در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت قرآن کریم پرداختند و احمد ابوالقاسمی به بیان نکاتی درباره تلاوت آنها پرداخت. از جمله نکاتی که ابوالقاسمی به یکی از قاریان جوان که از تبریز به تهران آمده بود، بیان کرد، استفاده صحیح از میکروفون و استفاده از پرده صوتی مناسب در تلاوت قرآن کریم بود.
این قاری بینالمللی اضافه کرد: پرده صوتی بالا افتاده است و مخصوصا در نفسهای بلند به حنجره فشار میآورد.
وی همچنین به اداء الحروف و حرکات کوتاه اشاره کرد و گفت: علت اینکه حرکات کوتاه تنظیم نیست، گوش دادن زیاد به یک قاری(استادان مصری) است. ابوالقاسمی به این قاری جوان توصیه کرد، برای رفع این مشکل، تلاوت های یک استاد مصری را بیشتر از یک هفته گوش نکند، تا تلاوت استاد مصری به وی نچسبد.
این داور بین المللی، برای توضیح این مطلب تصریح کرد: مثلا اگر شما تلاوتهای حصان را زیاد گوش کنید، تحت تأثیر تلاوت این استاد بزرگ مصری، بمخوانی در تلاوتتان کم میشود و یا اگر تلاوت شحات انور گوش کنید، ریسکپذیری در تلاوت پایین میآید.
در ادامه، یکی دیگر از اعضای جلسه که از صوت بسیار تیزی برخوردار بود، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. احمد ابوالقاسمی، در تحلیل تلاوت این قاری گفت: در زیر و بم صدا، اتصالات صحیح است و از یک صدای دورنگی برخوردار است، اما در اوج ها، صدا خیلی تیز میشود و به اصطلاح زنگ صدا بیش از حد است.
همچنین، این قاری بینالمللی به این قاری جوان گفت: قاری، کسی است که مردم، دنبال تلاوتش بروند و بینالمللی شدن و مسابقه، این کار را نمیکند. مردم دنبال تلاوت کسی میروند که در ابتدا، مجذوب صوت وی شوند و صوت تیز را انتخاب نمیکنند. از نظر نغمه پردازی و لحن، بسیار خوب است، اما صوت اجازه نمیدهد تا مستمع، ارتباط برقرار کند و حس بگیرد.
این داور مسابقات بینالمللی قرآن در توضیح این مطلب با بیان مثال آراستگی ظاهر و آراستگی صوت، بیان کرد: همچنان که ما موها را شانه میکنیم و میآراییم، صوت را هم باید رنگآمیزی کنیم. رنگآمیزی صدا، در تلاوت های شیخ محمد رفعت و شیخ کامل یوسف، بسیار دیده میشود.
وی همچنین به تلاوت راغب مصطفی غلوش اشاره کرد که تمام تلاوت غلوش، صداسازی است.
همچنین، این مدرس قرائت قرآن کریم با بیان ضربالمثل «دیکته نانوشته غلط ندارد» تصریح کرد: در تلاوت هر چقدر، دهان بیشتر کار کند، ضریب اشتباهات بالا میرود.
وی اضافه کرد: در مجموع، هر چقدر تحرک بیشتر باشد، احتمال خطا زیاد میشود، از جمله اینکه اداء حرکات کوتاه متفاوت میشود و فصاحت کم میشود.
ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت یکی از اعضاء، مبحث حجم صدا را مطرح کرد و گفت: شکری که شیرین و خوشمزه است، اگر بیش از حد استفاده شود، زننده میشود. مسئله صوت هم همین است، باید حجمش کنترل شود و در فضاهای مختلف، بیش از اندازه استفاده نشود.
در ادامه یکی از طلاب حوزه علمیه به تلاوت قرآن کریم پرداخت و احمد ابوالقاسمی، نفس به نفس تلاوت معنامحور را با این طلبه قاری تمرین کرد. این قاری بین المللی، در میان این تلاوت به انتقاد از تلاوتی در یک محفل قرآنی پرداخت که علاوه بر تشویقهای نامتعارف که در تقابل و تضاد صریح با فرمایشات مقام معظم رهبری است، در رسای قاری آن محفل، شعرخوانی صورت گرفته است که اگر جلوی چنین کارهایی گرفته نشود، در آینده فاجعه میشود.
