به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 18 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به معجزه سخن گفتن سنگریزه در دست پیامبر(ص) گفت: معجزه حضرت این نبود که سنگریزه در دست او سخن گفت بلکه این بود که پرده غفلت از گوش آن کافر برداشت.
عدم تغییر جوهری آفرینش در قیامت
وی با اشاره به سؤالی درباره تبدیل این زمین در قیامت به زمینی دیگر که اگر صحت داشته باشد چگونه زمین میتواند در مورد کارهایی که روی او صورت گرفته است شهادت بدهد، تصریح کرد: تغییر زمین دنیا در آخرت تغییر جوهری نیست که بگوییم اگر حقیقت آن عوض شد چگونه شهادت میدهد بلکه زمینی متناسب با آخرت ایجاد میشود مانند بدن انسان که در آخرت طوری ساخته میشود که متنابسب با حیات آن عالم باشد و اصل حقیقت آن محفوظ است.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به علم غیب پیامبر(ص) گفت: در جریان علم غیب، پیامبر(ص) فرمود کل جهان در مشت من است با اینکه ایشان در مدینه و مکه بوده است و درسی نخوانده بود؛ در مدت عمر شریفشان نیز نه تورات و نه انجیل دیده بود ولی بالاترین مسایل حقوقی و سیاسی و اجتماعی را با علم غیب مطرح فرمود، بنابراین ایشان وقتی از خاورمیانه میخواست سخن بگوید کل جهان در دید او مانند محله کوچک و یا یک روستا در دست او قرار داشت.
این مفسر قرآن با طرح این سؤال که چرا بشر نیازمند پیامبر است، اظهار کرد: زیرا انسان مسافر توراهی است و نه از گذشته و نه از آینده خبری ندارد؛ اگر مرگ پوسیدن بود و نابودی پیامبری نیاز نداشتیم اما برای مسافر توراهی هم راه و هم راهنما لازم است؛ دین را که صراط مستقیم است خدا تعیین کرده و راهنما نیز توسط خدا مشخص میشود تا مسافر تو راهی به مقصد برسد.
این مفسر قرآن در مورد جایگاه عقل در شناخت دین بیان کرد: منبع احکام فقه ما، کتاب و سنت است و عقل چراغ است و باید بدانیم میان چراغ و صراط فرق است و از چراغ توقع نداریم که قانون وضع کند حتی در مستقلات عقلیه. بنابراین عقل چه عقل حکیم و فقیه و اصولی، قانونگذار نیست.
نادرستی تعبیر عقلاً و شرعاً
وی با بیان اینکه عقل در برابر شرع نیست، گفت: معلم صراط الا و لابد، الله است و عقلی داریم که چراغ است و نقلی داریم که آن هم سراج است؛ بنابراین عقل در مقابل شرع نیست لذا تعبیر عقلاً و شرعاً تعبیر نادرستی است.
این مرجع تقلید اظهار کرد: ادله عقلی و نقلی چراغ راه برای رساندن ما به صراط هستند؛ پیامبر فرمود من فقط و فقط از وحی حرف میزنم و نمیدانم در قیامت و بزرخ و ... چه خبر است و تنها کسی که میداند کسی است که آن را آفریده است و من هم فقط با وحی میتوانم اطلاع در اختیار مردم قرار دهم.
وی افزود: قانون را الله وضع میکند و عقل فقط آن را میفهمد؛ پس حکیم و فقیه و اصولی این مسئله را نیاورده بلکه فقط کشف کرده است پس باید گفت این مسئله با دلیل عقلی و نقلی قابل فهم است نه با دلیل عقلی و شرعی.
انواع وحی
وی با اشاره به انواع وحی ادامه داد: آن چیزی که حضرت آورده یا قرآن است که الفاظ و محتوا از خداست؛ یا حدیث قدسی که الفاظش از خدا نیست و معجزه هم نیست و یا روایات عادی که آن هم من عند نفسه نیست و از جانب خداست؛ مسلما این طور نیست بلکه ایشان «ماینطق عن الهوی» است؛ اینکه ما در فقه به همه تعبیرات معصوم حرمت میگذاریم ملعوم میشود عبارات از پیامبر بما هو بشر نیست بلکه بما هو معصوم است.
ادله لازمالاطاعة بودن پیامبر(ص)
این مرجع تقلید بیان کرد: همه احکام و اعمال ما ذرهای نباید تغییر کند چون تدبیر الهی است و دین از ابتدا تا انتها شریعت الهی است و پیامبر(ص) و معصوم(ع) آن را از وحی الهی میگیرند؛ فرمود حالا که پیامبر جز وحی چیزی نمیگوید شما هم باید مطیع ایشان باشید.
این مفسر قرآن با اشاره به فهم غیرمعصومانه از دین عنوان کرد: مراجع فهم خود را از دین میگویند اما پیامبر اجتهاد خودش و حرف خودش نیست بلکه سخن وحی است؛ بنابراین نیاز بشر به وحی و رسالت از این جهت است اما نایبان ایشان، گاهی اشتباه میکنند که اگر مجتهدانه استنباط کرد و حقیقت را یافت دو اجر دارد و اگر اشتباه کرد یک اجر دارد.