ابعاد پنج‌گانه اخلاق انتخاباتی
کد خبر: 3466816
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
آیت‌الله کعبی تشریح کرد:

ابعاد پنج‌گانه اخلاق انتخاباتی

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق انتخاباتی در پنج حوزه هدف، وظیفه، انگیزه، روش و سبک انتخاباتی تعریف می‌شود، گفت: لازم است این مسئله براساس باورها و ارزش‌های اسلامی به فرهنگ عمومی انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان تبدیل شود و همچنین منشور اخلاق انتخاباتی به تدریج وارد قوانین و مقررات انتخابات شود.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه و اهمیت اخلاق سیاسی و انتخاباتی در یک نظام اسلامی در مقابل یک نظام سکولار گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انتخابات در مردمسالاری دینی با دموکراسی لیبرال در توجه به اخلاق و هدف از کسب قدرت است. در واقع این تفاوت در حوزه اهداف، وظیفه، انگیزه‌ها، روش‌ها و سبک‌های انتخاباتی است.

توجه به اخلاق انتخاباتی در حوزه اهداف، وظیفه، انگیزه، روش و سبک

وی ادامه داد: در دموکراسی لیبرال کسب قدرت، هدف است، اما در مردمسالاری دینی کسب قدرت ابزاری برای خدمت به مردم، انجام تکلیف و تحقق مسئولیت‌های الهی است. در دموکراسی لیبرال وظیفه رعایت نظم حزبی است اما در مردمسالاری دینی وظیفه گزینش افراد متعهد و شایسته از سوی جریان‌ها و احزاب بدون توجه به حب و بغض‌های سیاسی و انتخاب اصلح از سوی مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در حوزه انگیزه نیز در یک نظام دموکراسی لیبرال غالب انگیزه کاندیداها مادی است و کسب قدرت را برای دستیابی به ثروت بیشتر می‌دانند این در حالی است که در نظام مردمسالاری دینی انگیزه‌ها غالبا معطوف به رشد و پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم است.  

وی ادامه داد: در بحث روش نیز در دموکراسی لیبرال هرگونه راه و روشی برای کسب رأی مجاز است و رعایت اخلاق در انتخابات از موضوعیت برخوردار نیست اما در مردمسالاری دینی همانگونه که هدف مقدس است وسیله و روش نیز مقدس است و روش‌های انتخاباتی باید مشروع و اخلاقی باشد.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: همچنین در نظام دموکراسی لیبرال سبک مطلوب انتخاباتی ایجاد هیجانات کاذب در میان مردم از طریق رسانه‌ها است اما سبک انتخابات در نظام مردمسالاری دینی تقویت بصیرت، آگاهی و قدرت انتخاب بهتر مردم است.

وی خاطرنشان کرد: از این منظر باید گفت اخلاق انتخاباتی در پنج حوزه هدف، وظیفه، انگیزه، روش و سبک انتخاباتی تعریف می‌شود که باید براساس باورها و ارزش‌های اسلامی به فرهنگ عمومی انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان تبدیل شود. در واقع از رهگذر انتخابات هم بر رشد سیاسی و بصیرت دینی مردم افزوده می‌شود و هم اقتدار و بالندگی نظام اسلامی تقویت می‌شود.

لزوم ورود تدریجی منشور اخلاقی انتخاباتی در قوانین انتخابات


عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: به اعتقاد من مهارت‌های انتخاباتی، هم در میان کاندیداهاو هم در میان انتخاب‌کنندگان، باید براساس باورها و ارزش‌های اسلامی در رسانه‌ها و صداوسیما توسط کارشناسان متخصص برای جامعه بازگو شود تا به امری نهادینه در جامعه تبدیل شود و از طرف دیگر لازم است منشور اخلاق انتخاباتی به تدریج وارد قوانین و مقررات انتخابات شود.

توجه به اخلاق انتخاباتی از الزامات رعایت حق‌الناس در انتخابات است

آیت‌الله کعبی درباره اینکه رعایت حق‌الناس در همه ابعاد آن در انتخابات تا چه حد مستلزم جدی تلقی کردن مسئله اخلاق انتخاباتی است، گفت: قطعا توجه به اخلاق انتخاباتی از الزامات رعایت حق‌الناس است و براین مبنا باید قدرت انتخاب بهتر را برای مردم فراهم کرد.

وی در پایان اظهار کرد: در دموکراسی لیبرال به جای رأی دادن واقعی مردم، از طریق هیجان‌های تبلیغاتی رأی‌سازی می‌شود، در حالی که در نظام مردمسالاری دینی زمینه برای انتخاب بهتر و رأی بهتر مردم براساس اصول و ارزش‌های اسلامی فراهم می‌شود و در نتیجه سعی می‌شود افرادی که پایبندی بیشتر به ارزش‌های دینی و مسائل اخلاقی دارند در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

مهدی مخبری   

captcha