کد خبر: 3328535
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب:

تبلیغ عید فطر در فضای مجازی اصولی و ساختاری صورت نمی‌گیرد

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: متأسفانه یکی از ایرادهایی که می‌توان به فعالیت‌های فضای مجازی وارد کرد این بوده که تبلیغ عید فطر گاهی مواقع صرفا جهت آگاهی‌بخشی است و از ساختار مناسب و مهندسی فرهنگی برخوردار نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تبلیغ صحیح و اصولی عید فطر در فضای مجازی اظهار کرد: تبلیغ یکی از اقداماتی که است می‌توان در بحث عید فطر برای شیعه و اهل سنت انجام داد و در بحث تبلیغ متأسفانه فعالیت‌های جذابی را شاهد نبودیم و بیشتر اقدامات به گونه‌ای نبوده که کاربران از آن لذت ببرند.

وی ادامه داد: ماهیت فعالیت‌های‌مان در فضای مجازی نسبت به موضوع عید فطر باید آگاهی‌بخش، ایمان‌افزار و احساس برانگیز باشد. متأسفانه هم‌اکنون شاهد کارهایی هستیم که از نظر بصری، احساس‌برانگیز و زیبا هستند اما از لحاظ محتوا و آگاهی‌بخش به اوج نرسیده و سطحی است.

مدیر نشر جمال تصریح کرد: گاهی اوقات در فعالیت‌های فضای مجازی شاهد محتوای مناسبی هستیم اما متأسفانه نگارش آن قدیمی بوده و نمی‌تواند کاربران را جذب کند. باید این فعالیت‌ها به گونه‌ای بوده که دارای محتوا، نگارش مناسب و جذابیت‌های بصری باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه یکی از ایرادهایی که می‌توان به فعالیت‌های فضای مجازی وارد کرد این بوده که گاهی مواقع مطالب منتشر شده صرفا جهت آگاهی بخشی است و از ساختار مناسب و مهندسی فرهنگی برخوردار نمی‌باشد. 

مدیر نشر جمال تصریح کرد: عیدفطر، جایزه پایان ماه رمضان مسلمین است؛ بنابراین باید مطالبی به همین مناسبت عرضه کنیم که در حد و اندازه جایزه باشد یعنی از لحاظ ادبی بسیار شیرین، از نظر ادبی بسیار لطیف و از نظر آگاهی‌بخشی مناسب بوده و در پایان مطالب از انسجام خوبی برخوردار باشد تا به ایمان کاربران بیفزاید.

وی بیان کرد: مطالب منتشره در خصوص عید فطر در فضای مجازی نباید به گونه‌ا‌ی باشد که کاربر در اواسط خوانش مطالب، آن را رها کند و یا اگر بطور کامل آن را خواند، لذت زود گذر داشته باشد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب اظهار کرد: بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان در حوزه فضای مجازی انجام داد، اقداماتی است که جهادی و خودجوش در عرصه پژوهش باشد؛ چراکه کارهای سفارشی نمی‌توان در اوج قرار بگیرد و مخاطب چندان چنین کارهایی را نمی‌پسندد.

وی یادآور شد: باید تدابیری اخذ شود مبنی بر اینکه فعالان دینی و حوزوی که به صورت خودجوش در حوزه فضای مجازی کار می‌کنند، بیشترین زمان‌شان را به کار اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب اظهار کرد: این موضوع باید بررسی شود که چرا افراد خودجوش نمی‌توانند ساعات بسیاری را در این زمینه فعالیت کنند و آیا مسائل اقتصادی و مشکلات مالی مانع این موضوع می‌شود؟ اطلاع‌یافتن از وضعیت زندگی و معیشتی این افراد خودجوش سبب می‌شود که با حل مشکلات‌شان، بیش از پیش در فضای مجازی فعالیت کنند.

مدیر نشر جمال اظهار کرد: متأسفانه هم‌اکنون شاهد فعالیت‌های مجازی از سوی کاربرانی هستیم که از سر بیکاری و هیجان وارد این فضا شده‌اند و اقدام به کپی و تکثیر مطالب می‌کنند بدون آنکه از قوت و قدرت آن مطالب اطلاعی داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت عید سعید فطر برای ترغیب برنامه‌نویسان کامپیوتر و حضورشان در فضای مجازی، بهره‌مند شد، گفت: اگر هر یک از سیستم‌ها در جای خودش باشد قطعا همه به میزان کافی، انگیزه برای کارهای‌شان می‌یابند. مشکل امروزمان این بوده که هنوز کارها به صورت تخصصی تعریف، ترغیب و به کار گرفته نشده است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: بیماری بسیار خطرناکی بنام «متخصص همه کار باید باشم» در ایران وجود دارد و ایرانیان بر این تصور هستند که باید در هر رشته‌ای متخصص باشند درحالی که تخصص در یک رشته بطور کامل کفایت می‌کند. اگر مدیران و متخصصان‌مان نگاه تخصصی داشته باشند، حتما نتایج کارشان مؤثر از گذشته خواهد بود.

وی بیان کرد: متأسفانه با سیستمی روبر هستیم که شایسته سالاری، تخصص‌گرایی به اندازه کافی رعایت نمی‌شود و پرورش استعدادها به سختی صورت می‌گیرد. کارهای بزرگ در سایه کارهای درست انجام می‌شود؛ بنابراین ما باید به تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری روی بیاوریم و کارهایی که در همه عرصه انجام می‌شود، به درستی باشد.

مدیر نشر جمال اظهار کرد: اگر هر کسی به حق در جای درست قرار بگیرد و به شایستگی آن را انجام دهد، قطعا معارف دینی به ویژه مباحث عید فطر، مؤثرترو درخشان‌تراز گذشته به کاربران منتقل خواهد شد.

captcha