طرح «هر جهادگر یک نهال به نام یک شهید» اجرا شد
کد خبر: 3482333
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
به همت جهاددانشگاهی گیلان؛

طرح «هر جهادگر یک نهال به نام یک شهید» اجرا شد

گروه اجتماعی: به مناسبت هفته درختکاری و گرامیداشت یاد و نام شهدا، طرح «هر جهادگر یک نهال به نام یک شهید» توسط جهادگران دانشگاهی استان در محل مجتمع آموزشی پژوهشی جهاددانشگاهی واقع در مسکن مهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، به همت روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان گیلان و به مناسبت هفته درختکاری و گرامیداشت یاد و نام شهدا و بر اساس سنت پسندیده احیای طبیعت، طرح «هر جهادگر یک نهال به نام یک شهید» توسط جهادگران دانشگاهی استان عصر روز گذشته، 19 اسفند در محل مجتمع آموزشی پژوهشی جهاددانشگاهی واحد گیلان واقع در مسکن مهر برگزار شد.

مهندس جمشید رسایی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان در حاشیه این مراسم، با بیان اینکه فرهنگ شدن درختکاری و حفاظت از آن، در سلامت محیط زیست و پاکی هوا و تندرستی شهروندان تاثیر بسیاری دارد، اظهار کرد: باید سرزمین‌های مسلمانان سرسبز و پردرخت باشد و مسلمانان از آثار آن بهره‌مند شوند.

وی فضا و محیط سرسبز از درختان فراوان را ضامن ارتقای بهداشت روانی و افزایش نشاط و شادابی انسان‌ها در جامعه دانست و عنوان کرد: اگر درختان را نعمات الهی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم؛ امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهمتری در زندگی بشر ایفا می‌کنند، از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می‌شود.

رسایی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بهانه‌ای است برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیا کنیم، گفت: اهمیت جنگل و درختان وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می‌کند. امید است که با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که یقینا کاری پسندیده است.

دکتر سید مازیار رضوی، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از ابتکار جهاددانشگاهی استان در اجرای طرح «هر جهادگر یک نهال به نام یک شهید»، تصریح کرد: بدون شک گام برداشتن در مسیر توسعه و احیای منابع طبیعی با تاسی به یاد و خاطره شهدا، این حرکت را ماندگارتر و ارزشمندتر می‌کند.

وی با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع در اثر فعالیت جانداران و ریشه دواندن گیاهان و درختان به داخل خاک مناطقی ایجاد می‌کنند که آب قادر است در آن نفوذ کند، یادآور شد: جلوگیری از سیلاب‌های وسیع و فرسایش خاک که در واقع حفاظت از آب و خاک که مایه حیات و خاک بستر حیات می‌باشند، توسط جنگل صورت می‌گیرد.

دکتر فریبرز جمالزاد، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی نیز در ادامه، با گرامیداشت هفته منابع طبیعی، درخصوص اهمیت درخت و جنگل و لزوم حفظ و توسعه آن، خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز و کاشت نهال در جلوگیری از افزایش انواع آلودگی‌ها اعم از آب و خاک و هوا تاثیرگذار خواهد بود. بر این اساس یکی از اولویت‌های پژوهشکده محیط زیست فعالیت در حوزه حفظ و گسترس منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها و مراتع است.

به گزارش ایکنا،‌ جهاددانشگاهی واحد گیلان سال گذشته نیز طرح «هر جهادگر یک نهال» را به مناسبت هفته درختکاری به انجام رسانید.
captcha