کد خبر: 3546923
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
عبدالله اسفندیاری:

«سیانور» تصویرگر چهره حقیقی منافقان است

گروه هنر: تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما گفت: آنچه در فیلم «سیانور» شاهدش هستیم چهره‌ای واقعی از سازمان مجاهدین (منافقان) در قبل از انقلاب است.

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره فیلم «سیانور» چنین اظهار نظر کرد: من با فیلم «سیانور» از زمانی که مسعود احمدیان نگارش فیلمنامه آن را انجام می‌داد، آشنا بودم؛ فیلمی که در آن واقعیت سازمان مجاهدین (منافقین) مطرح شده است، حتی باید پا را فراتر نهم و بگویم که خود زخم خورده کودتای داخلی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و ماجرای شهادت شهید واقفی هستم.

وی افزود: درباره فیلمنامه باید بگویم به سختی این کار کاملا واقف هستم و می‌دانم که در این قبیل کارها هر اندازه داستان معاصرتر باشد، دشواری‌های آن نیز زیادتر خواهد بود، چون باید و نبایدهای بسیاری وجود دارد که نمی‌توان در اثری سینمایی درباره آن حرف‌ زد. با تمام این مسائل، فیلمنامه‌ای نوشته شد و به نظرم حاصل کار، یک اثر در خور توجه است. 

اسفندیاری افزود: ماجرای شهید واقفی که «سیانور» بر مبنای آن نوشته شده، شکلی بسیار پیچیده در تاریخ کشورمان دارد. در کلامی این شهید را می‌توان شهید رابع دانست که به خاطر باور و اعتقاداتش دچار تسویه خونین سازمان مجاهدین (منافقان) شد. در این تسویه، گروهی به رهبری محمد تقی شهرام و بهرام آرام در سازمان اعلام مارکسیست بودن کردند، حتی آیه قرآن را هم از روی آرم سازمان مجاهدین (منافقان) برداشتند. حاصل این دگرگونی پیش آمده در سازمان، شهادت شهید مجید شریف واقفی بود.

مدیر اسبق گروه فیلم و سریال و تئاتر شبکه اول سیما ادامه داد: در آن دوران افرادی بودند که همانند شهید واقفی در مقابل کودتای داخلی سازمان مقاومت کردند اما این افراد توسط ساواک دستگیر شدند و در ادامه راه همانند بازویی برای ساواک عمل کردند. برای نمونه به وحید افراخته اشاره می‌کنم که حامد کمیلی نقشی شبیه به وی را در «سیانور» ایفا می‌کند. آنها در زندان‌های ساواک خود از زندانیان بازجویی می‌کردند که خود یکی از کسانی بودم که توسط افراخته بازجویی شدم. 

مسئول اسبق حوزه معناگرا در بنیاد سینمایی فارابی درباره بازسازی انجام شده در «سیانور» اظهار کرد: آنچه در فیلم «سیانور» شاهد آن هستیم درصد بسیار بالایی به واقعیت نزدیک است. برای همین برای من جای تعجب دارد که چرا داوران جشنواره فیلم فجر به این فیلم به ویژه در بخش فیلمنامه نگاهی مثبت نداشتند! چون آنها به خوبی به سختی‌ فیلم‌هایی که درباره تاریخ معاصر نگاشته می‌شود آشنا هستند؛ زیرا همانگونه که گفتم بسیاری از موضوعات که در این قبیل رویدادها وجود دارد قابل بیان نیست.

تهیه‌کننده فیلم «خواب لیلا» در انتهای سخنان خود گفت: با تمام سختی‌های موجود اعتقاد دارم که تیم نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم از عهده کار خود به خوبی برآمدند. درباره بازیگری این فیلم هم باید بگویم که استانداردهای خوبی را از بازیگری در فیلم شاهد هستیم. با این توضیحات من به شخصه از عوامل «سیانور» برای ساخت این اثر تشکر می‌کنم؛ چون مردم با موضوعاتی آشنا می‌شوند که شاید از آن بی‌خبر هستند؛ برای مثال اینکه نامی که برای دانشگاه شریف انتخاب شده بر چه مبنایی است.

captcha