کد خبر: 3325710
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
عمار خطی بیان کرد:

جبران خلأ فرهنگی ماه رمضان با بهره‌گیری از ظرفیت برنامه‌سازی رادیو

گروه هنر: به سبب حاکم شدن شرایطی همچون روزه‌داری در ماه رمضان، شاید برای مردم رمق حضور در محافل فرهنگی و هنری و استفاده از آنها باقی نماند؛ به این سبب می‌توان با برنامه‌سازی خلاقانه رادیویی که رسانه‌ای قابل دسترس برای همه مردم است، این خلأ را تا حد زیادی جبران کرد.

عمار خطی، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در شرایط حاکم بر ماه مبارک رمضان و با توجه به روزه‌داری مردم و اینکه شاید ساعاتی همچون زمان افطار و سایر مناسبت‌های آنها در این ماه تداخل با زمان اجرای نمایش در تالارهای نمایشی داشته باشد و به این دلیل نتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، لذا رادیو جایگزین مناسبی برای ارائه خوراک فرهنگی به روزه‌داران است.
وی ادامه داد: به هر حال طیف وسیعی از جامعه در محیط کار، در داخل اتومبیل‌های خودشان و سایر اماکن عمومی دسترسی به رادیو دارند و می‌توانند با روشن کردن آن، دقایقی از برنامه‌های مناسبتی که تدارک دیده شده است استفاده کنند که این برنامه‌ها در ایام خارج از سوگواری شهادت حضرت علی(ع) و لیالی قدر، می‌تواند جنبه کاملاً شاد و سرگرم‌کننده و در عین حال حاوی نکاتی کاملاً تربیتی و اخلاقی متناسب با احوال روزه‌داران داشته باشد.
خطی تصریح کرد: از این جنس برنامه‌ها ما در این سال‌ها کم نداشتیم که در ایام ماه رمضان روی آنتن می‌رفت و به سمع مخاطبان می‌رسید؛ نمونه آن برنامه‌ای که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را طی سه سال گذشته خودم به عهده داشتم با نام «استودیو هشت، زیر باران» با اجرای احسان کرمی که هر روز ساعت 16 با استقبال خوب شنوندگان مواجه می‌شد، بوده است.
وی در ادامه گفت: حتی ما برای شب‌های قدر و ایامی مصادف با سالروز شهادت حضرت علی(ع) نیز ویژه‌برنامه‌های جذابی را برای مخاطب تولید و پخش کرده‌ایم که اتفاقاً مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفت و با آن ارتباط خوب حسی و عقلانی برقرار کرده بودند، اما لزوماً نباید به برنامه‌سازی برای رادیو در چنین ایامی به دید صرفاً تولید نمایش نگاه کرد.

باید به دنبال برنامه‌سازی خلاق و هدفمند بود
تهیه‌کننده و کارگردان برنامه نمایشی «فتح خون» افزود: دلیل هم این است که مخاطبان نمایش‌های رادیویی این روزها طیف خاصی از مردم را به خود اختصاص می‌دهند و نمی‌توان دیگر به این آثار به دید جنبه عمومی و فراگیر نگاه کرد و در نتیجه تجربه فعالیت در عرصه رادیو به من ثابت کرده است که به جای تولید صرف نمایش رادیویی باید به دنبال برنامه‌سازی خلاق و هدفمند در رادیو بود.
خطی تأکید کرد: وقتی برنامه‌ای در رادیو تدارک و ساخته می‌شود می‌توان حتی در قالب آن برنامه نیز به تولید آیتم نمایشی نیز توجه کرد؛ به این شکل با محصولی روبرو هستیم که توانسته است ذائقه هر نوع سلیقه شنونده ایرانی را برآورده کند.
وی در پایان گفت: به طور مثال سال گذشته و در چهار روز مقارن با ایام شهادت حضرت‌علی(ع) و لیالی قدر من به اتفاق همکارانم دست به ایده‌ای خلاقانه در تولید برنامه‌های رادیویی زدیم، به این معنا که از شنوندگان خواستیم تا نامه‌ای برای خدا نوشته و به برنامه ارسال کنند که نتیجه آن شد که ایده‌هایی حتی نمایشی از این نامه‌ها به ذهن گروه سازنده برنامه خطور کرد تا آنجا که براساس آن نامه‌ها حتی آیتم‌های نمایشی نوشته و ضبط و در برنامه‌های آینده پخش شد که این خود شور و شعف بیشتر مخاطبان برنامه‌ها را به دنبال داشت.

captcha