عمل به قرآن؛ شرط مسلمان‌بودن از نگاه اقبال لاهوری
کد خبر: 3545332
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
در سمینار راولپندی عنوان شد؛

عمل به قرآن؛ شرط مسلمان‌بودن از نگاه اقبال لاهوری

گروه بین‌المللل: ضیاء‌الدین نعیم، سخنران سمینار بررسی افکار علامه اقبال لاهوری در راولپندی پاکستان گفت: اقبال معتقد بود که یک مسلمان واقعی باید به قرآن عمل كند.

عمل به قرآن؛ شرط مسلمان‌بودن از نگاه اقبال لاهوری
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز تولد علامه محمد اقبال لاهوری، سمینار بررسی افکار علامه اقبال لاهوری 20 آبان‌ماه با حضور محمد ایوب صابر، اقبال‌شناس برجسته پاکستان، شاهد اقبال کامران، رئیس بخش اقبال‌شناسی دانشگاه آزاد اقبال، جواد همدانی، رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی اسلامی اسلام‌آباد، ادریس آزاد، استاد دانشگاه سند، سید‌ضیاء الدین نعیم، اقبال‌شناس و شاعر و باقروسیم، رئیس بخش اردو دانشکده اصغر مال راولپندی برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از كلام‌الله مجید و نعت پیامبر اکرم(ص) از اشعار اقبال آغاز شد، سپس ادریس آزاد با قرائت مقاله خود با عنوان نظریه اقبال پیرامون ملیت گفت: اقبال معتقد به ملیت در چارچوب جغرافیایی نبود، بلکه آن را با دین در آمیخته و معتقد به امت واحده بود و علاوه بر آن اعتقاد داشت هر شخصی که از مادیات دورتر باشد به خداوند نزدیکتر و بلعکس هرچه به مادیات نزدیک باشد از خداوند دور تر خواهد بود.
این استاد دانشگاه در سخنان خود، ابیاتی از اشعار اقبال پیرامون قرآن کریم قرائت كرد و در ادامه، گروه تواشیح بخش اردو دانشکده اصغر مال شعر خودی اقبال را اجرا كردند.
ضیاء الدین نعیم، با قرائت مقاله‌ای تحت عنوان اقبال و پیام قرآن كریم گفت: اقبال معتقد بود که یک مسلمان واقعی می‌بایست به قرآن عمل كند.
پس از آن، مظفر کشمیری کلام اقبال را در زبان فارسی بیان كرد و گفت: اقبال در کلام خود از پادشاهان نفرت داشت و از جمهوریت حمایت می‌كرد.
کشمیری ضمن تشریح دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد اقبال گفت: چون در دوره اقبال، رژیم پادشاهی ایران مخالف افکار اقبال بود لذا مردم آن زمان کمتر با اقبال آشنایی داشتند، در حالیکه زبان فارسی زبان مادری اقبال نبود؛ اما وی آن را برای بیان اندیشه‌های خود انتخاب کرد.
سیدجواد همدانی، سخنران بعدی جلسه در سخنان خود با تشکر از خانه فرهنگ ایران به منظور برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: از دیدگاه اقبال تنها ایمان آوردن به پیامبر اکرم(ص) کافی نیست؛ بلکه عمل به سیره ایشان نیز لازم است.
علی آقانوری، مسئول خانه فرهنگ كشورمان در راولپندی در سخنان خود، علامه اقبال را یکی از شخصیت‌های برجسته و شناخته‌شده جهان اسلام و شبه قاره و از متفکرین تأثیرگذار اسلام در قرن بیستم عنوان كرد.
وی ادامه داد: اشعار فارسی اقبال باعث ایجاد ارتباط عمیق میان مردم ایران و پاکستان شد و ایشان بخشی از مشترکات ارزشمند میان دو کشور است که یکدیگر را به هم پیوند داده است. بنابراین اقبال از گنجینه‌ها و سرمایه‌های ارزشمندی است که باید به معرفی بیشتر زاویای زندگی و تفکرات ایشان پرداخته شود.
شاهد اقبال کامران، ضمن تشكر از خانه فرهنگ ایران به خاطر برگزاری این مراسم گفت: در حال حاضر تفکر اقبال برای حل مشکلات کشورهای مسلمان ضروری ست. علی‌رغم اینکه زبان مردم افغانستان نیز فارسی بود و اقبال را دوست می‌داشتند، اما اقبال مردم ایران را مورد خطاب قرار می‌دهد. او مخالف رژیم پادشاهی ایران بود و به همین علت حکومت آن زمان ایران، موافق اقبال نبود.
در بخش پایانی، ایوب صابر، اقبال‌شناس معروف پاکستان ضمن تشریح دیدگاه اقبال، ابیاتی از اشعار «خودی» اقبال قرائت كرد و مراسم همراه با اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی خانه فرهنگ ایران به میهمانان پایان یافت.
captcha