خبرگزاری ایکنا، محصول نمایشگاه قرآن است
کد خبر: 3510710
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
احمد مسجدجامعی:

خبرگزاری ایکنا، محصول نمایشگاه قرآن است

گروه هنر: رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: درباره خبرگزاری بین‌المللی قرآن همین اندازه باید بگویم که این رسانه به عنوان اولین خبرگزاری تخصصی قرآن، محصول نمایشگاه قرآن است.

احمد مسجد جامعی،  رئیس سابق و عضو فعلی شورای شهر تهران ضمن حضور در غرفه خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) واقع در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره جایگاه مضامین قرآنی در سینمای پس از انقلاب اینگونه اظهار نظر کرد: اینکه در چه دوره‌ای از 4 دهه گذشته نگاه به موضوعات قرآنی شکلی فاخرتر داشته را نمی‌توانم بگویم، اما همین اندازه اشاره می‌کنم که در طی تمامی این سالها نگاه به موضوعات قرآنی همیشه جز اولویت‌ها بوده است. در این میان تنها شکل آن بوده که دستخوش تغییرات بوده است.

وی افزود: برای مثال در مواقعی پرداختن به قصص قرآن محور تولیدات بود که فیلم‌هایی چون «ملک سلیمان(ع)»، «مریم مقدس(س)» و «یوسف پیامبر(ع)» گواه بارز آن هستند و در زمان‌هایی دیگر فهم معانی قرآنی ملاک توجه فیلمسازان علاقمند به موضوعات قرآن بوده است؛ اتقاقی که به نوعی در ادبیات کهن ما هم دیده می‌شود. برای مثال، مثنوی مثال روشنی در این زمینه است که آیات قرآن در اشعار به نوعی تعریف شده است.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به توضیح فوق در سینما، آثار بسیار تولید شده که به نوعی در روایت قصه یک مفهوم قرآنی را مد نظر قرار داده‌اند. همین عامل نیز باعث شده که از سوی نمایشگاه بین‌المللی فیلمسازانی که در ظاهر فیلم مستقیم قرآنی ندارند به عنوان خادم قرآنی انتخاب شوند.

مسجد جامعی در پاسخ به این سوال که چرا هالیوود هرساله فیلم‌های متعددی درباره حضرت عیسی(ع) می‌سازد، اما ما هنوز بیش از چند فیلم در حوزه قصص قرآن نداریم؟ اینگونه جواب داد: اینکه هالیوود در این حوزه (فیلم‌های دینی – تاریخی) چه کارهایی کرده برای ما ملاک نیست. در ضمن در کشور ما دین با زندگی مردم درآمیخته شده است، درصورتی که در غرب اینگونه نیست. برای همین هم در مجموع نمیتوان به بهانه ساخت آثاری تاریخی در سینمای آمریکا آنها را در پرداختن به موضوعات دینی موفق‌تر دانست.

وی مثال زد: گلی که در سجاده ما مشاهده می‌شد در هنر فرش نیز وجود دارد، همچنین ذوقی و زیبایی که در کاشی کاری وجود دارد در زیارتگاه‌ها نیز وجود دارد. برای همین من مقایسه هنر ایرانی را به لحاظ ارزش‌های دینی و اسلامی بسیار بالاتر از سینمای غرب می‌دانم.

مسجد جامعی در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در دوره وزارتشان در ارشاد تا چه اندازه از کارهای قرآنی حمایت کرده‌اند؟ گفت: درباره این موضوع بهتر است من نظر ندهم، چون دیگران باید آن را قضاوت کنم، اما درباره خبرگزاری قرآن به عنوان اولین رسانه تخصصی قرآن همین اندازه باید بگویم که این رسانه حاصل همین نمایشگاه و همان دوره است.

captcha