کد خبر: 3476208
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
نقش تربیتی قصص قرآن در نمایش کودک و نوجوان/2

واهمه تولیدکنندگان تئاتر در پرداختن به موضوعات قرآنی

گروه هنر: تولید یک اثر فاخر نمایشی دربردارنده مضامین دینی و قرآنی نیازمند تحقیق و پژوهش است که این انگیزه به ویژه در جریان برگزاری جشنواره‌های کودک و نوجوان وجود ندارد و به دلیل حساسیت موجود در زمینه مباحث قرآنی، تولیدکنندگان از پرداختن به این موضوعات واهمه دارند.

رضا جوشعار، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یک واقعیتی وجود دارد و آن اینکه همواره در طرح مسائل و موضوعات دینی و قرآنی به زبان نمایش دچار مشکل هستیم و این موضوع تنها به حوزه تئاتر کودک و نوجوان مربوط نمی‌شود و به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد شاید کمتر هنرمند تئاتری را بتوان سراغ گرفت که به راحتی و بدون دغدغه بتواند پیرامون موضوعات دینی و قرآنی به تولید اثر نمایشی بپردازد.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های موضوعی تئاتر و به ویژه در حوزه نمایش کودک و نوجوان همچون جشنواره «ضامن آهو» که مشخصاً به نشر و ترویج فرهنگ و سیره رضوی در قالب ویژه کودک و نوجوان می‌پردازد هم با معضل دیگری روبرو هستیم و آن عدم عرضه مناسب این آثار و فراگیری آنها برای استفاده اکثریت مخاطبان است و مشاهده می‌شود که با وجود آنکه پرداختی مؤثر و استاندارد در تولید این آثار رعایت شده است، اما عرضه و اجرای آنها اغلب محدود به زمان برگزاری جشنواره شده و کمتر از ظرفیت به وجود آمده در ترویج فرهنگ دینی با ابزار مؤثر هنری استفاده می‌شود.

برگزیده 5 دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی «ضامن آهو» تصریح کرد: چنین رفتاری با تلاش اغلب نمایشگران کودک و نوجوان شرکت‌کننده در جشنواره‌های تئاتری با موضوعات دینی و قرآنی موجب می‌شود که آنها با فرض اینکه آثارشان خروجی درخور توجهی ندارند، لذا رغبت و انگیزه‌ای نسبت به ارائه نمایشی هر چه کیفی‌تر و فاخر نشان ندهند و به مرور زمان شاهد عرضه آثار نمایشی هستیم که نگاهی سطحی و بی‌مایه در پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی دارند و این در حالی است که پرداختن به مباحث تربیتی و اخلاقی با استفاده از منابع دینی و اعتقادی به منظور ارائه به کودک و نوجوان در هر قالبی و از جمله نمایش نیاز به طی شدن پروسه تحقیق و مطالعه دارد.

جوشعار در ادامه گفت: مخاطب تئاتر به ویژه کودک و نوجوان نیاز دارد که در مواجهه با یک روایت نمایشی با کنش صحنه مواجه شود و ‌لذا بازیگران نمایش، هر پیامی چه دینی و چه اخلاقی و تربیتی را که خواسته باشند بیان کنند باید به شکلی غیرمستقیم ارائه کنند و از بیان واژگانی که مستقیماً به آنها امر و نهی می‌کند پرهیز شود، این امر مستلزم اشراف بر روانشناسی کودک و نوجوان و تسلط بر منحنی رشد فکری و حوزه اندیشه آنهاست که متناسب با چه سنی، دیدگاهی و با استفاده از چه ابزاری باید به آنها ارائه شود؛ با این فرض این پرسش پیش می‌آید که در کدامین رویداد تئاتری ویژه کودک و نوجوان چنین زمینه‌ای مهیاست که نمایشگر به غیر از خلاقیت نمایشی به حوزه مسائل پژوهشی نیز ورود کند؟

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد: این توقع می‌رود که در جشنواره‌های غیرموضوعی تئاتر همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که همه‌ساله در همدان برگزار می‌شود کارگردانان شرکت‌کننده رویکردی مناسب‌تر به موضوعات دینی و قرآنی داشته باشند و آنها را در قالب‌های شاد و فانتزی مورد دلخواه کودکان و نوجوانان عرضه کنند که در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و دلیل اصلی آن هم همانطور که عنوان شد به سبب حساسیت موجود، هنرمندان از پرداختن به چنین ساحتی واهمه دارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید از سوی مسئولان برگزاری رویدادهای تئاتری،‌ زمینه برای پرداخت مؤثر کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان به مباحث دینی و قرآنی فراهم شود گفت: البته فضای موجود در عالم تئاتر قرآنی آنطور هم که هنرمندان تصور می‌کنند نیست و مثلاً ستاد برگزاری جشنواره تئاتر «ضامن آهو» از وجود کارشناسان روحانی در زمینه پرداختن به موضوعات مورد نظر استفاده می‌کند که این امر در سلامت اخلاقی و تربیتی آثار نمایشی تولید و عرضه شده سهم بسزایی دارد.  

captcha