به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با دعوت همگان به تقوا گفت: حال و هوای اربعین حسینی کشور را فراگرفته است . صحبت از 2میلیون نامنویسی برای زیات کوی عشق و وفاداری است. این یک مانور وفاداری به دین است. انشاءالله مسئولان محترم همچنان که تاکنون با مواکب حسینی همراهی کردند تا نهایت کار نیز همراه زائران سالار شهیدان باشند.
وی در ادامه به اقدامات خوبی که اخیرا نیروی انتظامی در برخورد با جرائم مشهود آغاز کرده اشاره کرد و گفت: این وظیفه قانونی ناجاست. عزیزان مسئول ناجا اعلام کردند با ماشینهایی که آلودگی صوتی ایجاد میکنند، متعرض نوامیس میشوند و کشف حجاب در ماشین برخورد میشود. این مسئله مورد اقبال مردم قرار گرفت. اکثریت نمایندگان هم از این اقدام تجلیل کردند و رئیس دستگاه قضا نیز از این کار حمایت کردند.
خاتمی اظهار کرد: به عزیزان ناجا سفارش میکنم که مهر و محبت را با قاطعیت درآمیزند. زیرا کسی که خطا کرده بیمار است و با بیمار با خشونت رفتار نمیشود.
خطیب جمعه تهران با اشاره به حادثه تروریستی فرانسه، به 5 نکته در این رابطه اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه روشن است که ما به شدت این جنایت تروریستی را در فرانسه محکوم میکنیم. ما آدمکشی در قالب ترور را محکوم کرده و میکنیم به خاطر اینکه با دین ما میانه ندارد.
وی عنوان کرد: در هنگام سفر جناب مسلم بن عقیل به کوفه، ایشان به راحتی میتوانست به درخواست شریک، ابن زیاد را ترور کند اما این کار را نکرد به دلایلی؛ یک دلیلش این روایت پیامبر(ص) است که میفرمایند: «کسی که مؤمن است تروریست نمیشود». لذا این کار به شدت محکوم است و جانیان داعش در ذهن و وجدان هر انسانی محکوم هستند.
خاتمی افزود: دومین مسئله اینکه داعش و گروههای تکفیری اصلا برای مبارزه با اسلام تولید شدند. آغاز تولد این مولودهای شوم به هنگام بیداری اسلامی و خیزش سریع اسلام در جهان بود. گویا اینها مأموریتی جز تخریب اسلام ندارند. داعشیها تاکنون یک کلمه علیه رژیم صهیونیستی نگفتهاند، این بماند که مجروحانشان را صهیونیستها درمان میکنند. نتانیاهو رسما گفت که داعش به ما خدمت کرد زیرا مسلمانان را به جان هم انداخت.
عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان تفاوت میان رأس و بدنه داعشیها گفت: بدنه آنها از همان سنخ کسانی هستند که در عاشورا به جنگ امام حسین(ع) رفتند. در واقع اینها شستشوی مغزی شدهاند.
وی اضافه کرد: در سفر چند روزه که در تابستان به لبنان داشتم. آقای سید حسن نصرالله در دیداری به ما گفت دوستان ما در سوریه وقتی یکی از داعشیها را کشتند جیبهایش را گشتند در یک جیبش قرآن و دعا بود اما در جیب دیگرش یک قاشق بود. وقتی دلیل آن را جویا شدیم که چرا قاشق همراهش بوده گفتند که به آنها میگویند که اگر کشته شوید مهمان پیامبر(ص) هستید و قاشق برای آن مهمانی است.
وی ادامه داد: مطلب سوم آن است که همانطور که جنایات تکفیریها محکوم است جنایت برخورد با مسلمانان و به آتش کشیدن مساجد نیز محکوم است و هر دوی آنها در یک سبد ریخته میشود که سبد آمریکا و استکبار جهانی است.
