه نظری آن تشتت رای وجود دارد. اگر از منظر الهی و به ویژه اسلام بدان بنگریم با مکاتب مادی تمایز برجستهای دارد. این تمایز بر این استوار است که بنیان سلامت معنوی از منظر اسلام بر مبنای وحی و از منظر مکاتب مادی دیگری بر تعریف انسان قرار داده شده است.
وی یاد آور شد: اگر انسان را بر مبنای مکتب و مبانی وحیانی تعریف کنید اصول سلامت او نیز بر همین بنیان، وقایع تعریف میشود. در واقع از نظر این مکتب تعریف انسان و جایگاه او به ابعاد وجودی و جوهره وجود یعنی روح استوار است.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: طبیب اولین کارش برای طبابت رسیدگی به ابعاد سلامت جسمانی است. از پیامبر(ص) نقل است که هر بلادی از سه چیز بی نیاز نیست که اگر رها کنند رها میشود اولین دین شناس متفکر و با تقوا است که خود نقش مُذهب و مطهر باشد دوم مسئول و فرمانروایی که خود عامل خیر بوده نفس و عملش نیز خیر به همراه آورد. سوم اما طبیبی است که هم با بصیرت است، درد را میفهمد و هم محرم اسرار است؛ بی شک آیت الله جوادی آملی در عصر حاضر نمونه چنین طبیبی است.
وی سخنان خود را با این بیان امیر مومنان علی (ع) پایان برد: ورود به عرصه طبابت نیاز به تقوای الهی؛ آشنایی با مبانی طب و دلسوزانه به دنبال خود سازی خود و دیگران باشد. پزشکی که در این عرصه فعالیت میکند مجاهد فی سبیل الله است.
آیت الله جوادی آملی شخصیتی تأثیرگذار در فلسفه وعرفان است
حجتالاسلام احمد احمدی همدرس آیتاللهالعظمی جوادی آملی نیز دیگر شخصیتی بود که به اهمیت بُعد اخلاق در شخصیت آیت الله جوادی آملی پرداخت.
وی اظهار کرد: ارسطو میگوید اگر میخواهید اخلاق را دریابید سراغ افراد اخلاقی بروید این مسئله یک مسئله کلی است و برای اشخاص عادی قابل هضم نیست.
وی یاد آور شد: هر وقت شرح حال یکی از عرفا را انسان میخواند بسیار تحت تاثیر قرار میگیرد چنانکه صدها کتاب فلسفی نمیتوانند این تاثیر را بگذارند. حضرت آیت الله جوادی آملی چنین شخصیت عارفی است که زندگی او همان تاثیر را بر انسان دارد.
احمدی در رابطه با شجاعت علمی آیت الله جوادی آملی گفت: این استاد برجسته حوزه علمیه قم که در همه زمینههای که کسی جرأت ورود را به آن نداشت وارد شده و به شرح آن پرداخته است.
طبیب یعنی پیامبر اسلام(ص) و عیسی بن مریم(ع)
آیت الله زمانی قمشهای نیز دیگر سخنرانی بود که در این همایش به ایراد سخن پرداخت.
وی عنوان کرد: وقتی علم را خداوند به انسانها بخشید دو علم نجوم و طب را مربوط به پیامبران دانست.این خصوصیت بعدها در قالب حکمت و عرفان جمع شد.
وی افزود: آیتالله طباطبائی فرمودند حکمت و عرفان باید در هدف قرآن برآید هر چه علما گفتهاند در مورد حکیم و طبیب آنها را از القاب باری تعالی دانستهاند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امیر المومنین(ع) طبیب را حضرت محمد(ص) میداند پیامبر دواء به طب است مانند عیسی ابن مریم(ع) که دمش شفای مردم را موجب میشد.
وی با اشاره به دو کتاب قانون و شفای بو علی سینا یاد آور شد: کتابی که به اصول جسمانی میپردازد قانون نام گرفته و کتاب دیگری که بر سلامت نفس و توحید افعالی نگاشته شده است شفا نام دارد. در واقع شفا براساس توحید افعالی بنیان نهاده شده است طبی که بدن انسان را مورد معالجه قرار میدهد قانون بوده و آنچه که همزمان با سلامت جسم به سلامت نفس میپردازد شفا است.
در ادامه آیت الله سید محمد غروی نیز با بیان اینکه آیات مختلف و روایات زیادی در مورد عالمان وجود دارد تاکید کرد: خداوند کسانی را اهل ایمان میگرداند و بالا میبرد که از علم بهرهمندند.
وی تصریح کرد: برای عالمان و بهرمندان از طب درجاتی وجود دارد. عالمان دینی طبیبان روحانی هستند یعنی کسانی که با بُعد روح انسان در ارتباط هستند.از این منظر جسم و روح از هم منفک نبوده بلکه سلامت جسمی گاه با تقویت روح حاصل میشود و میتوانند به هم کمک کنند.
در این راستا طبیبان روحانی که در راس آنها آیت الله جوادی آملی است میتوانند به این تقویت روح و جسم به طور همزمان کمک کند.
