به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای، پیش از ظهر امروز با حضور حسن کریمیقدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متین ایزدی، دبیرجشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بنیاد برگزار شد.
متین ایزدی، دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای تصریح کرد: در راستای تحقق شعار این دوره از جشنواره، سعی داریم مهمترین مشکل آنها یعنی تبلیغ و معرفی بازیها را مرتفع کنیم
وی افزود: تفاهمنامههای مختلفی منعقد کردهایم تا به واسطه قابلیتهای ویژه مارکتها بتوانیم بازیهای برگزیده جشنواره را به بهترین صورت ممکن تبلیغ و عرضه کنیم.
ایزدی با بیان این که برای نخستین بار اپلیکیشین جشنواره را تهیه کردهایم، اظهار کرد: همچنین برای معرفی جشنواره و بازیهای راهیافته به مرحله نهایی آن از شبکههای اجتماعی مختلف بهرهمند شدهایم.
وی بیان کرد: عرضه بازیهای برگزیده جشنواره در نمایشگاهها و جشنوارههای خارجی از جمله مواردی است که ترتیب اثر خواهیم داد. همچنین برای این جشنواره سه جایزه را درنظرگرفتهایم که میتوان به جایزه دستاورد، ژانر و بازی سال اشاره کرد.
دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای تصریح کرد: با وجود عدم اعتبار مالی به بازیسازان اما شاهد تعداد بازیهای بیشماری بودیم تا جایی که 149 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از این تعداد 20 بازینامه و 129 بازی بود که 93 بازی به مرحله نهایی راه یافت.
93 بازی راهیافته به داوری
وی افزود: 93 بازی راهیافته به داوری در 8 ژانر قرار گرفت که از این تعداد 15 بازی در ژانر اکشن، 6 بازی در ژانر اکشن ماجرایی، 6 بازی در ژانر ماجرایی، 2 بازی در ژانر سکوبازی، 10 بازی در ژانر ورزشی، 48 بازی در ژانر ساده یا کژوال، 6 بازی در ژانر استراتژیک و مدیریت است.
ایزدی اظهار کرد: برای داوری آثار از 13 داور متخصص ایرانی و 12 داور متخصص خارجی بهرهمند شدهایم.
وی بیان کرد: در این دوره از جشنواره بازیهای رایانهای، سنگ بنا را برای بینالمللی شدن جشنواره گذاشتهایم چراکه اگر در دورههای بعد شاهد بینالمللی بودن آن شویم، قطعا فضای رقابتی ایجاد خواهد شد.
دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چند درصد از بازیهای راهیافته به مرحله داوری، با مضامین و مفاهیم دینی، قرآنی و ارزشی است، گفت: به دلیل آنکه در ایران بازی میسازیم ناخودآگاه دغدغههای بازیسازان در این حوزه است و همه بازیها بومی هستند؛ جداکردن بازیهای ارزشی از دیگر بازیها اشتباه است، همه بازیها ارزشیاند.
ایزدی اظهار کرد: دقیقا اطلاعی از این موضوع ندارم که چند درصد از بازیها دینی و قرآنیاند چراکه اعتقادی به جداسازی این بازیها نداریم.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه حسن کریمیقدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با اشاره به زمان برگزاری مراسم پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای اظهار کرد: این جشنواره روز چهارشنبه چهارم شهریورماه ساعت 18 در برج میلاد برگزار میشود.
وی افزود: امروزه بازیهای رایانهای به عنوان درآمدزاترین سرگرمی دنیا به شمار میرود و فروش 81 میلیارد دلاری این صنعت در سال گذشته با مخاطب یک میلیون و 700 نفری، آینده سرگرمی دنیا در دست بازیهای رایانهای است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: سال گذشته به واسطه جلسات مختلف با شورای عالی فضای مجازی، برنامه ملی بازیهای رایانهای تدوین شد که این امر یکی از پیشرفتهای این صنعت به شمار میرود.
وی بیان کرد: در دو دهه اخیر صنعت بازیهای رایانهای در دنیا همیشه در حال تحول بوده است که میتوان به کشورهایی همچون لهستان و ترکیه اشاره کرد.
کریمیقدوسی اظهار کرد: در سال 93 با کمک سایر نهادها در حوزه قانونگذاری با شورای عالی فضای مجازی جلسات مختلفی داشتیم که در آن جلسات به ویژه برنامهها و طرحهای مختلفی ارائه کردیم که امیدواریم این برنامهها درحوزه قانونگذاری به زودی در کمیسیون ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
وی افزود: بر اساس دستور صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تیمی از فعالان صنعتی و اقتصادی کشور مستقر کردیم تا در قالب پروژههای راهبردی اقتصادی، صنعت را در بنیاد ملی بازیهای رایانهای به بالاترین مراتب پیشرفت برسانند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: برای پروژههای راهبردی سه فاز را درنظر گرفتیم که گزارشهایی در فاز اول تهیه و در فاز دوم این گزارشها برای مسئولان و تصمیمگیرندگان کشور ارسال شد و در فاز سوم راهبردها را تا پایان شهریورماه ارسال خواهیم کرد.
وی بیان کرد: برنامههای راهبردی مربوط به برنامههای پنجساله بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و قرار است در این برنامههای همه برنامهها به صورت راهبردی مشخص شود.
کریمیقدوسی اظهار کرد: بازیسازان بدون حمایتهای مالی از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این بازار نابرابر ایستادند و فعالیت کردند و حتی فعالیتهایشان به نوعی بود که توانستند بازیهایشان را به دیگر کشورها صادر کنند.
پیشرفت در شرایط نابرابر
وی بیان کرد: صنعت بازیهای رایانهای پس از هشت سال به بلوغی رسیده است که با تأمین زیرساختها از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای توانسته است حرکت کند و در شرایط نابرابر ادامه دهد.
«بلوغ صنعت بازیهای رایانهای»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: شعار پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای را «بلوغ صنعت بازیهای رایانهای» انتخاب کردهایم چراکه معتقدیم این بلوغ در پنجمین دوره جشنواره خود را نشان خواهد داد.
راهاندازی آزمایشگاه بازی موبایل
وی بیان کرد: 40 درصد فروش بازیها مرتبط با بازیهای موبایلی هستند به همین دلیل آزمایشگاه بازی موبایل را راهاندازی کردیم تا بازیسازان پس از اتمام بازی، تولیدشان را در این آزمایشگاه امتحان کنند.
کریمیقدوسی اظهار کرد: ردهبندی سنی بازیهای موبایلی را از اول مهرماه آغاز خواهیم کرد چراکه امروزه این گروه از بازیها از استقبال بیشتری برخوردارند.
2 ماه آینده اعلام نتایج مذاکرات
وی به مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده تا حمایتهایی از بازیهای موبایلی را از این معاونت داشته باشند اشاره و بیان کرد که البته نتایج جلسات تا دو ماه آینده مشخص خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: امسال 150 اثر تولید کردهایم که این رقم به نسبت اعتبارات اندک و عدم حمایت مالی از بازیسازان، بسیار رقم خوبی است.
وی یادآور شد: بر اساس آمار یک شرکت هلندی، سهم ایران از میزان فروش در دنیا 123 میلیون دلار است. همچنین جایگاه صنعت بازیهای رایانهای در دنیا رتبه 49 و در منطقه پس از عربستان و ترکیه رتبه سوم را دارد.