دو معیار انتخاب خط مناسب در کتیبه‌نگاری
کد خبر: 3485981
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
بابایی بیان کرد:

دو معیار انتخاب خط مناسب در کتیبه‌نگاری

گروه ادب: مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی گفت: نمی‌توان به طور قاطع از یک خط خاص مناسب برای کتیبه‌نگاری اسلامی در کشور نام برد و استفاده از خطوط، معلول شرایط مختلفی است.

مهدی بابایی، مدیر دارالکتابه مرکز طبع ونشر قرآن جمهوری اسلامی درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نمی‌توان به طور قاطع از یک خط خاص مناسب برای کتیبه‌نگاری اسلامی در کشور نام برد و استفاده از خطوط معلول شرایط مختلف ازجمله موقعیت و ارتفاع کتیبه، متن و بیننده است، عنوان کرد: برای انتخاب نوع خط محتوای کتیبه که شامل آیه، حدیث، اشعار عربی یا فارسی یا جملات قصار است و نیز محل کتیبه، موقعیت و بیننده کتیبه باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی افزود: نستعلیق می‌تواند در کتیبه استفاده شود ولی بهره‌گیری از این خط، بستگی به موقعیت کتیبه و محتوای متن آن دارد. به عنوان نمونه در تراز یک و دو صحن مرکزی مصلای امام خمینی(ره) به خط ثلث و تراز سه به خط نستعلیق است و در داخل شبستان شمالی مصلی، وصیت‌نامه امام(ره) به خط نستعلیق نوشته شده است.

وی گفت: از زیباترین خطوط نستعلیق دوره قاجار می‌توان به کتیبه‌های سر در ورودی و جلوخان مسجد سپهسالار اشاره کرد که به قلم میرزاغلامرضا اصفهانی نگاشته شده است. همچنین در صحن حرم مطهر حضرت معصومه(س) نمونه خط نستعلیق میرزاآقای خمسه کتیبه‌نگاری شده است.

بابایی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت برای کتیبه‌نگاری آیات و احادیث بهتر است از خط ثلث استفاده شود و برای اشعار فارسی از خط نستعلیق.

وی گفت: در سال‌های اخیر با ظهور و فعالیت استادانی چون سیدمحمد موحدحسینی و احمد عبدالرضایی، شاهد خلق آثار فاخر کتیبه نگاری ایرانی روبه‌رو هستیم.

بابایی همچنین عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی کتابت دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی امسال از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود. امسال علاوه بر آموزش عمومی و ماهانه کاتبان، در سطح فوق تخصصی نیز کارگاه‌های نقد و تحلیل آثار کتابتی و بررسی مباحث نظری کتابت را ویژه مدرسان برگزار می‌کنیم.

captcha