برای رسیدن به آرامش باید به سراغ معنویات رفت
علیرضا یلدا چهره ماندگار پزشکی ایران نیز طی سخنانی با برجسته خواندن نقش علمی و اخلاقی آیت الله جوادی آملی گفت: این افراد نیازی به تعریف و تمجید ندارد ما باید از خصایص این افراد برای دانشجویان خود الگو بسازیم. آرامشی که بشر باید داشته باشد هنوز وجود ندارد باید برای این مورد به سراغ معنویات رفت.
وی یاد آور شد: عالمی را که به علم خود عمل کند در جامعه کم داریم از این لحاظ استاد جوادی آملی فرد ویژهای است و باید قدر او را دانست.
حکیم متعبد، فیلسوف، عارف و متخلق به اخلاق الله است
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان ادبیات فارسی نیز با اشاره به انتخاب نام طبیب روحانی برای این همایش عنوان کرد: وقتی دانشگاهی از این نام برای همایش خود استفاده میکند در واقع اعلام میدارد که علم ابدان به تنهایی کافی نیست، بلکه باید جنبههای دیگر نیز بود.
وی افزود: مفهوم حکیم که در گذشته سنتهای ایرانی وجود داشته است به محدودی از افراد اطلاق میشد، حکیم متعبد، فیلسوف،عارف و متخلص به اخلاق الله است. ملاصدرا، میردادماد و تمام افرادی که بدانها حکیم میگفتند واجد چنین خصوصیاتی بودند در عصر حاضر نیز میتوان لفظ حکیم را برای آیت الله جوادی آملی به کار برد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به بررسی کتاب مفاتیح الحیات نوشته آیت جوادی آملی پرداخت و اظهار کرد: آیتالله جوادی آملی این کتاب به رابطه انسان با خدا، انسان با خود،انسان تعامل مردم و نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان و انسان با محیط زیست به خوبی پرداخته است.
جامعهای به سلامت میرسد که آلودگی های روحی و جسمی حساسیت داشته باشد
علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر شخصیتی بود که پشت تریبون حاضر شده و اظهار کرد: جامعهای سلامت روحی خواهد داشت که به آلودگیهای روحی، حساسیت و آلرژی داشته باشد اگر میخواهیم به سلامت برسیم ناچاریم که همه ابعاد سلامت را با هم در نظر گیریم. باید از روحانیون نیز بخواهیم که نسبت به سلامت روح و روان حساس بوده و به این امر بپردازد.
وی اظهار کرد: ما به عنوان طبیبان که به کار سلامت جسمی افراد میپردازیم به این نیاز داریم که کسانی باشند تا سلامت روحی افراد را تامین کنند این افراد کسی جز روحانیون نیستند.
وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان طبیبان باید سلامت روحی و جسمی داشته باشیم تا بتوانیم به دیگران بر اساس وظیفهای که بر عهدهمان گذاشته شده است عمل کنیم. وظیفهای که در آن باید معیارهای اخلاق حرفهای رعایت شده باشد. برای این کار ناچاریم دست به دامن روحانیون آویزیم.
جعفریان در پایان سخن خود دعوت کرد تا آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی که این همایش برای نکوداشت ایشان برگزار شده بود حضور یافته و به ایراد سخن بپردازد.
یاد مرگ بهترین کمک به طب روحانی است/ یاد مرگ پویایی و نشاط به همراه دارد
آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: آنچه در طب روحانی باید مد نظر قرار گیرد ایده یاد مرگ است که میتواند به این حوزه کمک کند.
وی افزود: دو رویکرد نسبت به مرگ وجود دارد برخی آن را پوسیدن انسان و لحظه پایان میدانند و دیگران لحظه آغاز و از پوست در آمدن.اگر مرگ اول راه است باید ره توشه آن را فراهم آوریم.
جوادی آملی عنوان کرد: اگر باور کنیم مرگ پوسیدن نیست از پوست به درآمدن است و آن را صدر و ساقه دانشگاهها قرار دهیم دانشگاهها محل اخلاق و ایمان میشود؛ با یاد مرگ در واقع به قول مولانا انسان مرگ را میمیراند. این ویژگی و یاد مرگ بودن رخوت و ترس و همراه ندارد بلکه نشاط و پویای با خود میآورد.
وی یاد آور شد: جانفشانیهای آزادگان و ایثارگران ایرانی در دوران دفاع مقدس بر همین دیدگاه حاکم بود.
این استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر علمی که موضوع فعل آن خدا باشد آن علم دینی است و علمی که موضوع آن فعل انسان باشد علمی است انسانی، علم اولی با خدا در ارتباط است وقتی این مسائل را در دانشگاه قرار دادیم دانشگاه محلی برای کسب ایمان میشود.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه ما میگویم خدا گفت اما در دانشگاه میگویند خدا کرد بنابراین کار پزشکان اگر بیشتر از کار روحانیون نباشد کمتر نیست.