کد خبر: 3470751
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
در همایش مراكش عنوان شد:

همزیستی؛ فطری‌ترین، دینی‌ترین و منطقی‌ترین شکل تعامل پیروان ادیان

گروه بین‌الملل: معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایش مراکش گفت: همزیستی پیروان اديان، فطری‌ترین، دینی‌ترین و منطقی‌ترین شکل تعامل میان آنان است.

همزیستی؛ فطری‌ترین، دینی‌ترین و منطقی‌ترین شکل تعامل میان پیروان ادیان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش بین‌المللی «حقوق اقلیت‌های دینی در جهان اسلام» با عنوان «چارچوب قانونی و دعوت به ابتکار عمل» با شرکت 150 تن از علمای دینی و شخصیت‌های اسلامی به‌ همت وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش و با همكاری انجمن تقويت صلح در جوامع اسلامی که از روز پنجم بهمن‌ماه در این کشور آغاز شده است؛ امروز، هفتم بهمن‌ماه‌ پايان می‌يابد.

در اين مراسم كه با پيام ملک محمد ششم، پادشاه مراکش آغاز شد، سيدمحمدحسين هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی با تأكيد بر گفت‌وگو و زندگی توأم با صلح و امنيت، گفت: به رغم تنوع اديان و فرهنگ‌ها و بالطبع وجود تفاوت‌ها و حتی اختلاف‌های بسیار میان آنها، مشتركات و مشابهات بسیار بیشتر از تفاوت‌ها و اختلافات است. ریشه واحد بشریت، ارزش‌های مشترك انسانی، عقاید دینی هم‌سان به‌ویژه در میان پیروان ادیان ابراهیمی بستر و بهانه مناسبی برای گفت‌وگو و زندگی توأم با صلح و امنيت است.

وی ادامه داد: عدالت‌طلبی، خیرخواهی، كمال‌جویی و امنیت‌گرایی كه آرمان‌های مشترك بشری هستند، تنها و تنها در سایه ارتباط و تفاهم انسان‌ها به دست می‌آيد. همزیستی پیروان اديان، فطری‌ترین، دینی‌ترین و منطقی‌ترین شکل ارتباطی میان آنان است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود، تقویت مبانی صلح و تحكیم پایه‌های امنیت جهانی را رسالت اصلی بشريت دانست و گفت: امروز خطر بزرگی حیات جمعی بشر را تهدید می‌كند؛ نجات انسان‌ها، محيط زيست و حفظ مواهب و سرمایه‌های مشترك انسانی، عامل مهمی است كه ضرورت زیست مسالمت‌آمیز آدمیان را محرز و مبرم می‌دارد.

هاشمی افزود: ايران سرزمينى است كه در آن، اقوام و مذاهب مختلف در طول تاريخ در كنار هم مى‌زيسته‌اند. با ورود اسلام به ايران مهم‌ترين و پايدارترين آئين ايرانيان شكل گرفت و پس از سقوط امپراطورى ساسانى، مردم ايران به تدريج، گروه گروه به اسلام گرويدند.

وی از جمله مذاهبى كه مقارن ظهور اسلام در ايران وجود داشتند را كيش زرتشت، يهود و مسيحيت نام برد و گفت: در دوران اسلامى، پيروان اين آئين‌ها به‌عنوان اهل ذمه در قالب اقليت‌هاى دينی به حيات خود ادامه دادند. اصل تسامح و تساهل اسلامى درباره اهل كتاب، شامل حال آنان شد و در نتيجه، آنان تاكنون نيز در ايران در كنار ساير هموطنان خويش زندگى مى‌كنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بيان كرد: با پيروزی انقلاب اسلامی تبليغات جهت‌دار رسانه‌های كشورهای غربی در طرح خواسته‌های قانونی و فراقانونی اقليت‌های ايران عمدتاً سياسی و به خاطر تمايلات قدرت‌های بزرگ بوده است و اين در حالی است كه اقليت‌های دينی و فرق در ايران مانند ساير هموطنان ايرانی از حقوق شهروندی، امكانات اجتماعی و رفاهی برخوردار بوده و بلكه در پاره‌ای از موارد امتيازات بيشتری به اقليت‌های دينی تعلق گرفته است.

هاشمی افزود: با بررسی تاريخ در می‌يابيم كه دولت‌های ايران نسبت به دولت‌های ديگر كشورها، آزادی مذهب و اديان را رعايت كرده‌اند و از همه مهم‌تر، مردم ايران همواره با بردباری و همزيستی، به رغم عقايد و آئين‌های مختلف در كنار هم با صلح و دوستی زندگی كرده‌اند.

وی در سخنان پايانی خود اظهار کرد: اقليت‌های دينی ايرانی همواره دوشادوش ديگر هموطنان خود، چه در امر سازندگی و چه در هنگام جنگ و بلايای طبيعی، به كشور خود خدمت كرده‌اند.

یادآور می‌شود، انجمن تقویت صلح در جوامع مسلمان امارات در برگزاری همایش مراکش همکاری دارد و تعیین چارچوب قانونی برای مسئله اقلیت‌های دینی با توجه به زمینه‌های تاریخی و ابعاد محلی و بین‌المللی حقوق بشر در جهان امروز از محورهای مورد بررسی در آن اعلام شده است.

captcha