مدیر رسانه حوزه علمیه قم:
مقابله عالمانه با تهدیدات نرم مهمترین رسالت حوزه است
گروه حوزههای علمیه: حوزه علمیه باید تشخیص دهد در کجا سرمایهگذاری فرهنگی و دینی داشته باشد زیرا مهمترین رسالت کنونی حوزه مقابله عالمانه با تهدیدات و جنگ نرم است.

حجتالاسلام و المسلمین محمد فروهر، مدیر رسانه حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و حادثه خونین فیضیه گفت: امام صادق(ع) بنیانگذار فقه جعفری و احیاگر شیعه پس از دورهای نسبتا طولانی خفقان و استبداد حاکمان جور بودند و امروز نیز مهمترین رسالت حوزه علمیه پاسداری و صیانت از دین است. وی افزود: حوزه علمیه در طول تاریخ از دوره بزرگانی مانند مرحوم کلینی و شیخ صدوق گرفته تا دورههای دشوارتری مانند تأسیس حوزه قم و تداوم آن توسط آیتالله بروجردی و ایجاد نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) این رسالت را بر دوش کشیده است.
وی افزود: در حادثه فیضیه نیز افرادی که دغدغه دین داشتند بدون اینکه مرتکب جرمی شوند توسط سربازان رژیم منحوس پهلوی به خاک و خون کشیده شدند و از پشب بام فیضیه به پایین انداخته شدند چون دین در مقابل هواها و خواهشهای نفسانی رژیم ایستادگی میکرد.
تهاجم به حوزه به علت دفاع از دین
فروهر با تاکید بر اینکه تحمل دشواری، تحقیر و مشکلات و ... در ذات دفاع از دین نهفته است، تصریح کرد: امروز هم حوزه به علت دفاع و صیانت از دین مورد هجمه و تحقیر دشمنان و برخی معاندان در داخل است و دشمنان با راه انداختن صدها شبکه ماهوارهای و اینترنتی و فضای مجازی و ... علیه حوزه و انقلاب اسلامی در حال تهاجم هستند.
فروهر اظهار کرد: امروز دشمن در حال تهاجم و مقابله تمام قد علیه شیعه، انقلاب و حوزه در جبهه نظامی و رسانهای و فرهنگی است و جنگ روانی وسیع و بینظیری نیز علیه ایران راه انداختهاند زیرا تنها حاکمیتی که در دنیا تمام قد از اسلام دفاع میکند، انقلاب و نظام اسلامی ایران است و به همین دلیل هم در تیررس دشمنان قرار دارد.
مدیر رسانه حوزه علمیه قم بیان کرد: در یکی از روزنامههای ایتالیا نوشته بود انقلاب اسلامی روحی در کالبد جهان بود بنابراین با این تعبیر طبیعی است که به تحقیر، تحریم، مقابله و جنگ روانی علمیه ما بپردازند چون عمق استراتژیک نظام اسلامی قادر است در دنیا تحول ایجاد کند.
وی تاکید کرد: امروز حوزه علمیه باید داعیهدار پاسداری از دین باشد به خصوص عرصههای نوپا و جدیدی که فرار روی آن شکل گرفته و میگیرد و حوزه باید بیدار باشد و بدانیم که این بیداری مهمتر از بیداری در عرصه جنگ سخت و نظامی است.
فروهر عنوان کرد: انواع شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در اختیار اسرائیل و آمریکاست به همین دلیل هجمهای بیسابقه علیه دین، تشیع و انقلاب در این فضا تولید و پراکنده شده و میشود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب میدان جنگ واقعی است.
مدیر رسانه حوزه علمیه قم اظهار کرد: هجمههایی که امروز علیه حوزه و دین میشود به مراتب و ده ها و صدها برابر بیشتر از هجمههایی است که به خاطر آن حادثه فیضیه و حوادث مشابه رخ داد لذا حوزه نیازمند بیداری و بصیرتی متفاوت از بیداری و بصیرت دوران گذشته است.
لزوم مدیریت فضای مجازی
وی افزود: براساس آمار جهانی میزان ماندگاری مردم دنیا در فضای مجازی روزانه نیم ساعت است در حالی که میزان استفاده ما از این فضا، روزانه هفت ساعت است بنابراین باید این حضور را مدیریت کنیم تا هجمههای دشمنان کارآمد و موثر نباشد.
