کد خبر: 3325932
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

روزه‌داری؛ رسیدگی توامان به جسم و روح

گروه اجتماعی: کارشناس روانشناسی با بیان اینکه جسم و روح انسان نیازهای خاصی دارند و از دیدگاه الهی اولویت اصلی انسان تغذیه روح و حفظ سلامت آن است، گفت: آموزه روزه‌داری رسیدگی به جسم و روح را توأماً در خود دارد.

سیده فاطمه شفیعی، کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه انسان به طور فطری چیزی را والاترین قدرت می‌داند و به آن متوسل می‌شود و در غیر این صورت احساس بی‌پناهی می‌کند، گفت: در ماه مبارک رمضان با قوی‌تر شدن اعتقادات مذهبی مردم؛ آرامش و امنیت روانی آنان هم افزایش می‌یابد زیرا همیشه پشتیبان و حامی قوی را همراه خود می‌بینند و در امور زندگی‌شان تنها از او یاری می‌جویند.

وی با بیان اینکه روزه، عملی عبادیست که البته نسبت به عبادات دیگر منحصر به فرد است، افزود: ماه مبارک رمضان نیز ‌ماهی است که از نظر موقعیت زمانی(نزول قرآن در آن)، برنامه عبادی، آثار اجتماعی، سازندگی‌های فردی، رعایت بهداشت و سلامتی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

شفیعی با اشاره به روایات درخصوص فواید روزه، تصریح کرد: براساس روایات، روزه باعث تسکین و آرامش قلب، شادمانی، تقویت اراده و پایداری، تقویت عاطفه، دفع وسوسه، کاهش اضطراب و... است.

وی اضافه کرد: بی تردید وقتی ما از نظر جسمانی سالم باشیم از نظر روانی احساس رضایت، نشاط و سلامت بیشتری داریم. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد روزه‌داری در جهت دستیابی به یک الگوی صحیح در شیوه زندگی که می‌تواند موجب سلامت روح و جسم انسان در طول سال شود؛ بسیار موثر است.

نتیجه رعایت آموزه‌های مذهبی در زمینه ارتباطات فردی و اجتماعی

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه روزه به معنای پرهیز از خوردن، آشامیدن و همچنین تمام محرماتی است که باعث ابطال روزه می‌شود که تهمت، غیبت، دروغگویی، آلودگی نگاه و... از آن جمله است، گفت: در واقع روزه‌داری یک سیستم کنترل‌کننده است که به افراد چگونگی به تعویق انداختن نیازهایشان را می‌آموزد.

وی افزود: فرد در این ماه تشویق می‌شود که از لحاظ جسمی و روانی موقعیت‌های سختی را تجربه کند که سبب افزایش احساس تسلط فرد بر خود شده و در نتیجه خویشتنداری، تشخیص درست هیجان‌های درونی، کنترل و مدیریت هیجان‌ها در روابط بین فردی را در او افزایش می‌دهد، از طرف دیگر رعایت آموزه‌های مذهبی در زمینه ارتباطات فردی و اجتماعی از جمله بخشش و اطعام نیازمندان باعث افزایش کارایی فرد می‌شود که به طور مستقیم با بهبود عزت نفس، احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس رابطه دارد.

شفیعی با اشاره به بررسی پارامترهای مختلف و تأثیر‌پذیری آنها از روزه‌داری، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزه باعث بهبود در تمام مقیاس‌های روان‌پریشی، افکار پارانوئیدی، افسردگی، اضطراب، وسواس، حساسیت بین فردی، فوبیا، خصومت و چاقی عصبی و روانی شده است.

رسول مکرم اسلام هفته‌ای دو روز را روزه داشت

وی ادامه داد: علت بهبود اختلالات روانی را می‌توان از یک سو به خاطر تاثیر روزه در ارتقای عزت نفس افراد و از طرف دیگر به خاطر پر رنگ‌تر شدن عبادات در این ماه مبارک دانست زیرا یاد خدا آرام بخش دل‌هاست، کسی که اعتقاد دارد همواره خدا با اوست و به او کمک می‌کند، احساس امنیت و آرامش داشته و این خود باعث بهبود بسیاری از اختلالات روانی می‌شود.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه جسم و روح انسان نیازهای خاصی دارند و از دیدگاه الهی اولویت اصلی انسان تغذیه روح و حفظ سلامت آن است، گفت: آموزه روزه‌داری رسیدگی به جسم و روح را توأماً در خود دارد، در اهمیت روزه همین بس که رسول مکرم اسلام هفته‌ای دو روز را روزه داشت. روزه‌داری سفارش همه ادیان است و توجه به آن با تبلیغ نقش آن در سلامتی انسان ملموس‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان مردم را با انگیزه حفظ سلامت جسم و روح و نه صرفا اجبار دینی به روزه علاقه‌مندتر کرد، درحالیکه متأسفانه تبلیغات روزه فقط مختص ماه مبارک رمضان است ‌بنابراین ترویج فواید روزه‌داری شامل پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های جسمی و روحی توسط کارشناسان مرتبط در طول سال با اهمیت به نظر می‌رسد.

captcha