کلام معصومین(ع)؛‌ دلیل اعتبار تأویل آیات قرآن
کد خبر: 3511652
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
آیت‌الله سیدان عنوان کرد:

کلام معصومین(ع)؛‌ دلیل اعتبار تأویل آیات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد برجسته حوزه علمیه خراسان بیان کرد:‌ هر آیه‌ای تأویل و بطنی دارد که این تأویل‌ها در ارتباط با کلام معصومین(ع) معنا دارد؛ گاهی تأویل‌ها با نصوص وحی مخالف است، که این اتفاق شاید در جای خود مناسب باشد اما دلیلی برای ثابت کردن آن وجود ندارد از همین رو باید گفت تأویل آیات باید تضادی با نصوص وحی نداشته و از قرائن حدیثی برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان، در جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه ماه رمضان ظهر امروزٰ 10 تیرماه که به مناسبت ماه مبارک رمضان در بیت وی برگزار شد، به تفسیر آیه 24 و 26 سوره ابراهیم پرداخت و گفت: برای کلمه «طیبه»  و کلمه «خبیثه» در این آیه تفاسیر زیادی نوشته شده، اما جامع تفاسیر در مورد کلمه «طیبه»، حق و کلمه «خبیثه»را مقابل آن آورده‌اند.
آیت‌الله سیدان، با بیان ثابت و مفید بودن اثر چیزهای حق، افزود: مثل کارهای حق مثل درختی است با ریشه، در حالی که مثل کارهای باطل، مثل درختی است که از روی زمین روئیده و نفعی در آن نیست.
وی اظهار کرد: در نتیجه اگر انسان در زندگی در جهت حق حرکت کند و حق را بپذیرد، نتیجه مفید و صحیحی را خواهد دید، اما اگر در دوران زندگی، از نظر افکار، اخلاق و رفتار بر اساس معیارهای صحیح نباشد، مانند همان درخت بی‌ثباتی است که فایده‌ای بر آن مترتب نیست.
این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان ادامه داد: درس این مثل کلمه «طیبه» این است که ببینیم، چقدر درخت ریشه‌داری که میوه و ثمر می‌دهد با ارزش است، لذا انسان هم اگر در مسیر حق حرکت کند، مانند این درخت ریشه‌دار و پرثمر خواهد بود.
آیت‌الله سیدان، در خصوص مثال‌های زده شده در قرآن، این طور توضیح داد: مثال‌ها چون قدرت تبیین مطالب را دارند و می‌توانند ذهنیات و معقولات را محسوس کنند، زیاد در قرآن به کار گرفته شده‌اند.
وی بیان کرد: هر آیه‌ای تأویل و بطنی دارد که این تأویل‌ها در ارتباط با کلام معصومین(ع) معنا دارد؛ گاهی تأویل‌ها با نصوص وحی مخالف است، که این اتفاق شاید در جای خود مناسب باشد اما دلیلی برای ثابت کردن آن وجود ندارد از همین رو باید گفت تأویلی مناسب است که تضادی با نصوص وحی نداشته همچنین از قرائن حدیثی برخوردار باشد.
این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان، در پایان این جلسه تفسیر، در خصوص بطن و تأویل وارد شده در ارتباط با آیه 24 سوره ابراهیم(ع)، به حدیثی که در تفسیر کنزالدقائق، از کافی نقل شده اشاره کرد و افزود: حضرت صادق(ع) در پاسخ شخصی نسبت به معنای این آیه این طور فرمودند: که پیغمبر اکرم به معنای «اصل» و علی(ع) به معنای «فرع» هستند به ترتیب ائمه معصومین(ع) شاخه، علم ائمه معصومین(ع) ثمره و شیعیان معصومین(ع) برگ‌های این درخت محسوب می‌شوند.
captcha