خاتمی در تشریح نکته چهارم خود گفت: تروری که در فرانسه رخ داد حاصل بذری است که خودشان نشاندند. کسی که باد میکارد طوفان درو میکند. شما در این 5 سال چه بر سر مظلومان سوریه آوردید، حالا چشیدید که ناامنی یعنی چه؟. شما مأوا و ملجأ تروریستها هستید؛ کسانی که 72 تن از عزیزان ما را یکجا شهید کردند، رئیس جمهور و نخست وزیر ما را به شهادت رساندند امروز در آغوش شما هستند و شما میزبان آنها هستید.
وی با بیان اینکه وقتی که برخی از منافقین در عراق به جهنم واصل شدند شما ماتم گرفتید گفت: شما تروریستپرورید و در دامان خود مارهایی را پروریدید که الان دارند شما را نیش میزنند. برگردید و از این راه دست بردارید.
خاتمی خاطرنشان کرد: نکته پنجم این است که از نگاه آمریکا و اروپا تروریست خوب و بد وجود دارد. اگر دولت غاصب صهیونیستی ترور کند تروریسم خوب است اکا اگر د فرانسه ترور شود تروریسم بد است. اگر مسئولان و مردم عادی ما ترور شودن میشود تروریسم خوب اما اگر در منطقه ضاحیه لبنان که شیعهنشین است ترور صورت بگیرد تروریسم خوب است و شما هم محکوم نمیکنید.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این تبعیض، تروریسمپرور است و همین کارهاست که داعشیها و تکفیریها را میپروراند. داعش یک خطر برای انسانیت است. اما شما دست از این روش بردارید و صادقانه با تروریسم مبارزه کنید. تنها کشوری که با تمام وجود و هستیاش با تروریسم مبارزه میکند ایران اسلامی است و تنها راه مبارزه با خطر تروریسم ائتلاف واقعی ضد تروریسم است ، نه این ائتلاف صوری که در واقع باید ائتلاف حمایت از داعش بود نه ضد داعش.
وی با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: بسیج یک ذخیره ارزشمند الهی برای امتهاست. پیروزیهای که در سوریه صورت میگیرد توسط نیروی بسیج خودشان است. پیروزیهای عراق توسط «الحشد الشعبی» است. در ایران اسلامی هم این نهاد بابرکت در 8 سال دفاع مقدس غوغا کردند و همچنان غوغا میکنند.
خاتمی با بیان اینکه بسیج یک فرهنگ است و تنها یک نهاد نیست به 10 ویژگی این فرهنگ اشاره کرد و گفت: اول اینکه بسیجی از عمق جان خداباور است. دوم آنکه فرهنگ بسیجی فداکاری با تمام توان است. ویژگی سوم فرهنگ بسیجی تدین در همه عرصههاست. به تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیجی سیاسی است اما سیاستزده نیست.
وی افزود: شاخص چهارم بسیجی فرهنگ مهر مقدس است؛ «رحماء بینهم»، همچنان که در کنارش بسیجی تبلور خشم مقدس علیه دشمنان اسلام و انقلاب و در رأس آن آمریکای جنایتکار است. پنجمین ویژگی این است که بسیجی در همه عرصههای معنوی برترین است. ششمین ویژگی آنکه بسیجی همیشه آماده است؛ مؤمنین همیشه آمده باشید( سوره نساء، آیه 71).
خطیب جمعه تهران در تشریح سایر ویژگیهای فرهنگ بسیجی گفت: بسیجی بااخلاق است و فرهنگ بسیج فرهنگ بصیرت است چون آنها علمدار دین هستند و دشمن را میشناسند و به موقع اقدام میکنند. ویژگی نهم اینکه بسیجی از طعنهها و نیشها نمیرنجد و آخرین خصوصیت بسیجی ولایتمداری است. حجت شرعی بسیجی فقط ولایت است. بسیجی حزبی، جناحی و گروهی نیست بلکه فقط میبیند ولایت کجا ایستاده و او همانجا میایستد.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته رد ادامه سلسله مباحث در خصوص سبک زندگی دینی در عرص اجتماعی به مسئله حقمداری پرداخت و گفت: در روایات ما حقمداری به عنوان روح ایمان معرفی شده است و انکار حق ریشه در هواپرستی دارد.
