وی گفت: صرفنظر از اینکه باید بر این روند صحه گذاشت و آن را مورد تأیید قرار داد، اما تجربه تاریخی نشان داده است که در هر دوره هنری، آثار معدودی در همه عرصههای هنری سند اعتبار آن دوره محسوب میشوند که در میان انبوه آثار خلق شده، به آنها استناد شده و ملاک ارزیابی هنری آن دوره قرار میگیرند.
ملکزاده با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی نیز به خلق آثاری ماندگار و قابل اسناد در هر دورهای نیاز دارد تصریح کرد: از زمانی که خوشنویسی در خدمت کتابت قرآن قرار گرفت، پیشینهای تقریباً همطراز با نزول کلام وحی داشته است تا به این لحظه در بررسی تاریخ هنر، سیر تحول خوشنویسی با آثار شاخصی از هنرمندان خوشنویس همان دوره مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند که ممکن است همزمان با این آثار شاخص، آثار متعددی نیز در این زمینه تولید شده باشند که کمتر در یادها مانده و به آنها رجوع شود.
این هنرمند خوشنویسی که سومین جایزه هنری غدیر را چند روز پیش طی مراسمی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) دریافت کرد گفت: مراد از یادآوری نکته فوق آن است که در سالهای اخیر کمتر اهتمامی برای خلق آثار شاخص قرآنی در حوزه خوشنویسی قرآنی را شاهد بودیم و اغلب رویدادهای هنری چه در عرصه خوشنویسی و چه در سایر رشتههای هنری به کمیت توجه داشتهاند و با توجه به توان فنی و هنری که به ویژه در نسل جوان وجود دارد، ضرورت دارد برنامهای برای خلق آثار کیفی و شاخص در حوزه خوشنویسی قرآنی اجرا شود.
داور چهارمین دوسالانه بینالمللی خوشنویسی ایران تأکید کرد: این مهم نیاز به برنامهریزی مدون مدیریت هنری دارد و بانیان عرصه فرهنگ و هنر قرآنی باید در این مورد احساس نیاز کنند؛ چرا که در شرایط کنونی خلق آثار ماندگار خوشنویسی در عرصه کتابت قرآن برای ارجاع آیندگان به دوره تاریخ هنر پس از انقلاب اسلامی الزامی است.
وی در پایان گفت: دفتر هنرهای تجسمی ارشاد، اشراف خوبی روی فعالیت هنرمندان در عرصه خوشنویسی و توان و قابلیت آنها به هنری که در آن مشغول فعالیت هستند دارد؛ با این فرض معاون قرآن و عترت ارشاد میتواند با همافزایی دفتر هنرهای تجسمی ارشاد و انجمن خوشنویسان نسبت به گزینش خبرهترین هنرمندان فعال در عرصه خوشنویسی اقدام کند تا شاهد تولید آثار شاخص و قابل استناد خوشنویسی در امر کتابت قرآن باشیم.
امیرسجاد دبیریان