لحظاتی با برترین دعاخوان سال 95
کد خبر: 3538652
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

لحظاتی با برترین دعاخوان سال 95

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از فعالیت‌های خود در این عرصه و نیز برنامه‌هایی که در آینده دارد، گفت.

نصرالله بریچی
‌نصرالله بریچی، نفر اول رشته دعاخوانی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار اعرازمی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به رشت با اشاره به اینکه حدود 36 سال سن دارد گفت: از سال‌ها قبل به کار دعاخوانی مشغول بوده‌ام و علاوه بر این مسابقات که سابقه‌ای چند ساله دارد، در مسابقات قرآن، تواشیح و ابتهال نیز حضور داشته‌ام.
وی با اشاره به اینکه در سال 93 رتبه چهارم کشور را به دست آورده است، افزود: علاوه بر این رتبه‌های استانی متعددی را کسب کرده ام، در رشته تواشیح نیز همره با گروه رتبه‌های متعددی را تاکنون به دست آورده‌ام. ضمن اینکه امسال نیز در رشته ابتهال حضور دارم.
بریچی در مورد وضعیت دعاخوانی و توجه به این رشته، تصریح کرد: هنوز بسیاری با این رشته آشنا نیستند و حتی این آگاهی را ندارند که باید چگونه دعا را قرائت کرد. ما شاهد بودیم که برخی از شرکت‌کنندگان همان چیزی که در لحظات عادی برای خود زمزمه داشتند در مسابقات نیز اجرا کردند.
نفر اول رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن خاطرنشان کرد: افرادی که با سابقه هستند و در قرائت و ابتهال دستی بر آتش دارند، در امر دعاخوانی موفق‌تر خواهند بود؛ چرا که بن مایه کار در آنها وجود دارد و می‌توانند بهتر به اجرای دعاخوانی بپردازند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما مرکزی برای آموزش دعاخوانی وجود ندارد، بیان کرد: دعاخوانی هنوز به آن سطح نرسیده است که آموزش‌های مربوط به آن در جامعه رواج داشته باشد. دعاخوانی بیشتر غریزی است و افراد اگر با قرائت قرآن و ابتهال و ... آشنایی داشته باشند، خود به خود در دعاخوانی نیز موفق خواهند بود. در واقع این افراد، می‌توانند همان نغماتی که در تلاوت یا ابتهال استفاده می‌کنند در دعاخوانی نیز استفاده کنند.
نصرالله بریچی
بریچی همچنین در مورد جذابیت‌های دعاخوانی برای جذب جوانان به سمت خود، عنوان کرد: این جذابیت به شکل بسیار زیادی در دعاخوانی وجود دارد؛ چرا که دعاخوان با خدای خود راز و نیاز می‌کند. کلمات و عباراتی که در دعاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهم‌ترین عامل جذب هستند.
این شرکت‌کننده رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تأثیرات برگزاری مسابقات در رشته دعاخوانی و ترویج آن در بین جوانان، بیان کرد: برگزاری همین مسابقات باعث شده تا گرایش به این رشته حداقل در بین افرادی که در رشته‌های آوایی فعالیت دارند بیشتر شود و مطمئناً برگزاری مسابقاتی از این دست، می‌تواند در ترویج این رشته بسیار کمک‌کننده باشد.
وی گفت: برای دعاخوانی از سبک خاصی استفاده نکردم و بیشتر بر بداهه‌خوانی تأکید داشتم، برای این کار نیز تمرینات زیادی نداشتم با توجه به اینکه ابتهال کار می‌کنم با نغمات برای دعاخوانی آشنا هستم و مشکلی وجود ندارد.
بریچی همچنین در مورد برگزاری مسابقات تواشیح و دعاخوانی و ... در کنار مسابقات سراسری قرآن، گفت: به اعتقاد من این مسابقات در رشته دعاخوانی باید اگر هم در کنار مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌شود، با همان نام مسابقات دعاخوانی و نه اسم کلی مسابقات سراسری قرآن، برگزار شود. باید تلاش کنیم تا نام رشته دعاخوانی بیشتر از گذشته شنیده شود. البته برگزاری همزمان با مسابقات سراسری یا در زمان مجزا، چندان تأثیرگذار نیست، بلکه تنها استفاده از نام این رشته در مسابقات کافی است.
نفر اول رشته دعاخوانی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مورد دعایی که در این دوره از مسابقات قرائت کرده است، افزود: دعای سوم مناجات خمسه عشر به نام مناجات طائبین را قرائت کردم. من در بین ادعیه بیشتر دعای کمیل را قرائت می‌کنم و بیشتر با این دعا انس دارم.
وی در مورد برنامه‌های آینده خود نیز گفت: با اول شدن در این مسابقات دیگر امکان حضور در مسابقات وجود ندارد. جوی که در مسابقات وجود دارم دوست دارم، زیاد دوست نداشتم رتبه بیاورم. از این به بعد تمرکزم را بیشتر بر روی رشته‌هایی همچون اذان، تواشیح و ابتهال قرار خواهم داد و امیدوارم در این رشته‌ها نیز موفق باشم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۹:۳۱
0
0
باید علاقمندان از نظرات و تجربیات علمی آن استفاده ببرند
captcha