روابط عمومی‌ها از نقش خود گفتند/ از ترویج معنویت تا گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3498575
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

روابط عمومی‌ها از نقش خود گفتند/ از ترویج معنویت تا گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی: 27 اردیبهشت‌‌ماه به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشورمان نامگذاری شده است اما هر کدام از روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها در این رابطه نظراتی دارند. یکی درباره نقش روابط عمومی‌ها در ترویج معنویت و دیگری درباره نقششان در تحقق شعار سال سخن می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، 27 اردیبهشت‌‌ماه به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشورمان نامگذاری شده است. «ارتباطات» واژه‌ای است که در عصر کنونی بیش از هر واژه دیگری در دنیا شنیده می‌شود چرا که عصر حاضر را به واسطه بهره‌گیری از تكنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، عصر اطلاعات و ارتباطات نام نهاده‌اند. در این دوران، افراد و جوامع به طور مستمر با یكدیگر ارتباط دارند و جهان به شكل یكپارچه در آمده و به دهكده‌ای جهانی‌ تبدیل شده است.
از سوی دیگر روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا مؤسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است.

نقش روابط عمومی چیست؟
امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش این بخش به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم‌گیری سازمان است.
از همین منظر است که می‌توان ارتباط بین دو واژه «ارتباطات» و «روابط عمومی» را تفسیر کرد. چرا که روابط عمومی زمینه‌ساز ارتباطات یک سازمان با محیط برون و اطراف است و در واقع این روابط عمومی است که می‌تواند ارتباطات یک سازمان و نهاد را با دیگر سازمان‌ها و افراد و اشخاص قوام بخشد و بدین ترتیب می‌توان به اهمیت کار روابط عمومی‌ها پی برد.
امروز که مصادف با روز ارتباطات و روابط عمومی است، برنامه‌های مختلفی در نقاط مختلف کشورمان از جمله در استان فارس ویژه روابط عمومی‌ها برگزار می‌شود. اما در این میان شنیدن سخنان روابط عمومی‌های سازمان‌ها در روزی که به نام آن‌ها نامگذاری شده است، شنیدنی است.
هر کدام از دری سخن گفته‌اند، یکی درباره نقش روابط عمومی‌ها در ترویج معنویت، یکی دیگر نحوه ارتباط با رسانه‌ها و شخص دیگری نیز درباره نقش روابط عمومی در تحقق شعار سال و... در ادامه این گزارش سخنانی از چند مدیر روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان فارس را می‌خوانیم.

تکنیک‌های روان‌شناختی روابط عمومی، قابلیت ترویج دين و معنویت را دارد
شهرام محدث، مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اهمیت نقش روابط عمومی‌ها را در ترویج دین و معنویت و یادآور شد و گفت: تکنیک‌های روان‌شناختی روابط عمومی، قابلیت ترویج دين و معنویت را دارد.
وی افزود: ترویج دين و معنویت با مکانيسم‌هاي گوناگون و تکنیک‌های علمی و روان‌شناختی که در روابط عمومی حرفه‌ای و مردمی وجود دارد، موجب سلامت رواني فرد و جامعه مي‌شود.
محدث عنوان کرد: نمونه‌هايي از سلامت رواني ناشي از دين، وجود اميد، انگيزه و مثبت‌نگري در دين، ايجاد شبکه حمايتي عاطفي و اجتماعي، دادن پاسخ روشن و قاطع به مفهوم خلقت، جهان و زندگي، تبيين و تعريف لذت بخش و معقول از رنج، درد و محروميت و مکانيسم‌هاي بسيارِ ديگر است که با ایجاد ارتباط مؤثر و علمی توسط حوزه کارشناسان روابط عمومی در میان افراد جامعه اعم از درون سازمانی و برون سازمانی، قابل تعریف است و کاربرد عملی دارد.

می‌توان در گروه ترویج اعتقادات و اعمال صالح، به آرامش روانی دست یافت

مدیر روابط عمومی ارشاد فارس اظهار کرد: به‌طورکلي تأثير دين و باورهاي ديني در سلامت فرد و جامعه بسيار پراهميت است، و مطالعات انجام شده حاکي از آن است که مي‌توان در گرو اعتقادات و اعمال صالح و اخلاقي پسنديده که به‌وسیله روابط عمومی‌های سازمان‌ها و ادارات در میان شهروندان تبیین می‌شود، به يک آرامش رواني دست يافت و انسان معتقد را به يک انسان سرزنده و بشّاش که هميشه در حال تلاش و تکاپوست در آورد.
وی ادامه داد: پس از تمام این مراحل فرد مورد نظر توسط افکار عمومی دین محور، در ارتباط با جامعه خود قرار می‌گیرد و در هر زمينه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي سعي بر آن خواهد داشت، تا با توجه به توانايي‌هاي خودش، بهترين الگوی برای یک فرد صالح و قانونمند باشد.

روابط عمومی و رسانه؛ دو سیستم به هم پیوسته

محدث در ادامه سخنان همچنین به ارتباط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها اشاره کرد و آن‌ها را دو سیستم به هم پیوسته برشمرد و گفت: انتظار روابط عمومی از رسانه‌ها این است که رسانه به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی عمل کند و به موضوع بپردازد یا حداقل اطلاعات پایه را داشته باشد.
به گفته وی، روابط عمومی و سازمان‌ها اگر بخواهند هر کدام تنها پیش بروند هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند لذا روابط عمومی‌ها هم باید همکاری لازم را داشته باشند و بدانند منافع سازمانی محقق نمی‌گردد، جز با برقراری ارتباط مناسب بلند مدت و تعاملی دو سویه.
محدث با بیان اینکه اگر رسانه را حذف کنیم و نادیده بگیریم، روابط عمومی‌ها دیگر هیچ ابزاری را ندارند، گفت: در مقابل اگر روابط عمومی‌ها حذف شود امکان ارتباط مستقیم با بخش‌های مختلف سازمان‌ها و نهادها قطع خواهد شد که این کار هر دو سیستم را با مشکل مواجه می‌سازد.

