نگاهی به فعالیت‌های حافظ و خادم‌ القرآن/ خاطره‌ای از آیت‌الله خزعلی و استاد غلوش + عکس
کد خبر: 3363210
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲

نگاهی به فعالیت‌های حافظ و خادم‌ القرآن/ خاطره‌ای از آیت‌الله خزعلی و استاد غلوش + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحوم آیت‌الله خزعلی در کنار فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود هیچگاه انس دائمی با قرآن و حفظ آن را کنار نگذاشت و همواره جوانان را به انس با قرآن تشویق کرد و حتی محفوظات خود را در آزمون‌های بین‌المللی سنجید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحوم‌ آیت‌الله شیخ ابوالقاسم خزعلی، مفسر، خطیب، فعال سیاسی و عضو مجلس خبرگان رهبری که ساعاتی پیش درگذشت در کنار تحصیل در حوزه علمیه، انس دائمی با قرآن داشت و عالمی بود که قرآن را همواره در سینه خود جای داد و علاوه بر توجه به تفسیر قرآن، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه نیز بود.
آیت‌الله خزعلی در کنار فعالیت‌های متعدد سیاسی و انقلابی خود انس روزانه با قرآن را نیز داشت تا جایی که علاوه بر قرائت و حفظ قرآن، جوانان را نیز همواره به قرائت و حفظ قرآن تشویق می‌کرد و بارها در سخنان خود عنوان کرده بود عمر ما همین نفس‌هاست، یعنی این نفسی که می‌رود یک مقدار عمر را با خود می‌برد، ما باید سعی کنیم آن را خالی نگذاریم.
آیت‌الله خزعلی معتقد بود، آنچه مهم است استفاده از وقت است برای حفظ قرآن نباید مقید به وقت و زمان خاصی بود از هر فرصتی باید استفاده کرد و پشتکار داشت. توی ماشین در حین رفتن به مقصد، در صف مواد غذایی، هنگام استراحت، قبل از خواب، بعد از خستگی از مطالعه و کار باید قرآن را قرائت کرد و به حفظ آیات قرآن در همان زمان‌های کوتاه پرداخت.

این حافظ کل قرآن کریم که به گفته خود نهج‌البلاغه را بیشتر در هنگام معطلی در شلوغی خیابان‌ها حفظ کرده بود همواره به جوانان توصیه می‌کرد همیشه کتاب همراه خود داشته باشند تا از این فرصت‌هایی که در زندگی امروز، فراوان است برای مطالعه کتاب یا حفظ قرآن کریم استفاده کنند.
مرحوم آیت‌الله خزعلی که شاگردانی را در جهت حفظ قرآن تربیت کرده است با تالیف تفسیری بر کل قرآن کریم به زبان عربی به عنوان خادم قرآنی برگزیده نخستین مراسم تکریم خادمان قرآن کریم در سال 1373 انتخاب شد تا نخستین سال مراسم تکریم خادمان قرآن کریم مزین به نام عالمی باشد که علاوه بر تفسیر قرآن، حافظ قرآن است و کلام‌ خدا را سال‌هاست که در سینه خود جای داده است.
این عالم روحانی که هیچگاه اجازه نداد تا فعالیت‌های سیاسی و انقلابی‌اش مانع از انس با قرآن و حفظ کلام‌الله شود طی سال‌های سال به عنوان یکی از اعضای جامعه قرآنی کشور فعالیت داشت و همواره در جلسات و محافل قرآنی با حضور اساتید و قاریان ایرانی و مصری شرکت کرده و نشست و برخاست داشت تا جایی که در هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و در مراسم تکریم خادمان قرآن کریم نیز جزو 14 خادم قرآنی معمر، معرفی و تجلیل شد.

مرحوم آیت‌الله خزعلی که محافل زیادی با حضور قاریان ایرانی و مصری حضور پیدا می‌کرد خاطره‌ای در یکی از محافل قرآنی با حضور استاد غلوش داشت که این خاطره را بارها نقل کرده بود.
این حافظ کل قرآن درباره محفل قرآنی با حضور استاد غلوش عنوان کرده بود؛ «جلسه‌ای بود در مدرسه عالی شهید مطهری با حضور «غلوش » قاری مصری، جمعیت زیاد و نوعا جوانان به من گفتند منبر بروم. سعی کردم آنجا اذهان جمع را به خصوص آقای غلوش را به ابعاد دیگر در حفظ قرآن متوجه کنم. گفتم ما در ایران افزون بر حفظ قرآن کریم، شماره آیات را هم حفظ می‌کنیم، نوع دیگر حفظ ترتیب قرآنی سوره‌ها است. از اول تا آخر قرآن سوره‌ها را به ترتیب نام بردم. نوع دیگر حفظ ترتیب نزول سوره‌ها است ترتیب سوره‌های مکی و ترتیب سوره‌های مدنی، این‌ها را هم خواندم. این از نظر حفظ از نظر چگونگی قرائت گفتم ما قرآن را وارونه هم می‌توانیم بخوانیم، شروع کردم از سوره ناس تا سوره علق را خوانده به این نحو «من الجنة والناس یوسوس فی صدور الناس»

مرحوم آیت‌الله خزعلی در ادامه عنوان کرده بود «مقصودم این بود که ما برای جلب توجه جوانان و مسلط کردن آنان بر قرآن می‌توانیم حتی در نحوه قرائت و حفظ نیز تنوع بدهیم. آن شب احساس کردم جلسه بسیار خوبی بود و حاضران را به خود جلب کردم به خصوص جناب آقای غلوش، قاری مصری که این‌ها برایش تازگی داشت و نشان می‌داد که در ایران اسلامی به قرآن کریم توجه خاصی می‌شود و الآن هم آقای غلوش برای من از مصر نامه می‌نویسد و این عنوان را به کار می‌برد، آقایی که قرآن را وارونه می‌خواند!»
مرحوم آیت‌الله خزعلی که از دوران کودکی با قرآن مأنوس بود، در زمان حفظ کلام‌ خدا، روزانه هشت صفحه از قرآن را حفظ می‌کرد و پس از حفظ کل قرآن کریم و در جریان تحصیل در حوزه علمیه، با علوم مختلف قرآنی آشنا و شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد.
اما فعالیت‌های قرآنی این عالم حافظ قرآن محدود به جلسات و محافل قرآنی نمی‌شد تا جایی که حفظ قرآن انگیزه‌ای برای حضور در مسابقات و رقابت‌هایی قرآنی شد و مرحوم آیت‌الله خزعلی در سال 63 با شرکت در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف موفق به کسب رتبه اول رشته حفظ کل شد؛ آیت‌الله خزعلی رتبه دوم رشته حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 65 را نیز در کارنامه فعالیت‌های قرآنی خود داشت.

captcha