شروط شیعه برای رجوع به متخصص دینی
کد خبر: 3511558
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

شروط شیعه برای رجوع به متخصص دینی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسه تفسیر قرآن خود در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه شیعه برای رجوع به متخصص دینی بیشترین شروط را قائل است، ابراز کرد: مرجع تقلید در نگاه شیعه علاوه بر اهل ذکر بودن باید اعلم‌ترین و اصلح‌ترین فرد باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسّر مطرح قرآن، شب گذشته، 9 تیرماه در درس تفسیر قرآن خود در صحن جامع حرم رضوی به تبیین و تفسیر اصول و قواعد مختلف اخلاقی و اعتقادی در قرآن پرداخت.
وی در مورد اصل «رجوع به خبره» در قرآن کریم به بیان موضوع تقلید و فلسفه وجودی آن پرداخت و گفت: در روی کره زمین کسی نیست که تقلید نکند و تقلید یعنی رجوع به خبره؛ همان طور که ما برای دوخت لباس به خیاط و برای درمان بیماری به دکتر مراجعه می‌کنیم.
صاحب تفسیر نور با مطرح کردن آیه «... فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ، ... اگر نمي‏دانيد از اهل اطلاع سؤ ال كنيد» عنوان کرد: عالمی که برای دریافت دین به او مراجعه می‌کنیم باید شرایطی داشته باشد که از آن جمله اهل ذکر بودن است؛ یعنی اهل خدا بودن؛ بسیاری افراد هستند که علم دارند اما چون اهل ذکر نیستند، باعث گمراهی مردم می‌شوند.
حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه علم برای نفع رساندن باید با اعتقاد و تدیّن همراه باشد اظهار کرد: خداوند در این آیه نگفته است «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ و أنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ یعنی خودت هم فکر کن، اگر به نتیجه نرسیدی به متخصص مراجعه کن.
وی با بیان اینکه شیعه برای رجوع به متخصص دینی بیشترین شروط را قائل است، ابراز کرد: مرجع تقلید در نگاه شیعه علاوه بر اهل ذکر بودن باید اعلم‌ترین و اصلح‌ترین فرد باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در توضیح اصل «اهم‌ّ و مهم» در قرآن گفت: انسان باید در تمام عمر خود در حال سبک و سنگین کردن باشد، همان طور که در حدیث آمده انسان عاقل کسی است که تشخیص می‌دهد میان دو امر خیر یا دو امر شر کدام را انتخاب کند.
حجت‌الاسلام قرائتی «پرهیز از سوء‌ظن» را دیگر دستور قرآن برشمرد و در این رابطه با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ...؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از گمان‌هاى بد درباره دیگران ـ که بسیار هم هست ـ بپرهیزید و به آن‌ها ترتیب اثر ندهید، چرا که پاره‌اى از گمان‌ها گناه است و درصدد کشف عیوب مردم برنیایید،...(حجرات/12)» عنوان کرد: سوء‌ظن علاوه بر اینکه خود گناه است، باعث بروز بدبینی میان افراد می‌شود، در مرحله بعد باعث تجسس در زندگی و بیان ایراد همدیگر و غیبت می‌شود.
استاد مطرح حوزه علمیه قم در مورد «ممنوعیت ضرر» که در آیات قرآن کریم به آن تأکید شده است نیز آیه پنج سوره مائده «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَکيمٌ؛ دستان مرد دزد و زن دزد را به سزای آن چه کرده اند و بواسطه و مجازاتی از ناحیه خدا، قطع کنید و خدا مقتدری شکست ناپذیر و حکیم است» را مطرح کرد و توضیح داد: 26 شرط از جمله بالغ بودن، عاقل بودن، ملتفت بودن به مال غیر، مضطر نبودن و ... برای قطع کردن دست سارق وجود دارد.
وی ضرر رساندن به همسر و فرزندان را از دیگر مصداق‌های بارز و متداول نقض اصل «ممنوعیت ضرر» در قرآن خواند و افزود: مردی که ماهواره می‌خرد و به خانه می‌آورد، به فرزندان و همسر خود ضرر رسانده و گناهکار است.
حجت‌الاسلام قرائتی در پایان با برشمردن گروه‌هایی که پیامبر اکرم(ص) آن‌ها را مورد لعن خود قرار داده است، به مؤاخذه انسان بابت آن‌چه که در دل دارد در آیه «لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ؛ خداوند شما را به خاطر سوگندهايي كه بدون توجه ياد مي‌كنيد، مؤ اخذه نخواهد كرد، اما به آنچه دل‌های شما كسب كرده، (و سوگندهايی كه از روي اراده و اختيار، ياد مي‏‌كنيد) مؤ اخذه مي‏‌كند. و خداوند، آمرزنده و بردبار است(بقره/225)» اشاره کرد و دلیل آن را نیّت‌های بد انسان‌ها دانست.
captcha