کد خبر: 3487476
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
باقری مطرح کرد:

لزوم شکل‌گیری عکاسی دینی بر پایه فلسفه اشراقی «آوینی»

گروه هنر: مدیر خانه عکاسان حوزه هنری گفت: برای اینکه عکس دینی و انقلابی بتواند بر مخاطب تاثیرگذار باشد باید از فلسفه اشراقی شهید سیدمرتضی آوینی پیروی کرده باشد؛ به این معنا که شهود ابتدا در خود هنرمند رخ دهد تا در ادامه کار بتواند تصویرگر معنای مورد نظر باشد.

سیداحسان باقری، رئیس خانه عکاسان حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره جایگاه مفهوم انقلاب در برنا‌مه‌های حانه‌ عکاسان حوزه هنری، اظهار کرد: در هفته هنر انقلاب، خانه عکاسان نیز همچون دیگر بخش‌های حوزه هنری خود را موظف دانسته که در حد توان خود، عملکرد مطلوبی داشته باشد که من در این میان به دو بخش آن اشاره می‌کنم. ابتدا ما در گالری خانه عکاسان نمایشگاهی با عنوان «ستاره‌های جاودان» برگزار می‌کنیم که در آنها عکس‌هایی از جانفشانی مدافعان حرم ترسیم شده است. عکس‌های این نمایشگاه توسط 5 عکاس در یک پروسه زمانی طولانی‌مدت گرفته شده، برای همین روند اتفاقات چند ماه اخیر را به خوبی می‌توان در عکس‌ها مشاهده کرد. درباره تعداد آثار هم باید بگویم که 50 عکس در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

وی افزود: عکس‌هایی که می‌خواهند از رویدادهای سیاسی و اجتماعی تصویرگری کنند باید حتماً خصیصه واقع‌نگری را در آنها دید. منظورم این است که اگر می‌خواهیم به اتفاقات سوریه بپردازیم باید عیناً آن چیزی که در آنجا روی می‌دهد را تصویر کنیم. این اتفاق متاسفانه در بسیاری از عکس‌های این گونه آثار رخ نمی‌دهد. این امر هم محدود به نمایشگاه‌های داخلی نمی‌شود، بلکه در برخی نمایشگاه‌های خارجی به ویژه تصاویری که غربیان از رویدادهای منطقه می‌گیرند می‌توان این گرایشات جهت‌دار را مشاهده کرد. آنها در تصاویر خود بیشتر آن چیزی را نشان می‌دهند که دوست دارند مردم ببینند.

این عکاس ادامه داد: نمایشگاه دیگری با عنوان «ستاره‌های سوخته» برگزار کرده‌ایم که عکاس آن فاطمه عرفانیان است. موضوع این نمایشگاه پرچم آمریکاست. بدین معنا که افراد مختلف جلوی این پرچم ایستاده و یک ستاره از روی این پرچم برمی‌دارند. این کار نیز به دلیلی خاص صورت گرفته است. برای مثال جنایاتی که آمریکا در افغانستان یا عراق انجام داده بهانه بود تا برای هر یک از این تهاجمات، ستاره‌ای از پرچم آمریکا برداشته شود. این نوع نگاه به نظرم بسیار جالب و تازه است که باید تاثیرگذاری خاص داشته باشد، همچنین این رویداد به نظرم کاملاً از کلیشه به دور است.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست تنها صرف برپایی یک رویداد مناسبتی نیست، چون اگر بخواهیم با این انگیزه ورود کنیم هیچ دستاوردی نخواهیم داشت. با توجه به این توضیح باید بگویم که دو نمایشگاه مورد نظر، خواهند توانست ایده‌هایی جدید در ذهن عکاسان ایجاد کنند. این امر نوعی ویژگی کارگاه‌گونه به نمایشگاه می‌دهد، بدون اینکه استاد خود در کلاس حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در عکاسی دینی و انقلابی، آسیب‌های رایج شامل چه موضوعاتی است؟ گفت: متاسفانه سطحی‌نگری به امری رایج در هنر متعهد تبدیل شده است. دلیل این اتفاق نیز آن است که مفاهیم در این دست موضوعات نمادین هستند و متاسفانه آثار به سمت شعار سوق پیدا می‌کنند. برای همین پیشنهاد من این است که با تمرین، موضوعات از شکل شعاری به سوی اشراقی و عمقی بودن هدایت شوند.

مدیر خانه عکاسان حوزه هنری در پایان تصریح کرد: منظور از گرایشات اشراقی همان چیزی است که شهید آوینی بر آن تاکید داشت. به این معنا که شهود در ابتدا در خود هنرمند رخ دهد تا در ادامه کار بتواند تصویرگر معنای مورد نظر باشد. در کلامی دیگر می‌توان گفت هنرمند باید خود، موضوع را درک کرده و به آن تعلق خاطر داشته باشد تا اثرش بتواند بر مردم تاثیر بگذارد.

captcha