کد خبر: 3453131
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

تأکید بر کسب روزی حلال در نمایش «شهر بی‌گدا»

گروه هنر: تالار هنر از روز گذشته میزبان نمایشی با عنوان «شهر بی‌گدا» به کارگردانی نرگس اصغری است که علاوه بر برخورد با پدیده ناهنجار تکدی‌گری، بر کسب روزی حلال به نوجوانان تأکید کرده و آن را آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نمایش «شهر بی‌گدا» اجرای خود را از شب گذشته یکشنبه 24 آبان در تالار هنر آغاز کرده است، نمایشی که ویژه گروه سنی نوجوان است و دربردارنده روایتی قدیمی به نویسندگی حسن دولت‌آبادی است.
شخصیت اصلی این نمایش، رجب نامی است که مدتها عادت به تکدی‌گری دارد و به دنبال کسب روزی با استفاده از زور بازو و قدرت تفکرش نیست که البته به دلیل آن است که زمانی در نوجوانی که شاگرد آهنگری بوده و هنگام آوردن آب کوزه اوستای خود را شکسته و از ترس مراجعت پای کوزه شکسته نشسته و گریه کرده، مردم با این فرض که او محتاج است به او با دادن پول کمک کرده و همین امر موجب می‌شود که رجب به دریافت پول بدون زحمت عادت کند.
حالا پس از گذشت سالیان سال از آن ماجرا رجب برای تکدی‌گری عازم شهر دیگری می‌شود که البته برحسب اتفاق در آن شهر گدایی ممنوع است و رجب را مجاب می‌کنند که برای گذران زندگی به دنبال کسب روزی حلال حاصل از دسترنج خود باشد.
در نگاه نخست بیان چنین موضوعی تربیتی و آموزشی ممکن است به سنین بالاتری از مخاطبان نمایش مربوط شود و در نمایش کودک و نوجوان باید به دنبال جنبه‌های سرگرمی که در مواقعی رگه‌های آموزشی هم در آن موجود است پرداخت اما باید گفت که تولید و نمایش چنین نمایشی درست منطبق با سطح درک کودک و نوجوان این دوره و زمانه بوده است و تجربه نخستین اجرای عمومی آن این امر را به اثبات رساند که مخاطب کودک و نوجوان ارتباط خوبی با این موضوع برقرار می‌کنند.
نرگس اصغری، کارگردان نمایش در بیان چنین موضوعی  به دنبال طراحی فضایی بوده است که با استفاده از المان‌های نمایش کودک و نوجوان دریافت پیام عمیق این نمایش را برای مخاطب هدف سهل‌الوصول‌تر کند یعنی بیان یک موضوع ارزشی و انسانی در قالبی متنوع با استفاده از عناصر بصری، بازی و فضاسازی فانتزی که مشخصه نمایش ویژه کودک و نوجوان است.
«شهر بی‌گدا» در وهله نخست یک معضل اساسی در جامعه شهری را بیان می‌کند، معضلی به نام تکدی‌گری و بروز افراد سودجو در بافت شهری که کمتر در میان هیاهوی روزمره شهر به چشم می‌آیند اما همچنان نافذ هم به فراگیری نوعی سبک زندگی غیرانسانی و دینی منجر می‌شود و هم زمینه‌های ترقی جامعه متمدن و تفکرگرای شهری را دستخوش تغییر قرار می‌دهند.
تقسیم‌بندی روایت این نمایش به دو شهر سنتی و شهری متمدن که شخصیت اصلی نمایش در بخش دوم به آن پای می‌گذارد و در آن ارزش‌های انسانی تبلور بیشتری دارد و گویا زمینه‌ساز شکل‌گیری نمایی از مدینه فاضله به زبانی ساده در ذهن مخاطب کودک و نوجوان نمایش است در وهله دوم به مخاطب این موضوع را به خوبی القا می‌کند که باید با فرهنگ‌سازی و مبارزه با این معضل سعی در این امر داشت که شهر و محل زندگی خود را به شهری آرمانی براساس توصیه‌های دینی و ارزشی سوق داشت.
کسب رزق حلال، اجتناب از دروغ و دغل‌بازی که زمینه را برای انحطاط اخلاقی جامعه فراهم می‌آورد از جمله پیام‌های آموزشی نمایش به مخاطب است که هم در نگارش متن توسط حسن دولت‌آبادی و هم در برگردان نمایشی آن برای اجرای صحنه توسط نرگس اصغری شاهد روایتی سرراست و قابل درک برای مخاطب اصلی نمایش و البته جذاب و پرکشش برای والدین کودک و نوجوان که معمولاً به اتفاق آنها برای تماشای نمایش به سالن می‌آیند می‌شود.

در هر صورت نمایش «شهر بی‌گدا» از جمله تئاترهایی است که در زمره نمایش‌های کاربردی و آموزشی سعی در آموزش مبانی ارزشی و انسانی دارد و در آن به موضوعات نوعدوستی، دستگیری از نیازمندان، پرهیز از دروغ و ... پرداخته می‌شود و با ساختار اجرایی که برای خود تعریف کرده است گویا می‌تواند بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب بگذارد.
یادآور می‌شود، نمایش «شهر بی‌گدا» هر روز به غیر از شنبه ها ساعت 17:30 در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

captcha