کد خبر: 3553235
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام هاشمی در پاسخ به ایکنا:

کمبود بودجه و نبود حمایت لازم؛ عامل ضعف حوزه در تولید نظریه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر کل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: ما در تولید نظریه در علوم انسانی کمبود و کاستی داریم که شاید کم توجهی، عدم حمایت؛ یا عدم برنامه‌ریزی درست و یا عدم وجود بودجه‌های لازم عامل آن بوده است زیرا سهم بودجه پژوهش و سرانه آن در حوزه اندک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی هاشمی تنکابنی، مدیر کل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه‌های علمیه امروز 22 آذر ماه در نشست خبری هشتمین جشنواره علامه حلی گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های حوزه علمیه تولید دانش دینی براساس قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) است و معاونت پژوهش حوزه نیز مسئولیت مدیریت و راهبری این پژوهش و تولید را بر عهده دارد.
وی اظهار کرد: گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب حوزه‌های علمیه یکی از مهمترین اهداف ماست لذا پژوهش را از همان مقاطع سطح پایین حوزه شروع کرده‌ایم و طبیعتا یکی از رویدادهای مهم حوزه همین جشنواره علامه حلی است که با هدف تقدیر از پژوهشگران جوان و توسعه فرهنگ پژوهش در تمامی مدارس و حوزه‌ها برگزار می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه جشنواره منتسب به علامه حلی است که در جوانی به درجه اجتهاد رسید افزود: این جشنواره بر اساس اهداف و ماموریت‌های خود به دنبال تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در طلاب، شناسایی نخبگان و حمایت از آنان، افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب، ترغیب به گرایشات تخصصی علوم حوزوی و هدایت آنان  به سمت نیازهای حوزه و نظام و مباحث علوم انسانی اسلامی است.
مدیرکل پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه عنوان کرد: توجه به سطوح مختلف علمی طلاب، اهتمام به نیازهای علمی و پرداختن به نیازهای روزآمد و تخصصی سطح جشنواره از جمله سیاست‌های این جشنواره است که مبتنی بر دو رکن اصلی یعنی شورای سیاستگذاری و شورای علمی است.
وی از همکاری جشنواره خواهران در برپایی این جشنواره خبر داد و افزود: اولین دوره جشنواره در سال 87 برگزار شد و دوهزار و 248 اثر به جشنواره رسید، در چهارمین دوره، شش هزار و 270 اثر، در ششمین دوره هشت هزار و 450 اثر، در هفتمین دوره 11 هزار و 870 اثر به دبیرخانه رسید و در هشتمین دوره حدود 16 هزار اثر به دبیرخانه رسیده است که شاهد رشد فزاینده‌ای در تعداد آثار بوده‌ایم.
هاشمی با بیان اینکه در کنار این رشد کمی، رشد کیفی نیز داشته‌ایم تصریح کرد: مقالات، پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار، تحقیق پایانی و کتب طلاب در این جشنواره مورد پذیرش قرار دارد.
وی افزود: حوزه برای رشد و بالندگی و پویایی و پاسخگو بودن باید آموزش خود را براساس پژوهش و پژوهش‌محوری قرار دهد زیرا اگر نظام آموزشی همراه با پژوهش باشد خروجی‌های ما کارآمد و کاربردی خواهند بود لذا یکی از اهداف مهم ما این بوده تا همواره پژوهش‌ها در متن حوزه قرار بگیرد.
وی افزود: یکی از کارهای منحصر به فرد این جشنواره آن است که با خاتمه جشنواره برای هر اثر یک کارنامه پژوهشی پیش‌بینی می‌شود و نقاط ضعف و قوت اثر گوشزد می‌شود البته این جشنواره سطحی مقدماتی برای کارهای پژوهشی واقعی است.  
 هاشمی در پاسخ به ایکنا در مورد اینکه اهتمام به تحقیقات مقدماتی خوب است ولی در تحقیقات نظریه‌پردازی معطوف به علم کاستی وجود دارد و چه برنامه‌ای در این زمینه دارید بیان کرد: این واقعیتی است که باید بپذیریم؛ ما کمبود و کاستی داریم که شاید کم توجهی، عدم حمایت و یا عدم برنامه‌ریزی درست و یا عدم وجود بودجه‌های لازم عامل آن بوده است زیرا سهم بودجه پژوهش و سرانه آن در حوزه اندک است.
وی با بیان اینکه البته دو کار خوب برای رفع این نقایص انجام شده است گفت: یکی راه‌اندازی انجمن‌های علمی است که مایه جمع شدن پژوهشگران و همفکری و یافتن خلاها خواهد شد و دیگری که کار منحصر به فردی است احصاء اولویت‌های پژوهشی بوده است که در قالب شش جلد چاپ شده است.
هاشمی تاکید کرد: پژوهش‌های مراکز تخصصی با هدایت این اولویت‌ها صورت می‌گیرد و مطالبه جدی ما نیز حمایت و بهادادن به پژوهش است و معتقدم مدیران استانی باید به این باور برسند که تحقیقات جامع و مورد نیاز کشور اولویت دارد.
captcha