وی در بیان ابعاد مختلف حقمداری گفت: ابعاد حقمداری شامل حقگویی، حقپذیری، کمک به اقامه حق و صبوری در مسیر حق است.
خاتمی افزود: در عرصه حقگویی دو آیه از قرآن را بیان میکنم؛ «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُواْ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و چون [به داورى یا شهادت] سخن گویید دادگرى کنید هر چند [در باره] خویشاوند [شما] باشد و به پیمان خدا وفا کنید اینهاست که [خدا] شما را به آن سفارش کرده است باشد که پند گیرید». (انعام، 152). جانب حق را بگیرید نه جانب فرزند، برادر، همحزبی و همگروهی و ببینید حق کجاست.
وی با اشاره به آیه 135 سوره نساء نیز گفت: در این آیه نیز آمده است که «ا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید پیوسته به عدالت قیام کنید و براى خدا گواهى دهید هر چند به زیان خودتان یا [به زیان] پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد اگر [یکى از دو طرف دعوا] توانگر یا نیازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس از پى هوس نروید که [درنتیجه از حق] عدول کنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید قطعا خدا به آنچه انجام مىدهید آگاه است».
خاتمی در تشریح این آیه عنوان کرد: مومنین باید با تمام تلاش عدالت اجتماعی را در جامعه برپا کنند. در قرآن 37 بار واژه عدل با مشتقاتش و 23 بار واژه قسط با مشتقاتش ذکر شده است. قسط از نگاه قرآن بخشی از عدالت در عرصه اجتماع است.پس اهل برپایی عدالت اجتماعی در عرصه حکومتی، قانونی، اقتصادی و ... باشید. قسط فقط عدالت اقتصادی نیست بلکه عدالت اجتماعی است که بخشی از آن عدالت اقتصادی است.
عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنجا که باید در محکمه شهادت دهید فقط حق مدنظرتان باشد ولو این شهادت مضر به حال خودتان، پدر و مادر و نزدیکان باشید. لذا حقمداری را بر روابط عاطفی ترجیح دهید. پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند: «اگر دنبال باتقواترینها در جامعه میگردید سراغ حقگوترین بروید». در روایت دیگر آمده است که «حق را بگویید و از هیچکس نترسید». لذا ترجیح حقگویی بر هر ملاحظه دیگری در جامعه یک ارزش است.
خاتمی درباره بعد دیگر حقمداری یعنی حقپذیر گفت: بعضی حقگویی را بلدند اما به طرف مقابل اجازه توضیح دادن را نمیدهند. باید اجازه دادطرف مقابلش نیز توضیحش را ارائه دهد. در روایتی آمده است که «حق را بپذیر هر که کفت صغیر باشد یا کبیر ولو دشمنت باشد؛ باطل را هم نپذیر هر که میخواهد گفته باشد ولو دوستت باشد».
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: رسمی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی باب شده است به نظر من بخشی از زندگی دینی اجتماعی است. اینکه از وزیر سؤال میکنند و وزیر هم توضیح میدهد و یا قانع میشوند یا اعلام میکنند قانع نشدهایم شیوه درستی است.
وی با تأکید بر اینکه «انتقاد سازنده، آری» گفت: اما باید تحمل شنیدن پاسخ را هم داشته باشیم. فکر نکنیم هر چه من فهمیدم و میگویم حق و حقیقت است. ممکن است اطلاعات من کم و ناقص باشد، بگذاریم طرف مقابل نیز توضیح دهد. حقمداری یعنی اینکه باب انتقاد باز باشد و حقپذیری هم به عنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح باشد.