به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مجتمع فرهنگی غدیر که بیش از پنج سال از فعالیتش میگذرد تحت نظارت مؤسسه تسنیم نور و با مدیریت حسین عالمبخش و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی، طی سالهای اخیر به منظور ارتقا و ترغیب دختران و بانوان به فراگیری قرآن کریم، اقدام به برپایی محافل انس با قرآن کرده است.
امروز، 7 مردادماه، دومین محفل انس با قرآن کریم این مجتمع با اجرای فرشته ایزدی و با حضور جمعی از دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی به اتفاق والدینشان و در کنار آن حضور هممحلهایها و خیلی از قرآندوستان و گروهی از دانشآموزان پایه هشتم طرح ملی «سپهر ایرانی» برگزار شد.
در ابتدای این مراسم نورانی هاجر اسوار قاری بینالمللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فرقان پرداخت و در ادامه شکریان، مدرس حوزه به سخنرانی پیرامون آثار قرآن در خانه و خانواده پرداخت.
وی ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)؛ رئیس مذهب شیعه گفت: قرآن کتاب انسانسازی است که میخواهد ما را به تکامل، سعادت و بهروزی برساند و این کتاب تنها کتابیست که دربردارنده تمام قوانین است؛ قرآن، کتاب زندگی است.
شکریان عنوان کرد: یکی از اهداف آفرینش ما رسیدنمان به بندگی خوب و خالص خداوند است. در بخش پایانی سوره مبارکه فرقان به بیان ویژگیها و صفات عبادالرحمن پرداخته شده است که این صفات دربردارنده خلقیات احتماعی، فردی، اخلاقی، خانوادگی و به عبارتی دیگر دربردارنده مجموعهای از اعتقادات است، لذا هر فردی که این ویژگیها را دارا بوده است آن هنگام است که آثار قرآن در زندگیاش پیدا میشود.
این مدرس حوزه با اشاره به آیه 63 سوره مبارکه فرقان، اظهار کرد: ویژگی اول بندگان خوب خداوند این است که «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی اینکه این افراد با تکبر بر زمین راه نمیورند و همواره تواضع دارند. امام صادق(ع) فرمودند مراد از « هَوْنًا» دوری از تکلف و سختی انداختن در زندگی است و این افراد سادهزیستی را پیشه خود قرار میدهند.
وی با اشاره به دومین ویژگی این بندگان خالص خداوند؛ «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»، گفت: این افراد هنگامی که جاهلی آنها را خطاب قرار میدهد با ملایمت و با سلامی به آنها پاسخ میدهند که این سلام وداع است. لذا این آیه تأکید میکند که نه تنها آنها با جاهلان مقابله به مثل نمیکنند بلکه با یک سلام از کنار آنها عبور میکنند.
شکریان عنوان کرد: سومین ویژگی بندگان خوب که آثار قرآن در زندگیشان نمایان است این است که ساعاتی یا تمام شب را به منظور بیتوته کردن با خداوند در حالت سجده و یا قیام سپری میکنند؛ «وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا». علت تقدم سجده بر قیام آن است که در این حالت بندگان بیشتر به خداوند نزدیک هستند. نماز در همه ادیان گذشته به گونهای بوده است اما تنها در دین اسلام است که نماز آن همراه با رکوع و سجود است.
وی بیان کرد: از دیگر ویژگی این گروه این است که اینها در کنار رعایت تواضع در برابر قوانین تشریعی و تکوینی الهی و تواضع در مقال دیگران از خداوند میخواهند که آنها را از عذاب جهنم دور کند و این موضوع مادام در دعاهایشان است؛ «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا».
شکریان اضافه کرد: با وجود اینکه عبادالرحمن خود با دوری کردن از گناه و منکرات و عمل به معروفات سعی میکنند که از عذاب الهی دور باشند اما باز هم دوری از عذاب جهنم را در عاهایشان از خداوند میخواهند.
این مدرس حوزه با اشاره به آیه 67 سوره فرقان؛ «وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا»، ادامه داد: این بندگان اهل انفاق و عمل صالح هستند و انفاق نیز تنها مادی نیست. اگر چه انفاق مصداق بارز عمل صالح است اما باید برای آن حد و مرزی قائل شد نه آن قدر زیاد انفاق کرد که مصداق اسراف شود و نه آنقدر کم باشد که مورد خطاب قرار بگیریم بلکه باید همواره در انفاق کردن حد میانه و اعتدال را رعایت کرد.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، عنوان کرد: ایشان در یکی از احادیثشان به بیان ویژگی مسرف و اسراف کار پرداختند و فرمودند: «آنها میخورند آنچه که در شأنشان نیست، میخرند آنچه که در شأنشان نیست و میپوشند آنچه که در شأنشان نیست».
شکریان بیان کرد: ویژگی دیگر بندگان خوب خداوند این است که جز باریتعالی، خدای دیگری را نمیخوانند؛ « وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ». هرچند ما که حاضر در این جلسه هستیم دچار شرک جلی نیستیم اما خیلی از ما دچار شرک خفی هستیم که کمترین آن انجام عملی با ریا و بخاطر مردم است.
وی با اشاره به اینکه انجام سه گناه، عذاب مضاعفی را به دنبال دارد، عنوان کرد: یکی از آنها شریک قراردادن برای خداوند چه به صورت حلی و چه خفی، قتل نفس و خودکشی و دیگری زناکردن است. مگر اینکه براساس آیه 70 این سوره فرد توبه حقیقی را با آن شش شرط که در احادیث بر آن اشاره شده است، انجام دهد؛ ایمان آورد و کارهای شایسته انجام دهند که آن هنگام خداوند گناهنش را تبدیل به حسنات میکند.
شکریان با تأکید بر اینکه برندگان خالص خداوند گواهی باطل نمیدهند، اظهار کرد: در آیه دیگر این سوره میخوانیم؛ «وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»که براساس این عبادالرحمن در مجلس باطل حضور پیدا نمیکنند و کریمانه و بزرگوارانه از آن مجالس عبور میکنند و نه شهادت دروغ میدهند همانطورکه در روایات و احادیث دروغ به عنوان کلید تمامی گناهان شمرده شده است.
وی تصریح کرد: این بندگان خوب خداوند هنگامی که آیات قرآن برای آنها بازگو میشود، نابینا و ناشنوا در برابر آیات قرآن نیستند بلکه با دل و جان آیات را میپذیرند و آنها را به گوش جان میسپارند؛ «وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا».
این پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: از دیگر ویژگی عبادالرحمن میتوان به این اشاره کرد که آنها از خداوند میخواهند که فرزندان و همسران ما را مایه روشنی چشم ما قرار بده؛ «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ» یعنی مؤمن تنها به فکر خودش نیست بلکه «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» دوست دارند برای دیگران امام هم در گفتار، رفتار، کردار، اعمال و ... باشند.
در ادامه مسابقه قرآنی میان حاضران در جلسه به همراه اهدای جوایزی انجام گرفت و سپس فاطمه نکویی، حافظ 14 ساله قرآن کریم به ارائه محفوظاتش براساس سؤالات حاضران پرداخت.
حسن ختام این برنامه طنین تلاوت دلنشین سمیه حاجعلی، قاری بینالمللی کشورمان از آیات مبارکه سوره مریم و قرائت دستهجمعی دعای سلامتی امام زمان(عج) بود.