وی تاکید کرد: شناخت عالمانه تهدیدات و ایستادگی عالمانه در مقابل هجمهها آن هم در دورانی که 20 میلیون ایرانی به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند و به تعبیر مکلوهان دهکده جهانی و فراتر از آن نقطه جهانی ایجاد شده است مهمترین وظیفه حوزه و فضلا و حوزویان در دوره حاضر است.
فروهر تصریح کرد: حوزه علمیه باید تشخیص دهد در کجا سرمایهگذاری فرهنگی و دینی داشته باشد که البته متاسفانه گاهی شاهد کم تحرکی و کم دقتی در این زمینه هستیم.
یادآور میشود روز جمعه مصادف با دوم فروردین 1342 و برابر با 25 شوال
سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) امام ششم شیعیان شهر قم چهره دیگری به خود
گرفت. به دنبال اعلام عزای عمومی و سخنرانیهای افشاگرانه امام و تلاش وی در
جهت بسیج علما در سراسر کشور، اطلاعیههای فراوانی از سوی مجامع مذهبی و
مساجد و کانونهای تبلیغاتی برای برپایی جلسات پراکنده گردید. در این
اطلاعیهها از عموم مردم دعوت شده بود که با حضور در این جلسه ضمن تعزیت
شهادت امام صادق(ع) به گفتار سخنرانان پیرامون حوادث چند ماهه اخیر کشور
گوش فرا دهند.
فاجعه فیضیه
مجلس سوم به دعوت آیتالله گلپایگانی
در بعداز ظهر همان روز در مدرسه فیضیه برگزارگردید. د رحالی که از صبح آن
روز بیش از 20 اتوبوس در پوشش دهقانان و کشاورزان و در واقع ایادی رژیم
همراه با کماندوها و نیروهای مسلح قم تجمع کرده بودند. مدرسه فیضیه به
عنوان مرکز قیام قم از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار بود. نیروهای
سرکوبگر به دودسته تقسیم شده بودند. دستهای علنی با لباسهای نظامی
سلاحهای گرم وابزار سرکوب و دسته دیگر با لباسهای مبدل در حالی که از
سلاحهای سرد و چماق نیز بهرهمند بودند. اطراف مدرسه و درون مدرسه از
نیروهای علنی و غیرعلنی پر بود. حدود هفت نفر بر زرهی و تعداد زیادی
نیروهای مسلح در پشت بام مسجد همراه با دوربین و سایر آلات رعب، فضای
وحشتناکی برای مردم ایجاد کرده بودند.
در اواسط سخنرانی آقای آل طه،
آیتالله گلپایگانی با عبور از دالان ماموران نظامی در بیرون مدرسه وارد
صحن شدند و در یکی از حجره های جنب کتابخانه مستقر شدند. به گفته صالحی
نجفآبادی هنگام سخنرانی حاجآقای انصاری عوامل رژیم، شروع به فرستادن
صلوات کرده و به سمت سخنران هجوم برده و در حالی که سعی میکردند میکروفون
را از سخنران بگیرند، ناگهان با شعارهای زنده باد شاه جلسه را به هم ریخته
ودر یک درگیری گسترده و بیسابقه شروع به ضرب و شتم حاضرین و تخریب و
انهدام مدرسه مینمایند.
شروع حمله با سوت سرهنگ مولوی رئیس ساواک
تهران آغاز شد. به دنبال آن صدها کماندو و مأمور با سلاح گرم و سرد به جان
مردم بی پناه افتادند. صدها نفر توسط چاقو و پنجه بکس و زنجیر، زخمی و با
جراحتهای عمیق روانه بیمارستان و عده زیادی در بیوت علما پناهنده شده
درحالی که تعداد زیادی نیز دستگیر و بازداشت شدند. در یک چشم به هم زدن
مدرسه و میدان آستانه، به میدان جنگ تبدیل شد و شهر قم به صورت یک شهر جنگ
زده درآمد. به گفته عینی بسیاری از طلاب از طبقه فوقانی مدرسه به داخل
رودخانه خشک قم پرتاب شدند و دست و پای عده زیادی شکست. کماندوها و مأموران
مخفی با شکستن درختان مدرسه به سمت طلاب حمله کرده و در عین حال از
سوزاندن قرآنها و کتب ادعیه و هر آنچه در حجرهها یافتند، ابایی
نداشتند.
برطبق ادعای رژیم در ماجرای حمله به فیضیه تنها یک نفر
کشته شد! در حالی که طبق اطلاعیه حوزه علمیه «چندین نفر از طلاب را تا سر
حد مرگ مضروب ساختند که پس از مدتی درگذشتند.»