مقبولیت و عقلانیت؛ دو امر مهم در نظام اسلامی/ ضرورت توجه به مردم‌سالاری دینی
کد خبر: 3345115
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
لاریجانی عنوان کرد:

مقبولیت و عقلانیت؛ دو امر مهم در نظام اسلامی/ ضرورت توجه به مردم‌سالاری دینی

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توجه به مسئله مقبولیت و عقلانیت در امور کشور، گفت: هر دوی این امور برای نظام اسلامی مهم بوده و مرتبط با یکدیگر است، البته هر عمل مقبولی لزوما عقلانی نیست لذا باید بر مردم‌سالاری دینی تکیه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، 26 مردادماه در شانزدهمین اجلاس سراسری اساتید بسیجی کشور که در سالن صبای مشهد آغاز شد، با بیان اینکه مسائل مهم کشور در اینگونه جلسات جای بحث و گفت‌وگو دارد، ابراز کرد: من حدود 20 سال در مسائل امنیتی و کشور نقش داشتم و می‌توانم بگویم که ایران در مسائل استراتژیک عموما درست عمل کرده چه در مسائل بین‌المللی و چه منطقه‌ای البته این استراتژیک بر اساس دولت‌های مختلف متغیر نیز بوده ولی سیاست‌ها و استراتژی‌های نظام توسط رهبر معظم انقلاب تعریف می‌شود و به وسیله ایشان هدایت امور صورت می‌گیرد البته باید در مسائل مهم چه منطقه‌ای و بین‌المللی با دقت نظر تصمیم‌گیری صورت گیرد و به نقاط ضعف قوت نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای در حال حاضر مباحث مختلفی مطرح می‌شود، ابراز کرد: اینکه در برجام نقاط ما ضعف و قوت چیست، باید بررسی‌های درستی صورت گیرد و سوال مهم‌تر این است که چرا آمریکا و غرب در این شرایط اصرار داشتند در مذاکرات با ایران به نتیجه برسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این امور نشان می‌دهد که ما در چه شرایطی قرار داریم و چگونه عمل کنیم در حال حاضر نیز مقالات و اظهار نظرها در این زمینه دو گونه است؛ عده‌ای معتقدند که کار مذاکرات با ایران غلط بوده و نباید انجام می‌شد و تحریم‌ها باید ادامه می‌یافت، از طرفی برخی از جریان‌های غرب با اشاره به اینکه از این فرصت پیش آمده و شرایط ایران باید درک درستی داشته باشیم بر تحقق توافق  تاکید می‌کردند و اذعان داشتند که تحریم‌ها پایداری نداشتند و ایران در وضعیت تحریم نیز موفق بوده است.

تصمیم استراتژیک نظام در مذاکرات هسته‌ای درست و سنجیده‌ بود

وی با بیان اینکه تصمیمی که نظام از نظر استراتژیک گرفت تصمیم درست و سنجیده‌ای بود، اظهار کرد: این تصمیم از یک سال و نیم پایانی دولت قبل آغاز شد و خود آمریکا و غرب در محقق شدن مذاکرات اصرار داشتند، حتی ما نیز شروطی را قرار دادیم و حق غنی‌سازی را نیز لحاظ کردیم که آنان پذیرفتند، در صورتی که در طول سال‌های گذشته چنین حقی را برای ایران قائل نمی‌شدند.

لاریجانی با بیان اینکه آن‌ها در طول سال‌های گذشته تأکید می‌کردند لزومی ندارد همه کشورها حق غنی‌سازی داشته باشند، ادامه داد: این امور نشان می‌دهد انتخاب ما درست بوده و آن‌ها متوجه شدند که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در زمینه‌های مختلف پیش می‌رود و ایستادگی ما حرکتمان را روبه جلوتر کرد.

