نیازمند توسعه رسمی محافل و برگزاری مسابقات قرآن همزمان با هم هستیم
کد خبر: 3516735
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
صدری‌نیا تأکید کرد:

نیازمند توسعه رسمی محافل و برگزاری مسابقات قرآن همزمان با هم هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معلم و داور قرآن کریم ضمن مؤثر دانستن روش‌های آموزشی قرآن در گذشته برای دوران حاضر، عنوان کرد: البته توسعه رسمی محافل و جلسات قرآن و همچنین مسابقات قرآنی و درگیرشدن خانواده‌ها با مباحث قرآن و عترت باید توأم باشد، در غیر این صورت یک جنبه، آسیب خواهد دید.

مهدی صدری‌نیا، داور و معلم قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در قیاس مکتب‌خانه‌های قرآنی گذشته با محافل و جلسات قرآن امروزی، بیان کرد: در شرایط پیش از انقلاب، خانواده‌ها چون علاقه‌مند و پایبند به مباحث قرآنی بودند، از این طریق یعنی حضور در مکتب‌خانه‌ها و فراگیری کلام وحی، نظام قرآن را برای خود حفظ می‌کردند. بنابراین ممکن است برای عده‌ای جای تعجب باشد، چگونه فرزندانی که در آن شرایط پرورش یافتند، نسلی شدند که انقلاب و جبهه‌ها را اداره کردند.
این معلم قرآن اضافه کرد: روش گذشته، اکنون نیز مؤثر است، اما توسعه رسمی محافل و جلسات قرآن و همچنین مسابقات قرآنی و درگیر شدن خانواده‌ها با مباحث قرآن و عترت باید توأم باشد، در غیر این صورت یک جنبه، آسیب خواهد دید.
مسابقات قرآن، خانواده‌ها را با فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) همراه می‌کند
وی در راستای گسترش محافل و جلسات قرآن به ویژه در میان نوجوانان، پیشنهاد داد: بهترین سرمایه در آموزش و پرورش نهفته است، مثلا وقتی دانش‌آموزی در مسابقات شرکت می‌کند در حقیقت یک خانواده با مباحث قرآنی درگیر می‌شود، لذا ترویج مسابقات دانش‌آموزی به لحاظ گستردگی جمعیت دانش‌آموز در کشور، موجب می‌شود یک خانواده با فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) عجین شود.
صدری‌نیا همچنین در مورد مسابقات قرآن دانش‌آموزی تفکیک بخش‌های مختلف این مسابقات از یکدیگر را خواستار شد و افزود: از آنجایی که در مسابقات قرآن دانش‌آموزی بسیار ریزش‌ داریم و برخی نیز با پایان یافتن مسابقات به حال خود رها می‌شوند، بهتر است در کنار این مسابقات یک مسابقات تخصصی‌تر برگزار و یا بخش‌های قرآن، عترت و نماز رقابت‌ها از یکدیگر تفکیک شود، تا جامعه دانش‌آموزی بیشتری را پوشش دهد.
این داور قرآن کریم ادامه داد: برگزاری دوره توانمندسازی برای مربیان و داوران مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز به هماهنگ‌تر شدن آنها برای امر قضاوت کمک می‌کند که در مسابقات سال جاری تاحدودی این امر محقق شد.
این معلم قرآن تصریح کرد: هر ساله شاهد رشد علمی بسیاری از شرکت‌کنندگان استان‌های محروم نسبت به ادوار گذشته و کشف نوجوانان مستعد و توانمند در مسابقات قرآن دانش‌آموزی هستیم.
نقش آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ قرآن میان خانواده‌ها
صدری‌نیا همچنین درخصوص میزان توفیق برنامه‌های مختلف قرآنی آموزش و پرورش و به‌ویژه برگزاری مسابقات در جذب دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی، گفت: خانواده آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی، تنوع قومیتی و دربرگیرندگی طیف وسیعی از دانش‌آموزان علاقه‌مند در اقصی‌ نقاط کشور، می‌تواند تأثیر بسزایی در تسّری فرهنگ قرآن، عترت و نماز به دانش‌آموزان و خانواده‌ها از طریق فعالیت‌های مختلف و به‌ویژه برگزاری مسابقات قرآن داشته باشد.
captcha