به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه امشب 19 آبان در چهاردهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به تمجید از شخصیت علامه پرداخت و گفت: تشرف مستمر آن چهره نورانی به حرم از خاطرات شیرین ما از این مفسر بزرگ است، چهرهای که تفسیری نوشت که مایه افتخار شیعه است.
وی افزود: امروز برخلاف چند دهه قبل، قم پیشاهنگ تفسیر و دروس مربوط به قرآن و تولید مقالات و مجلات و رشتههای قرآنی است که مایه افتخار است و گردهمایی استادان تفسیر نیز نمادی از اهتمام حوزه قم به تفسیر است و حوزه گام به گام در گسترش معارف قرآنی در قلمروهای مختلف در حال پشرفت است.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد: با همه این پیشرفتها، قله تفسیر در قرن معاصر؛ المیزان است و این کتاب بود که رتبه ما را در جهان اسلام مراتب زیادی بالا برد ولی مانع از این نیست که گام بزرگ شاگردان ایشان را نادیده بگیریم و آن ها نیز برگهای زرینی در تاریخ درخشان قم ایجاد کردهاند.
عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: در ادامه کارهای قرآنی و تفسیری در حوزه نیازمند این هستیم که قدمهای تکمیلی را برداریم و برنامهریزیها برای توسعه تفسیر و علوم قرآنی باید جدی تر گرفته شود.
وی با اشاره به آفاقی که در زمینه کارهای تفسیری وجود دارد اظهار کرد: در روش تفسیر نیازمند گام های جدی تر هستیم زیرا این فخامتی که فقه دارد در اثر تعامل فقه با دانش اصول است و ما در هر قلمرویی بخواهیم اجتهادی کار کرده و آفاق جدیدی ایجاد کنیم باید با اصول تفسیر این کار را انجام دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید اصول فقه را با نگاه قرآنی و تفسیری بازخوانی و بازسازی کنیم زیرا در اصول قواعدی فراتر از نیازهای فقه وجود دارد که میتوان به واسطه آن پایههای خوبی برای روشهای تفسیر ریخته شود از این رو روش تحقیقی که مفسران فرمودهاند باید جمع آوری و بازخوانی شود و احیانا نکات روششناختی در روشهای تحقیق جدید را جمع کنیم در این صورت کارهای ما در روششناسی تفسیر فخامت بیشتری خواهد یافت.
مدیر حوزههای علمیه افزود: افق دیگری که در تفسیر باید به آن پرداخته بشود حوزه تفاسیر ترتیبی و موضوعی اما تخصصی و ناظر به قلمروهای جدید به خصوص علوم انسانی و اجتماعی است که البته تولیداتی داشته ایم اما امروز ما هستیم و دنیایی از تولیدات علمی که در جهان وجود دارد و زندگی بشر را پر کرده است و اگر قرار است ما به سمت احیای تمدن اسلامی برویم قطعا باید در عمق نگاه تفسیر ترتیبی و موضوعی، نگاههای تخصصی جدید پایهریزی شود.
اعرافی عنوان کرد: نباید در برخورد با شبهات منفعل باشیم بلکه باید دنبال عرضه بدیع و ابتکاری نظریات باشیم و از قرآن استنطاق داشته باشیم.
وی افزود: در قلمرو علوم قرآنی، موسسات و اندیشمندان زیادی در دهههای اخیر ورود کرده اند که کار بسیار خوبی است اما ما ناچاریم به عنوان رسالت حوزه در برابر قرآن به عنوان کتاب مهیمن، به مباحث جدید در حوزه علوم قرآنی بپردازیم البته چهرههای بزرگی وارد این عرصه شدهاند اما باز هم نیاز به کار بیشتری است.
اعرافی بیان کرد: مسئله دیگر قرآن و مستشرقان است زیرا در قرون اخیر یک روز هم نبوده که غربی ها از تحقیق در مورد قرآن، فارغ باشند و بودجههای زیادی نیز صرف کرده اند و محصول حرکت آنان گاهی به شکل شبهات بیرون میآید از این رو توجه به حرکت استشراقی نیازمند پرداختن بیشتر از سوی حوزه است.
وی افزود: ترجمه قرآن و تفاسیر و عرضه معارف به زبانهای گوناگون به جهان از دیگر کارهای لازم است و سوگمندانه باید بگوییم که کتاب مقدس مسیحیان به نزدیک به دو هزار زبان و گویش ترجمه شده است در حالی که ترجمه های قرآن حدود صد عدد بوده است که نسبت ناچیزی است.
اعرافی اظهار کرد: اگر همه ظرفیت استادان تفسیر را برای ترجمه قرآن اختصاص بدهیم باز هم کم است زیرا زبان های زنده دنیا باید ظرف معارف قرآن شده و حقایق را در خود بگنجانند.