وی با اشاره به اینکه گروهی قصد داشتند این رویکرد را عوض کنند گفت اما در نهایت مانند آنچه که در مورد چین اتفاق افتاد و این قدرت پذیرفته شد دیدگاه آنان در مورد ایشان نیز اینگونه شده و لذا ما راه خودمان را دنبال می‌کنیم، ابراز کرد: در واقع آن‌ها نیازمند بودند تا در موضوع هسته‌ای مذاکره را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر به درستی این موضوعات را تبیین کرده‌اند که استراتژی ایران در مسائل مهم منطقه‌ای و جهان کاملا مشخص است،‌افزود: به نظرم نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته‌ای به ویژه در چند منطقه حساس با تیزهوشی به خوبی نقش‌آفرینی و عمل کردند تا جایی که با حمایت‌های ایشان این تکنولوژی شکل گرفت و آن زمانی که قصد برچیدن آن را داشتند با ایستادگی رهبر معظم و به دنبال ایشان ملت ایران این تکنولوژی ثبت شد.

وی با بیان اینکه ما در گام سوم این موضوع به خوبی عبور کردیم، ادامه داد: تحریم‌ها را برداشته و مسیر رشد را ادامه دادیم، مهم‌تر اینکه این تحریم‌ها فرصت مناسبی بود تا آن‌ها احساس نیاز کنند به انجام مذاکره با ایران اسلامی که از دولت قبلی شکل گرفت؛ اگر سیر نظرات و قطعنامه‌هایی که در این مدت صادر شده را ارزیابی کنیم به این نتیجه می‌رسیم ما خواسته‌هایمان را بر آنان تحمیل کرده و آنان نیز مجبور به پذیرش شدند.

وحدت، ظلم ستیزی و تفکر ناب اسلامی؛ مهم‌ترین ارکان پیشرفت نظام اسلامی

لاریجانی با بیان اینکه باید به دنبال این برویم که این قدرت نظام اسلامی را به عنوان یک نیروی مؤثر برای سرنوشت همه مسلمانان قرار دهیم، افزود: توجه به وحدت، ظلم ستیزی و تفکر ناب اسلامی مهم‌ترین ارکان پیشرفت نظام اسلامی به شمار می‌رود که باید از آن مراقبت کرد.

وی با بیان اینکه باید به نقاط ضعف خود توجه کنیم و از آنجا وارد شویم ادامه داد: در دنیای جدید فقدان معنویت در جوامع به هم‌ریختگی ایجاد کرده لذا زمانی تمدن ما موفق است که بر فرهنگ اسلامی تکیه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برهه‌های مختلف نظام اسلامی برای مردم جهان الگو قرار گرفته است، افزود: اما عده‌ای در منطقه اختیار خود را به غربی‌ها دادند که این امر سبب می شود دیگر جایگاهی در عرصه بین‌الملل نداشته باشند.

نقش مؤثر اساتید بسیجی در پیوند بین دانش و تولید ملی

وی توجه به مسائل علمی و فناوری در کشور را از دیگر نکات مهم دانست و ابراز کرد: در برهه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته روش‌های علمی را شاهد بودیم اما متاسفانه هنوز دانش و پژوهش ما به تولیدمان متصل نشده است و این نقش بزرگی است که باید اساتید بسیجی به دنبال رفع آن بروند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این زمینه چند مدل در کشور اجرا شد که ناموفق بود، عنوان کرد: باید راه درست را پیدا کنیم البته مشکل اقتصادی در کشور یکی از این موارد است زیرا اتکا به درآمدهای نفتی این مشکل را مضاعف کرده و اقتصاد مقاومتی نداریم.

اساتید دانشگاه راهکار مناسبی برای تبدیل ایران به قدرت اقتصادی ارائه دهند

وی بر شناخت و کشف فرمولی جهت رفع مشکلات اقتصادی، افزود: اساتید توانمند دانشگاهی راهکارهای مناسب را باید ارائه دهند تا در بعد اقتصادی به یک قدرت تبدیل شویم.

