استفاده از فضای مجازی مطالعه، دید وسیع و بینش بالا می‌خواهد
کد خبر: 3526173
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

استفاده از فضای مجازی مطالعه، دید وسیع و بینش بالا می‌خواهد

گروه فضای مجازی: پژوهشگر علوم اجتماعی معتقد است لازمه فعالیت و استفاده از فضای مجازی مطالعه، دید وسیع و بینش بالاست تا از ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

فرامرز سنگری‌آبیز، پژوهشگر علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: فضای مجازی بر رفتار و هویت کودکان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد که ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی و غیراسلامی را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هویت ایرانی و اسلامی در فضای مجازی کمرنگ شده، افزود: کودکان آن طور که باید و شاید در این فضا هویت اسلامی پیدا نمی‌کنند.

پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه فیلتر کردن تلگرام و بعضی نرم افزارهای مجازی یکی از دغدغه‌های امروز جامعه ایرانی است، عنوان کرد: امروزه والدین گوشی‌ها و ابزارهای پیشرفته‌ای در اختیار فرزندان قرار داده‌اند در حالی که آموزش لازم جهت استفاده از این وسایل داده نشده است.

سنگری‌آبیز افزود: استفاده نامناسب از وسایل ارتباط جمعی؛ خشونت، رفتارهایی دون شأن کودکان، بلوغ زودرس، انزوا و بی‌حرمتی والدین را به همراه دارد.

وی گفت: اگر فرزندان در فضای مجازی مطالعه، دید وسیع و از بینش بالایی برخوردار باشند تاثیرات مثبتی را در پی خواهد داشت ولی در غیر این صورت اگر اقدام عملی صورت نگیرد و بازخورد و متولی نداشته باشد تاثیرات منفی و غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت.

پژوهشگر علوم اجتماعی تأکید کرد: والدین با نظرسنجی و متناسب با میل و سلیقه فرزندان خود، استفاده از فضای مجازی را برنامه‌ریزی وکنترل کنند.

سنگری یادآرو شد: راهکارهایی چون آموزش گروهی، تصویری، بروشور وکلاس‌های آموزشی جهت آگاهی و اطلاع‌رسانی والدین در خصوص آسیب‌های اجتماعی، هویت فرزندان و ایجاد هنجار مهم و ضروری در جامعه توسط رسانه‌ها، دولت و مسئولان با اقدامی عملی، از وقوع بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند.

نفیسه بی‌خویش

captcha