کد خبر: 3366448
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
حجت‌الاسلام ادیب یزدی:

معرفت بخواهیم/ شب قدر می‌کاریم و عرفه درو می‌کنیم

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه و دانشگاه معتقد است بهترین خواسته ما در روز عرفه همان معرفتی است که خداوند تبارک و تعالی آن را در این روز جاسازی فرموده است.

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی استاد حوزه و دانشگاه درگفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، درباره جایگاه روز عرفه و دعای عرفه گفت: حضرت حق در سفر معنوی و بسیار کامل عبادی حج مرحله کمال را در وقوف در عرفات و مشعر‌الحرام قرار داده است، چرا که در روز عرفه حاجی از حرم بیرون می‌رود، از حرم اخراج می‌شود و خدای تعالی به او مهلتی مجدد عنایت می‌‌فرماید تا خارج از حرم جان و روح خود را تسویه کند.

وی ادامه داد: کدورت‌ها و رذائل و سیاهی را از جان خود بزداید و مجددا قابلیت تشرف به محضر پروردگارعالمیان را پیدا کند، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید، در عرفات خدای تعالی حاجی را از حرم بیرون می‌کند، مثل بچه‌ای که شیطنت می‌کند، پدر آن بچه را از خانه بیرون می‌کند و می‌گوید تا ادب نشوی به خانه برنگرد اما هوا که تاریک می‌شود، پدر دلش می‌تپد، به مادر بچه می‌گوید وساطت کن و برو بچه‌ام را بیاور، طاقت ندارم، بچه‌ام  در تاریکی شب در خیابان و بیابان بماند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: پروردگار عالمیان هزار و هزار مرتبه از هر پدر مهربانی  به مراتب مهربان‌تر است، بنده‌اش را بعد از اعمال عمره تمتع از حرم بیرون می‌کند و می‌گوید به سمت صحرای عرفات برو، مراتب معرفت را طی کن، نسبت به خودت و به ذاتت و به الله معرفت پیدا کن؛  خصوصا عارف به امامت و ولی‌الله الاعظم امام زمان(عج) شو و وقوف در عرفات کن.

وقوف در عرفات، دستیابی به بصیرت حقیقت است

وی در ادامه با اشاره به معانی وقوف در عرفات گفت: وقوف یعنی عکوف که در باب افتعال که برود می‌شود اعتکاف و وقوف در عرفات هم جزء ارکان حج است یعنی اگر درست عمل نشود حج باطل است؛ برو در عرفات بنشین، بیندیش وقوف به معنای اندیشیدن در جان خود و به عبرت‌های روزگار رسیدن و به بصیرت حقیقت دست یافتن است.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی در ادامه اظهار کرد: لذا وقوف در عرفات واقعا نشانه کمال حج و آغاز عروج بنده و آغاز معراج بنده و رقا و پیشرفت و آسمانی شدن جان حجاج است؛ درباره عرفه و عرفات هر چه سخن بگوییم جا دارد، لذا علی‌ بن محمد سمری، چهارمین نائب خاص حضرت ولیعصر(عج) می‌فرماید، حضرت حجت هر سال در مراسم حج شرکت می‌کند و خصوصا در وقوف در عرفات تشریف دارند.

خیمه حضرت صاحب عصر(عج) در عرفات

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حجاج بیت‌الله الحرام و شیفتگان خاندان پیامبر(ص) بدانند که خیمه حضرت بقیة‌الله الاعظم، امام زمان(عج) چند تا خیمه آن طرف خیمه آنهاست، لذا چنین حال جانانه و نابی در عرفات و در جوار امام عصرشان به حجاج دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی با توجه به ویژگی دعای عرفه گفت: دعای عرفه ویژگی‌های بسیاری دارد، اولا از حیث تفضیل و تفصیل بی‌سابقه است، از حیث کیفیت القاء و از حیث حالاتی که حضرت اباعبدالله(ع) در حال انشای این دعا داشتند، این‌ها همه جای بحث و فهم و گفت‌وگو دارد.

راز عرفه بازگشت به خویش و تفکر در خلقت است

وی ادامه داد: این دعا همانی است که در عرفه پروردگار عالمیان از حجاج می‌خواهد، خدای تعالی از حاجی می‌خواهد که در صحرای عرفات نسبت به خلقت خودش فکر کند، لذا حضرت سیدالشهدا(ع) در دعای عرفه نسبت به خلقت انسان، رگ‌ها و نسوج انسان، اعضاء و جوارح انسان، یکی یکی بحث می‌کند و جایگاه آنها را روشن می‌کند، تکلیف آنها و نوع ارتباط آنها را با عالم بیرون بیان می‌فرماید و ارتباط آنها را با توحید و با حضرت حق به طور معجزه گونه‌ای بیان می‌فرماید.

این استاد حوزه افزود: لیلة‌القدر مقدرات بندگان الهی است که در آنان لیلة‌القدر تقدیر می‌شود، لکن عرفه در روز، روز عرفه است، گرچه شب عرفه هم دارای جایگاه و مقامات بسیار بالایی است، در مقایسه این دو بایک دیگر باید گفت، ما در شب قدر می‌کاریم و درشب عرفه درو می‌کنیم، شب قدر لحظات تقدیرات الهی است و مقدرات حضرت حق است، روز عرفه تسلیم شدن در مقابل مشیت پروردگار عالمیان و مقام تلویه است، البته این دو در راستای یک‌دیگر است و هر کدام پیام‌های ویژه‌ خودش را داراست.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی در پایان یادآورشد: در روز عرفه بالاترین چیزی که می‌شود از محضر مبارک پروردگارعالمیان درخواست کرد، همان معرفت است، ارزش هر انسان به میزان و به تناسب ظرفیت او و معرفت اوست؛ از پروردگار عالمیان بخواهیم که معرفت ما را نسبت به ذات اقدس خود، نسبت به ذات مبارک حضرت ولی‌الله الاعظم امام زمان(عج) نسبت به جایگاه خود انسان افزایش دهد چرا که حضرت فرمود: «من عرف نفسه فقد عرف ربه ...»، هر کس خودش را شناخت، خدا را شناخت، یعنی هر کس پی به ضعف و بیچارگی و جایگاه خودش برد پی به قوت و اقتدار و عظمت پروردگار عالمیان برده است، لذا بالاترین درخواست در روز عرفه همان معرفتی است که خداوند تبارک و تعالی آن را در روز عرفه جاسازی فرموده است.

علیرضابرومند

captcha