لاریجانی با بیان اینکه به قول شهید مطهری اگر اقتصاد سالمی نداشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف عالی اسلام برسیم، ادامه داد: متاسفانه تمام بودجه‌ها صرف مصارف جاری می‌شود و بخش عمرانی و آبادانی کشور محروم می‌ماند به گونه‌ای که سال گذشته 150 میلیارد بودجه جاری داشتیم که تنها 30 هزار میلیارد ریال آن بودجه عمرانی بود این در حالی است که امسال شرایط بدترشده است.

وی عنوان کرد: توجه به تولیدات داخلی و کارآفرینی اهمیت دادن به شرکت‌های دانش بنیان و رفع مشکلات اجرایی آن‌ها درک کردن قوانین مناسب برای بهبود وضعیت تولید راهی برای تکیه بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اقتصاد درون‌زا از جمله راه‌های رسیدن به قدرت اقتصادی است.

وفاق و وحدت ملی؛ راه انجام تمامی کارها در کشور

وی وفاق و وحدت ملی را راه انجام تمامی کارها در کشور دانست و گفت: اقتصاد باید زاینده و مولد باشد حرکت پویایی ایجاد کند که در این زمینه باید به مردم اتکا کنیم و فضا را برای حضور و فعالیت مردم و ایجاد رقابت در بحث اقتصادی فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی اجازه واگذاری پروژه‌های عمرانی ناتمام را به بخش خصوصی داده است، گفت: با این حال هنوز اقدام جدی صورت نگرفته استغ از طرفی رهبر معظم انقلاب اصل 44 را ابلاغ کردند و مجلس نیز قوانین مورد نیاز این امر را تصویب و به مراکز مربوطه ابلاغ کرد اما متاسفانه در این زمینه پیشرفتی را شاهد نبوده ایم.

وی با بیان اینکه همه مشکلات اقتصادی با داشتن راهبردهای مشخص مدنظر رهبر معظم انقلاب و هم فکری مرتفع می‌شود، گفت: امسال رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که حضور در میدان اقتصادی یک جهاد است زیرا ایشان تحلیل واقع‌بینانه و دقیقی داشتند که حرکت نظام اسلامی نیازمند این گونه اقدامات است.

لاریجانی با اشاره به توجه به مسئله مقبولیت و عقلانیت در امور کشور، ابراز کرد: هر دوی این امور برای نظام اسلامی مهم بوده و مرتبط با یکدیگر است، البته هر عمل مقبولی لزوما عقلانی نیست و برای آینده نیز مفید نبوده از همین رو باید بر مردم‌سالاری دینی تکیه کرد زیرا این نظام بر مردم سالاری شکل گرفته و هر نکته‌ای که در آن تزلزل ایجاد کند عملا دشمنی با این نظام است.

وی با بیان اینکه هر فعل سیاسی که صورت می‌گیرد باید یک فکر و عقلانیت پشت آن باشد، ادامه داد: این فکر باید آینده کشور را جلو ببرد به گونه‌ای که از امسال نیازمند 20 سال مجاهدت هستیم تا اقتصاد ما رشد کرده و برای آیندگان پیشرفت را به ارمغان آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت داشتن روحیه حماسی در این گونه حرکت‌ها تأکید کرد و افزود: با داشتن روحیه مجاهدت حرکت پیش رونده‌ای خواهیم داشت البته در حوزه اقتصاد باید واقع‌بین بوده و اشکالات را نیز رفع کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که وضعیت منطقه بحرانی است مسئله توجه به وفاق درونی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: در چنین شرایطی، داشتن اتحاد و وفاق بسیار ضرورت دارد تا بتوانیم افق‌های جدیدی را برای آینده تعریف کنیم.

لاریجانی خطاب به اساتید بسیجی دانشگاه‌ها بیان کرد: امیدوارم این گونه جلسات برای رفع مشکلات جامعه راهگشا باشد و نصیحت‌های دلسوزانه شما مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

captcha