رئیس موسسه آموزش عالی بنتالهدی:
طلبه بدون دانش قرآنی طلبه نیست/ برپایی سه دوره دکتری قرآن و روانشناسی
گروه حوزههای علمیه: رئیس موسسه آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه آشنایی و انس با قرآن در ذات کار طلبگی وجود دارد گفت: یک طلبه بدون دانش و سواد قرآنی طلبه نیست.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی صفورایی، رئیس موسسه آموزش عالی بنتالهدی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: طلبهای که سواد قرآنی ندارد نمی توان نام او را طلبه گذاشت.
وی با اشاره به وضعیت فعلی قرآنی در حوزه افزود: بنده اگرچه مدت مدیدی است که در بدنه طلاب ایرانی حضور ندارم ولی به خاطر دارم وقتی ما طلبگی را آغاز کردیم در ابتدا نزد استادانمان مباحث قرآنی را فراگرفتیم و از سال دوم و سوم به بعد که مباحث فنی قرآنی را آموخته بودیم و به خواندن فصیح آن مسلط بودیم وارد مباحث حوزه شدیم.
صفورایی با تاکید بر اینکه باید برای سواد و دانش قرآنی طلاب برنامهریزی شود گفت: طلبه اگر سواد قرآنی نداشته باشد نمیتوان نام او را طلبه گذاشت لذا اگر کم کاری در این عرصه وجود دارد باید طرحی نو برای رفع این نقایص از سوی مدیران حوزه تدبیر شود.
رئیس موسسه آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: این ضرورت در مجموعه جامعه المصطفی(ص) به صورت بسیار جدی پیگیری شده و یکی از شرایط ورود به مقطع بالاتر تسلط بر این مقوله در نظر گرفته شده است.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: یکی از مقولاتی که در حوزه نیازمند اهتمام جدیتر است مباحث میانرشتهای است که اهتمام جدی شکل نگرفته البته در این زمینه نیز المصطفی پیشگام بوده است.
صفورایی با اشاره به ورود خود به رشته روانشناسی و فعالیت میان رشتهای قرآن و روانشناسی اظهار کرد: من در مقطعی که دنبال انتخاب رشته بودم به رشته روان شناسی علاقه زیادی داشتم و در جلسهای آقای قرائتی در فضیلت انس با قرآن و کارآمدی آن در تبلیغ و موفقیت یک طلبه صحبت کردند و همین سبب شد تا همواره در طول تحصیل، مباحث میان رشتهای این مسئله را دنبال کنم.
وی افزود: اگر طلبه دانش قرآنی داشته باشد در کار تبلیغ و سخنرانی، در پژوهش و آموزش و تدریس و در بسیاری از شئون مرتبط با طلبگی کمتر با مشکل مواجه خواهد بود و یا اصلا با مشکلی روبرو نخواهد بود.
مدیر گروه روانشناسی موسسه علوم انسانی اظهار کرد: دانش قرآنی قطعا به موفقیت بیشتر یک طلبه کمک میکند و مردم نیز استقبال ببیشتری از سخنرانی و مطالب مبلغ آشنا به قرآن خواهند داشت.
رشته قرآن و روانشناسی
صفورایی از ایجاد رشته قرآن و روانشناسی در موسسه آموزش علوم انسانی جامعه المصطفی(ص) در سالهای گذشته خبر داد و افزود: ما بعد از مقطع دکتری این رشته را در این موسسه ایجاد کردیم و تاکنون سه دوره آن نیز برگزار شده است و در طول این سالها نه تنها حس کردم که قرآن به غنا و برکت علوم میافزاید بلکه نگاه قرآنی به علوم انسانی و تولید نظریات بر مبنای قرآن را امری ضروری میدانم.
وی در چرایی این مسئله بیان کرد: مهمترین نقش قرآن در علوم انسانی، مبناسازی است که این مبنا از سوی خالق انسان بیان شده در حالی که در علوم انسانی غرب، مبنا از سوی خداوند نیست لذا تفاوت مبنایی میان این دو وجود دارد.
مدیر گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی علوم انسانی المصطفی(ص) با اشاره به تدوین سرفصلهای این رشته در مقطع دکتری تصریح کرد: دانشجویان حاضر در رشته میان رشتهای قرآن و علوم انسانی کسانی هستند که در حوزه درس خارج خوانده و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته روان شناسی در دانشگاه سپری کرده و برای مقطع دکتری وارد این رشته در موسسه میشوند.
صفورایی از برگزاری 5 دوره در علوم تربیتی نیز خبر داد و افزود: هدف ما از ایجاد این رشته تربیت متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی است که با محوریت قرآن کریم به مباحث روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره و مباحث روان درمانی قرآنی بپردازند و در سالهای آینده کارآمدی چنینی رشتههایی در کشور بیشتر خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: مبانی و قواعد تفسیر، قرآن و مستشرقان، روششناسی تفسیر علمی، علم و دین، بهداشت روان، اعجاز علمی قرآن، آیات علمی و خانواده از دیدگاه قرآن کریم از جمله سرفصلهای انتخاب شده برای این رشته در مقطع دکتری است.