به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیین افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی «معالحق» پنجشنبه، دوم اردیبهشتماه در رواق هنری برج میلاد برگزار شد. در این آیین که جمع کثیری از هنرمندان و مردم حضور داشتند آثاری در قالب خوشنویسی، نقاشیخط و تایپوگرافی اسماء حضرت علی (ع) به نمایش درآمد. محمد بخشیزاده، دبیر این نمایشگاه در گفتوگو با ایکنا درباره این رویداد هنری این گونه اظهار نظر کرد: در اولین روز سال 95 طی فراخوانی از علاقهمندان به نمایش آثار با محوریت امیرالمومنین (ع) برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم تا کارهای خود را برای ما بفرستند. خوشبختانه این فراخوان با استقبال هنرمندان مواجه شد و بیش از 300 اثر به دست ما رسید و از این تعداد 121 کار برای حضور در نمایشگاه «معالحق» انتخاب شد.
وی افزود: این نمایشگاه در سه بخش برگزار میشود. قسمت اول به اساتید اختصاص دارد که بزرگانی چون استاد کابلی، نقاشیان و سبزهکار در آن حضور دارند. در بخش دوم نمایشگاه هم، هنرمندان پیشرو حاضر هستند؛ افرادی که چند سالی است به صورت حرفهای در این حوزه فعالیت دارند و سطح کاری آنها به حد فوق ممتازی رسیده است. قسمت سوم نیز متشکل از هنرجویانی است که از شهرستانها در این نمایشگاه حضور پیدا کردهاند؛ البته در همین بخش نیز افرادی حضور دارند که درجه ممتازی را دریافت کردهاند.
بخشیزاده اضافه کرد: این نمایشگاه به صورت رقابتی برگزار نمیشود، بلکه تنها به صورت نمایشگاهی برپا میشود. در ضمن باید گفت که این نمایشگاه به مدت 10 روز دائر است که در صورت استقبال زمان آن تمدید خواهد شد. نکته دیگر اینکه گروه فرهنگی ـ هنری سدنا با همیاری برج میلاد برگزار کننده این اتفاق هنری است.
وی به توضیح فوق اضافه کرد: بسیج هنرمندان استان تهران به همراه پایگاه هنری نقطه الف، دیگر یاری کنندگان این برنامه هستند. نکتهای دیگری که میخواهم به آن اشاره داشته باشم این است که تنها با گذشت یک ماه از سال 95 این سومین نمایشگاه هنری سدناست. البته دو نمایشگاه قبلی با هزینههای شخصی هنرمندان برگزار شد، اما نمایشگاه «معالحق» با یاری سازمان بسیج هنرمندان استان تهران اجرا شده است. هدف از این اقدامات نیز آن است که هنر دینی و قرآنی بیشتر در معرض دید تماشاگران قرار گیرد. در انتها باید بگویم که خوشنویسی، نقاشیخط و تایپوگرافی، آثار حاضر در نمایشگاه را شکل میدهند.
در این نمایشگاه همزمان با مراسم افتتاحیه، سه کارگاه هنری نیز برگزار میشود که در ادامه این گزارش با یکی از اساتید این کارگاهها گفتوگویی انجام شده که با آن همراه میشویم. حسین شیرکوند، استاد خوشنویس درباره حضورش در این نمایشگاه گفت: من توسط دبیر نمایشگاه (محمد بخشیزاده) برای حضور در این کارگاه دعوت شدهام. درباره سابقه هنری خود نیز باید بگویم که مدرک فوق ممتار از انجمن خوشنویسان ایران دارم و در خط نستعلیق زیر نظر استاد جواد بختیاری آموزش دیدهام و امروز هم خود در مقام استاد فعالیت میکنم.
نقش برگزاری نمایشگاههای خوشنویسی در ارتقای کیفیت کار هنرمندان جوان
وی افزود: در این کارگاه یک کتیبه پنج متری در مدح امیر مومنان نوشتهام؛ اثری که امیدوارم گامی هر چند کوچک در اعتلای هنری اسلامی در کشورمان باشد. درباره این نمایشگاه هم باید بگویم که این رویداد فرصت مناسبی است تا آثار هنرمندان جوانی چون من در معرض دید اساتید بزرگ خوشنویسی قرار گیرد. این اتفاق مطمئناً سبب خواهد شد تا با توصیههای بزرگان، کیفیت کار خوشنویسان جوان بالاتر رود.
این هنرمند جوان به گفته خود اضافه کرد که اولین قدمها را در عرصه خوشنویسی توسط پدر بزرگش (حسن شیرکوند) که یکی از اساتید خوشنویسی بوده، فرا گرفته و این علاقه به کارهای هنری هیچ گاه در وی فروکش نکرده و امروز با جدیت آن را پیگیری میکند.
در این گزارش از نظرات یکی از اساتید حاضر در نمایشگاه هم بهره بردیم. استاد محمدسعید نقاشیان که یک اثر در نمایشگاه «مع الحق» دارد درباره کیفیت آثار اظهار کرد: از نگاه من کیفیت آثار بسیار خوب است به ویژه حضور هنرمندان جوان در کنار اساتید سبب شده، پویایی بیشتری به چشم آید، همچنین موضوع این نمایشگاه دارای اهمیت بسیار است، چون هر یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه به نحوی سعی کردهاند، ارادت خود را به امیر مومنان (ع) نشان دهند.
وی ادامه داد: من در حوزه خط معلی فعالیت میکنم و همیشه کارهایم به نوعی با موضوعات اسلامی و قرآنی پیوند دارد، چون علاقه و سلیقه من در این حوزه نمودی جدیتر پیدا میکند. همچنین سعی کردهام این خصیصه را به شاگردان خود منتقل کنم. نکته دیگری که درباره این نمایشگاه باید بگویم این است که آنچه من دیدم نشانگر آن است که آثار بر مبنای اعتقاد و باور قلبی خلق شده است، از این رو تماشاگران با آن ارتباط برقرار میکنند.
نقاشیان در پاسخ به این سؤال که حمایتهای دولتی از این قبیل نمایشگاهها چگونه است؟ گفت: متاسفانه من هیچ گونه حمایتی را در این زمینه نمیبینم و این قبیل نمایشگاهها نیز تنها با هزینههای شخصی برگزار میشود. این وضعیت نیز به هیچ وجه مناسب نیست، چون هنرمند برای اعتلای هنر قرآنی نباید دغدغه معیشت داشته باشد تا بتواند کارهای خوبی در این حوزه تولید کند. نکته دیگر اینکه بودجه فرهنگی این کشور در جای خود خرج نمیشود و برای همین است که وضعیت بسیاری از هنرمندان مناسب نیست.
وی در پایان درباره هنر تایپوگرافی هم اینگونه توضیح داد: واژه تایپوگرافی توسط گوتنبرگ مطرح شده که به معنای چیدن حروف کنار یکدیگر است، اما اگر به گذشته برگردیم میبینیم که نزدیک به 800 سال پیش خط کوفی بنای اولین شکل از هنر تایپوگرافی را عرضه کرده است، اما به دلیل عدم معرفی صحیح، ما امروز این هنر را به عنوان هنری مدرن و غربی میشناسیم، اما آنچه اهمیت دارد این است که تایپوگرافی هنری مناسب برای خلق آثار قرآنی است.