لزوم ارتقای عملکرد روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها

مدیر روابط عمومی ارشاد فارس با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نکته در برقراری تعامل روابط عمومی و رسانه‌ها در ارتقای عملکرد هر دو سیستم است، گفت: گاهی سازمان‌ها نیازمند خدمات رسانه‌ها می‌شوند تا برای آن‌ها انتقال یک پیام دهد و جریان‌سازی کند؛ در بعضی موارد مشاهده می‌شود که روابط عمومی برای برقراری این ارتباط با رسانه‌ها دچار مشکل می‌شود زیرا هیچ تعامل و ارتباطی در گذشته نداشته است.
وی با تصریح اینکه رسانه‌ها می‌توانند جریان‌سازی کنند، گفت: باید ارتباط بین رسانه و روابط عمومی‌ها به‌صورت دائمی و همیشگی باشد و همچنین برای اینکه ارتباط مؤثر و منجر به نتیجه شود لذا باید این دو سیستم به صورت قوی و یکپارچه با یکدیگر تعامل کنند و با یک برنامه مشخص به جلو بروند.
علیرضا دشتی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد فارس نیز در این رابطه گفت: استراتژی سازمان‌ها در سایه تلاش روابط عمومی‌ها و اصحاب رسانه تحقق می‌یابد. امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است که نباید تلاش اصحاب رسانه خبرنگاران وعکاسان را نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه بازوان روابط عمومی‌ها اصحاب رسانه هستند که با همدلی در انعکاس فعالیت‌های سازمان گام‌های مؤثری بر می‌دارند، گفت: نقش روابط عمومی به‌عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است، بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم‌گیری سازمان است.
دشتی اظهار کرد: برنامه‌ریزی یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است و روابط عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به‌همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به‌عنوان نهادی که می‌تواند به‌صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

موفقیت یک روابط عمومی در گرو تعامل با اصحاب رسانه است
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در پایان گفت: موفقیت یک روابط عمومی در سازمان در گرو تعامل و همدلی با اصحاب رسانه است و پل ارتباطی یک روابط عمومی با مردم نیز دومین موفقیت یک روابط عمومی است.

مطالبه‌گری روابط عمومی‌ها بستری برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است

ابوذر اسدی، مدیر روابط عمومی سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اهمیت نقش روابط عمومی‌ها در تحقق شعار سال و همچنین گفتمان‌سازی فرهنگی را یادآور شد و گفت: مطالبه‌گری روابط عمومی‌ها بستری برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیج سازندگی سپاه ثارالله(ع) با اعطای تسهیلات و حمایت‌های لازم، مردم را به سمت و سوی ایجاد راه‌اندازی واحدهای تولیدی زود بازده اقتصاد مقاومتی سوق داده است، گفت: امسال روند راه‌اندازی عرصه‌های تولیدی اقتصاد مقاومتی به شهروندان شتاب بیشتری صورت می‌گیرد و به‌زودی اعطای تسهیلات به متقاضیان راه‌اندازی عرصه‌های اقتصاد مقاومتی به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد که در اینجا هم نقش روابط عمومی مشخص و مبرهن است.
اسدی با تصریح اینکه گستردگی فعالیت‌های بسیج در زمینه‌های گوناگون رسالت روابط عمومی در سپاه را دوچندان می‌کند، گفت: اعزام‌های به مرقد امام راحل، راهیان نور رزمایش‌های بسیج و گرامیداشت‌های ایام‌الله و غیره از دیگر فعالیت‌های بسیج است که مردم در جریان فعالیت‌های این نهاد مردمی قرار می‌گیرند.

نقش‌ روابط‌ عمومی‌ها در مصون‌سازی فرهنگی
وی با اشاره به اینکه برنامه فرهنگی ـ تبلیغی خاص کارکنان سپاه اشاره کرد و گفت: گردهمایی مصون‌سازی فرهنگی به جهت ارائه الگوهای اسلامی و انقلابی به پاسداران و همچنین برنامه‌های قرآنی کارکنان از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی ویژه کارکنان بر عهده روابط عمومی است.
اسدی با یادآوری اینکه روابط عمومی و تبلیغات از جمله معاونت‌های نمایندگی ولی فقیه در سپاه محسوب می‌شود، گفت: به همین خاطر اعلام مواضع رسمی فرماندهان سپاه از کارکردهای روابط عمومی است ضمن اینکه نباید این مسئله را از یاد ببریم که در دنیایی که رسانه‌های معاند اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی را هدف گرفته‌اند، روابط عمومی‌ها نقشی مهم و اثرگذار در این عرصه دارند.
مدیر روابط عمومی و تبلیغات سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز موفقیت و بالندگی یک سازمان در جهت خدمت به مردم و آگاهی‌بخشی جامعه در گرو روابط عمومی قوی، کارآمد و تعامل‌گرا برشمرد و گفت: روابط عمومی‌ها به جدیدترین اطلاعات سازمان دسترسی دارند و این نقش مهم در نهاد ها مثل سپاه پاسداران کارکردهای گوناگون در جهت رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی دارد.
captcha