کد خبر: 3517819
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
جشنواره آواهای رضوی در گام نخست/4

لزوم پرهیز از آزمون و خطاهای معمول در جشنواره آواهای رضوی

گروه هنر: مسئولان جشنواره آواها و نواهای رضوی باید از همان ابتدا نگرشی کاملاً حرفه‌ای به آن معطوف داشته و از آزمون و خطاهای معمول جشنواره‌های هنری تا رسیدن به یک مدل استاندارد اجرایی در دوره‌های آتی خودداری کنند.

حامد فیضیان، سرپرست گروه موسیقی آساره لرستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: هر جریانی که موجب اجتماع گروه‌های موسیقی به ویژه گروه‌های موسیقی نواحی ایران برای اجرای برنامه شود را باید مورد تمجید و تقدیر قرار داد که گویا جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز از چنین ظرفیتی در زمینه این همگرایی برخوردار است.

وی گفت: موسیقی مقامی اقوام ایرانی از دیرباز قرابتی با مضامین دینی و ارزشی داشته است و فعالان در این عرصه در قالب نغمات و نواهای ممزوج با برخی سازهای موسیقی اصیل ایرانی به نعت پیامبر اسلام(ص) و همچنین مدح ائمه اطهار(ع) پرداخته‌اند و قطعاً جشنواره آواها و نواهای رضوی که حول موضوع شخصیت امام‌رضا(ع) و سیره رضوی قصد دارد فعالیت خود را آغاز کند به این مهم و بررسی و کاوش گونه‌های ناب موسیقایی در زمینه پرداختن به این موضوع ارزشی اهتمام ویژه‌ای خواهد داشت.

این هنرمند موسیقی که همراه با گروهش در بسیاری از جشنواره و رویدادهای موسیقی نواحی ایرانی حائز رتبه‌های برتر شده است، تصریح کرد: از آنجا که جشنواره آواها و نواهای رضوی در سرآغاز راه خود قرار دارد و امسال شاهد نخستین دوره آن خواهیم بود، لذا مسئولان برگزاری باید نسبت به این موضوع دقت نظر داشته باشند که از همان ابتدا نگرشی کاملاً حرفه‌ای به آن معطوف داشته و از آزمون و خطاهای معمول جشنواره‌های هنری تا رسیدن به یک مدل استاندارد اجرایی در دوره‌های آتی خودداری کنند.

فیضیان در ادامه گفت: جشنواره آواها و نواهای رضوی صرفنظر از محتوای مورد نظر آن که به یک امر ارزشی و دینی توجه دارد، از نظر ساختار اجرایی مشابه بسیاری از رویدادهای موسیقی است که تاکنون در سطح حرفه‌ای برگزار شده و آن را تجربه کرده‌ایم و لذا بررسی و مطالعه افت و خیزهای موجود در تجارب گذشته می‌تواند زمینه را برای بروز برخی اشتباه و خطاهای احتمالی در این رویداد موسیقی به حداقل برساند.

این هنرمند فعال در عرصه موسیقی سنتی ایرانی افزود: برگزاری مداوم جشنواره‌هایی همچون «موسیقی نواحی ایرانی»، «زاگرس‌نشینان» و حتی تجاربی همچون جشنواره «خنیاگران انقلاب اسلامی» به طور قطع مسئولان برگزاری جشنواره را به برآوردی مشخص و قابل اعتنا در زمینه دعوت از گروه‌های موسیقی، وضعیت نقل و انتقال و اسکان آنها در زمان برگزاری جشنواره و فراهم‌ آوردن شرایطی که در آن شرکت‌کنندگان در نهایت امنیت و آرامش روان، بهترین اجرای موسیقی خود را در جشنواره ارائه کنند، خواهد رساند.

وی در پایان گفت: امیدوارم که این جشنواره که از امسال و به ابتکار بنیاد فرهنگی و هنری امام‌رضا(ع) و کوشش و تلاش ساعی مسئولان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به زیرمجموعه‌های جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام‌رضا(ع) افزود شده است، بتواند سیر تعالی خود را در رسیدن به جایگاهی درخور که در شأن نام  آن است، طی کند.

captcha