کد خبر: 3353410
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

«خیمه» به تقاطع هنر و تاریخ رسید

گروه ادب: شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ ماهنامه «خیمه» با پرونده‌های ویژه‌ای همچون «فیلم رستاخیز»، «همایش تجلیل از پیرغلامان» و «اخباری‌گری» و ... منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تازه‌ترین شماره ماهنامه «خیمه» با آثار و گفتاری از احمدرضا درویش، محسن الویری، اکبر عالمی، فرهاد قائمیان، یدالله بهتاش، علی معلم، احمد بابایی، محسن علی‌اکبری، سیدمحمد غروی و مهدی مسائلی منتشر شد.

محمدرضا زائری، مدیرمسئول این ماهنامه در سرمقاله این شماره می‌نویسد: «امروز و در عصر رسانه و ارتباطات که زبان بین‌المللی انتقال پیام زبان تصویر و سینماست، لازمه تحقق این هدف ساخته‌ شدن فیلم‌هایی همچون رستاخیز است و باید این آثار هنری و تصویری به زبان مخاطب جهانی و با ادبیات و عناصر بصری و طبق فهم او ساخته شود... تجربه فیلم رستاخیز را باید قدمی در راه معرفی حادثه عاشورا به مخاطب گسترده جهانی و تجربه‌ای برای برقراری ارتباط بین‌المللی دانست و هر چند به‌طور طبیعی همه ما انتقادهایی هم به آن داریم، ولی باید توجه کنیم این فیلم برای مخاطب بین‌المللی ساخته‌ شده و بدون شک هر کار تازه‌ای اشکال و ابهام‌هایی دارد و در کنار نقاط قوت فراوان از نقاط ضعف نیز خالی نیست... آنچه مهم است توجه ما به اصل هدف و پرهیز از حاشیه‌سازی و جنجال‌هایی است که هدف دشمن را برای توقف فعالیت تبلیغی ما تأمین می‌کند.

...امروز هم متأسفانه مسائلی مانند درگیری‌ها و حواشی فیلم رستاخیز ناخواسته متدینین و جناح مذهبی را چنان به خود مشغول کرده که از هدف اساسی یعنی انتقال پیام عاشورا به جهان باز بمانند و به خود گرفتار و سرگرم باشند و شگفتا که همه این‌ها به اسم مراجع و علمای حوزه تمام می‌شود!...»

محمدرضا زائری پس از نمایش اختصاصی رستاخیز برای تحریریه خیمه با احمدرضا درویش به گفت‌وگو نشسته است. درویش در این گفت‌وگو می‌گوید: « ... این‌که تصور کنیم فیلم رستاخیز دربرگیرنده همه ابعاد عاشوراست، نادرست است. این فیلم قرار است یک بعد از عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله را به تصویر بکشد. نباید توقع داشته باشیم کهاین فیلم همه آنچه در طول تاریخ اتفاق افتاده را در بر بگیرد... جماعتی که از شنبه‌ای که فیلم اکران شد تا چهارشنبه تجمع کردند و اعتراضات عجیب‌وغریب راه انداختند ارتباطی به مداحان وعاظ و اهل منبر نداشتند، چون ادبیات آن‌ها ربطی به این گروه نداشت ...افراد شرکت‌کننده در ماجرای قمه‌زنی خودجوش نیستند، چون مشخص است که می‌خواهد تصویربرداری شود و مشخص‌شده که چه کسانی چه کارهایی انجام دهند. قمه‌زنی یک گاف بزرگ و حرمتی تبلیغی بود و مخالفان جهت‌دار فیلم با انجام این حرکت تابلوی خود را بالا آوردند.»

به همت بنیاد دعبل و ماهنامه خیمه این فیلم به صورت اختصاصی برای مداحان و شاعران مذهبی و واعظ نیز به نمایش درآمد. پس از اکران فیلم میزگردی با حضور موافقین و منتقدین فیلم برگزار شد. گزارشی از این میزگرد و مصاحبه‌های حاشیه‌ای این برنامه نیز در این شماره «خیمه» منتشر شده است.

گفت‌وگو با فرهاد قائمیان، اکبر عالمی، علی معلم و مجموعه مطالب در مورد چگونگی تصویر ائمه و امامزادگان در سینما به همراه معرفی کتاب «شبیه از نگاه فقیه» از دیگر بخش‌های پرونده رستاخیز است.

خیمه در بخش تاریخ و اندیشه، موضوع اخباری‌گری را به عنوان سوژه خود انتخاب کرده است. ابراهیم بهشتی و محسن الویری در گفت وگو با خیمه به تبیین مختصات فکری اخباریون پرداخته‌اند.

بخش جامعه به 12 دوره برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان در گفت‌وگو با دبیران ادوار مختلف این همایش پرداخته و در بخش ادبیات کتاب چند مجلس از دهه اول – سروده سیداکبر میرجعفری - معرفی‌ شده است.

این کتاب توسط انتشارات خیمه در سال 92 منتشر شد و توانست توجه مخاطبان و منتقدان ادبی را به خود جلب کند. این کتاب همچنین جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران شد.

احمد بابایی نیز در این بخش از ویژگی‌های شعر هیئت و نسبت آن با شعر آیینی سخن گفته است.

«خیمه» نشریه مستقلی است که سیزده سال است با موضوع عاشورا، امام حسین(ع)، هنر، ادبیات،  مناسک عاشورایی و به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا زائری منتشر می‌شود.

captcha