عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره نقش و جایگاه رادیو در جامعه امروز چنین توضیح داد: رادیو فراگیرترین رسانهای است که میتواند در اختیار تمامی افراد جامعه قرار گیرد. برای نمونه یک کشاورز در حین کار یا رانندهای در حین رانندگی مخاطب رادیو است، اما رسانههای تصویری چنین شرایطی را ندارند. با این توضیح آن گونه که باید از رادیو استفاده لازم نمیشود، زیرا تبلیغات و تنوع در این رسانه در حد مطلوبی نیست.
وی افزود: خوشبختانه امروز برای تمامی سلایق، شبکههای مستقل به وجود آمده است. برای مثال در شبکه قرآن تمامی برنامهها موضوعی قرآنی دارند یا در شبکه معارف موضوعات دینی مطرح میشود. به پیرو همین توضیح شبکه ورزش، نمایش، اقتصاد و... برنامههای خاص خود را به مخاطبان عرضه میکنند.
اکبری درباره رویکرد دینی در برنامههای رادیو گفت: از نگاه من رایجترین رسانه در مناسبتهای دینی رادیو است. برای مثال در ماه محرم که مردم عزادار هستند، برنامههای مداحی و سخنرانی شبکههای مختلف رادیو توانسته مخاطبان وسیعی را جذب خود کند. در ضمن رادیو توانسته موضوعات دینی را در تمامی شبکهها رواج دهد. این اقدامی است که در تلویزیون کمتر شاهد آن هستیم.
این بازیگر در تصدیق ادعای خود مثال زد: در شبکه ورزش که صبحها شنونده آن هستم، بخشی وجود دارد که در آن کارشناسی مذهبی درباره توصیههایی که دین به امر ورزش کرده پرداخته میشود. این قبیل اشارات در بسیاری از مواقع برای اکثر مخاطبان تازگی و جذابیت دارد، برای همین تاثیرگذار نیز خواهد بود. این رویکرد مثبت در شبکه نمایش نیز متناسب با ساختار مورد نظرش به نوعی رخ میدهد.
اکبری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: خوشبختانه در رادیو ظرفیتی وجود دارد که در تلویزیون وجود ندارد. به این معنا که نسبت به تلویزیون کمتر این امکان وجود دارد که در رادیو کارها به سمت شعاری و سطحینگری هدایت شود، زیرا تصویری وجود ندارد که رسانه بخواهد آن را با شعار درآمیزد، البته با کلام نیز میتوان دستخوش شعار شد، اما شدتش به میزان قابل توجهی نسبت به تلویزیون کمتر است.
وی در پایان توصیه کرد: پیشنهاد من به مسئولان صدا این است که تبلیغات را در حوزه معرفی رادیو بیشتر کنند. این اتفاق نیز باید از طریق تبلیغات شهری روی دهد، حتی در تلویزیون نیز میتوان به این امر دست یافت، چون خیلیها هنوز نمیدانند که برای هر سلیقهای شبکهای خاص وجود دارد، همچنین برگزاری جشنوارههای رادیویی این امکان را فراهم میکنند تا مردم بیشتر با جذابیتهای این رسانه آشنا شوند.