کد خبر: 3322043
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
زنوزی جلالی در گفت‌وگو با ایکنا؛

«برج ۱۱۰» تا پایان سال منتشر می‌شود/ اغلب آثار دینی جذابیت ندارند

گروه ادب: فیروز زنوزی جلالی با اشاره به اینکه رمان «برج ۱۱۰» تا پایان سال توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر می‌شود، از نداشتن جذابیت آثار دینی در حوزه ادبیات داستانی انتقاد کرد.

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: نگارش رمان 600 صفحه‌ای «برج 110» که در سال گذشته به پایان رسیده بود تا پایان سال توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتتشر می‌شود.
وی افزود: این رمان فصل‌های متعددی را در بردارد و در آن شخصیت اصلی داستان، مردی است که به برج 110 فراخوانده می‌شود. وی در راه با مشکلات و اتفاقات مختلفی روبه رو می‌شود تا اینکه به این برج لامکان و لازمان که کاملاً تمثیلی و نمادین است، می‌رسد.
زنوزی جلالی با بیان اینکه در این رمان نامی از حضرت علی(ع) برده نشده، ولی مخاطب در پایان می‌فهمد که منظور از طبقه 110 برج، شخصیت والای امام علی(ع) است، گفت: هر یک از طبقات این برج نماد یک قشر خاص شامل سوداگران، سلاطین، کاتبین، انسان‌های مادی و ... است.
وی افزود: در این رمان فانتزی و جادویی که حال و هوای آثاری چون «ارباب حلقه‌ها» را دارد شخصیت اصلی برج‌بان است و هر 33 سال یک نفر مسئولیت نگهبانی از 110 طبقه این برج را برعهده دارد.
زنوزی جلالی گفت: در این کتاب تلاش کردم به نوآوری در شیوه نگارش بپردازم و جهانی متفاوت با باورهای ایدئولوژیک خاص خود را ارائه دهم. نگارش این رمان در مدت چهار سال انجام شده است.
بیشتر رمان‌های مذهبی معاصر «سینه‌زنی ادبی» است
این نویسنده همچنین با بیان اینکه ادبیات داستانی مذهبی‌نما، نخ‌نما شده‌اند، گفت: در حوزه ادبیات داستانی مذهبی معاصر شاهد هستیم که نویسندگان آن‌قدر به موضوعات تکراری می‌پردازند که مخاطبان را خسته و دلسرد می‌کنند.
وی افزود: نداشتن تنوع موضوعی از آسیب‌های جدی ادبیات داستانی مذهبی ماست. از سوی دیگر بیشتر رمان‌های مذهبی ما کلیشه‌ای و شعارزده هستند.
زنوزی جلالی با بیان اینکه بیشتر رمان‌های مذهبی معاصر سینه‌زنی ادبی و تکراری هستند، گفت: دلیل اصلی ناکامی این آثار تکراری بودن و نداشتن جذابیت برای مخاطبان است.
وی افزود: مخاطب امروز با وجود وفور رسانه‌های جمعی در انتخاب کتاب بسیار سخت‌گیر است و هر رمان و داستانی مقبول وی نمی‌شود. در چنین شرایطی نویسنده‌ای موفق است که خود را از دام مکررگویی رها کرده باشد.

captcha