ابوالقاسمی، با اشاره به تلاوت اخیر خود، محضر مقام معظم رهبری در روز اول ماه مبارک رمضان، در توضیح تلاوت معنامحور بیان کرد: در شرایط سخت، باید صوت و لحن را به آیات سپرد و قاریان ما باید به درجهای برسند که در تلاوت قرآن خودشان باشند.
این قاری بینالمللی در ادامه به تلاوتهای ابوالعینین شعیشع و محمد رفعت و عبدالفتاح شعشاعی اشاره کرد و گفت: در نسل قدیم قاریان مصری، رفعت و عبدالفتاح، از نظر آهنگسازی بهترینهای زمان خودشان بودند و در نسل جدید قاریان مصری، شعیشع قویترین است و در قرینهسازی و استدیویی خواندن، نمونه است.
تست گرفتن از بچههای خردسال و نوجوانان، بخش دیگری از این جلسه قرآن بود که با حضور قاریان از شهرهای مختلف و با اسمنویسی قبلی برگزار میشود. در خلال تست گرفتن، نوجوانی کشف شد که بسیار زیبا عبدالباسط، تلاوت میکرد و مورد تحسین احمد ابوالقاسمی قرار گرفت.
این قاری بینالمللی معتقد بود که استاد جلسه نباید به قاریان کودک مستعد، زیاد نکته و تذکر بدهد و فقط باید نوار معرفی کند و در این قاریانف شهامت تلاوت و اعتماد به نفس ایجاد کند.
این قاری بینالمللی در ادامه به تقلیدی خواندن در محافل قرآنی اشاره کرد و گفت: چرا قاریان ما اصرار دارند تا در محافل از خودشان بخوانند؛ ضرورتی ندارد که همه جا از خودمان آهنگسازی کنیم. مثلا ً اگر قاریان ما در شهرستانها، تلاوتهای مصطفی اسماعیل و منشاوی و ... را تلاوت کنند، کسی نمیآید اعتراض کند که چرا تقلیدی خواندی. ابوالقاسمی به یکی از تلاوت های خود در ترکیه اشاره کرد که در آنجا، تلاوت ضحی، انشراح عبدالفتاح شعشاعی را تلاوت کرده و مورد تشویق بسیار مستمعین قرار گرفت.
وی در ادامه به خاطرهانگیزترین محافل قرآنی اشاره کرد و گفت: در این سالها محافلی خاطره انگیز شده اند که بچه ها تلاوت تقلیدی خواندهاند.
سپس رسول تمجید، قاری اردبیلی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به سبک استاد عبدالعزیز حصان پرداخت و پس از وی، عباس حسنی، قاری ممتاز تلاوت کرد. ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت حسنی گفت: به تصویری که از قاری در ذهن مستمع شکل میگیرد باید دقت کرد و تفاوت داد زدن و اوج خوانی را بیان کرد.
در پایان حسن موحدی، قاری ممتاز کشوری آیات 84 الی 95 سوره هود را تلاوت کرد که مورد تحسین و تشویق احمد ابوالقاسمی قرار گرفت و ابوالقاسمی، این قاری ممتاز را اینگونه معرفی کرد که توانسته است قالبها را بشکند و هرچه اراده کند، بخواند.
سپس با رسیدن به وقت اذان مغرب و عشاء، نماز جماعت مغرب و عشاء برپاشد. سپس سیدعلیرضا موسوی، قاری تبریزی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
یادآور میشود، جلسه احمد ابوالقاسمی، سهشنبهها از ساعت 15 الی 21:30 در فرهنگسرای قرآن برگزار میشود. همچنین، جلسه دیگر این قاری بینالمللی، دوشنبهها از ساعت 18 تا اذان مغرب در مسجد محمد رسول الله(ص) واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پل پارک وی برگزار میشود.در پایان تلاوت حسن موحدی ارائه میشود.
دریافت