برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در مشهد
کد خبر: 3554849
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در مشهد

گروه معارف: همزمان با هفته وحدت حوزه و دانشگاه، همایشی به همین منظور با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مشهد برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی به مناسبت هفته «وحدت حوزه و دانشگاه»  همایش هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، شامگاه گذشته 28 آذرماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
در ابتدای این همایش محمدکافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بعد از اشاره به باورهای موجود درباره دانشگاه و حوزه علمیه، ضمن بیان این مطلب که برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها، در وهله اول باید مراوده بیشتر بین این دو وجود داشته باشد، متذکر شد: این تجربه در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن انجام شده و بسیاری از حوزویان به سمت دانشگاه آمده‌اند و از  طرف دانشگاه هم به سمت حوزه آمده‌اند، اما این هجرت‌ها دامن‌گیر نشده است.
وی یادآور شد: آسیب دیگر در دانشگاه‌ها این است که عموما دانشجویان و اساتید به عنوان شغل به کارشان نگاه می‌کنند و وظیفه الهی و خدمت به خلق را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.
رئیس دانشگاه فردوسی اضافه کرد: تلاش دانشگاه باید این باشد که در نهایت وظیفه استادی و دانشجویی و حتی در محتوای دروس نگاه به تلفیق تجربه هزار ساله حوزه داشته باشد تا بتواند از آن به عنوان یک مزیت استفاده کند و خودش را از تجربه موفق مباحثه حوزه بی نیاز نبیند.
سپس عباس شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طی سخنان کوتاهی ضمن بیان اینکه بعد از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی، اتفاق عجیبی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه نیفتاده است، افزود: باید کارگروهی تشکیل شده و تبیین موضوع بشود که حوزه و دانشگاه چه نیازهایی به هم دارند.
شیخ الاسلامی گفت: باید کارهایی که قرار است در این حوزه انجام بشود تدوین شده و هدف کلی مشخص شود، چرا که اگر وحدت اتفاق نیفتد دانشگاه‌های سوم و چهارم به طور پنهان در حال شکل گیری هستند، لذا می‌بینیم فضای مجازی تاثیرش کمتر از دانشگاه نیست.
در ادامه حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید بنیادی‌تر به مسئله نگاه کرد، گفت: اسلام بیش از همه مکاتب برای علم و آزاداندیشی ارزش قائل شده و نگاه واحد به همه علوم دارد، لذا می‌بینیم پیشینه تاریخ اسلامی، پیشنه‌ای فاخر و پربار است.
حجت‌الاسلام نوایی در همین زمینه با طرح این سوال که چه کنیم تا وحدت بین حوزه و دانشگاه برقرار شود، جواب داد: برای این منظور باید یک کار بنیادی شکل گرفته و سند چشم انداز برای آن در نظر گرفته شود.
وی با طرح این پیشنهاد که مرکز جامع بین حوزه و دانشگاه شکل گیرد، متذکر شد: ما باید همیشه به اصل انطباق توجه داشته باشیم و ببینیم که کدامیک از علوم انسانی با علوم اسلامی تطابق ندارد و کجاها سازگاری دارد.
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام احمد ترابی، مسئول شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشگاه در حد زیادی وظیفه خودش را انجام داده است و حضور روحانیت در دانشگاه یک حضور حساب شده و دقیق است، بیان کرد: خلا حضور عالمانه حوزه در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.
وی در همین راستا ادامه داد: هیچ استادی در دانشگاه‌ها به اندازه روحانیون دستشان برای ارتباط با دانشجویان باز نیست، اما حوزه در سطح نیاز دانشگاه به صورت خاص نیرویی را تربیت نکرده است و اگر نیروهایی هم به منصه ظهور می‌رسند به دلیل استعداد خودشان است.
حجت‌الاسلام ترابی اظهار کرد: یکی از کارهای مهم حوزه ما این بوده است که اقصی نقاط تبلیغی را تحت پوشش تبلیغی قرار دهد، در حالی که جامعه عوض شده است و بچه‌های همان روستایی با هوش بالاتر در دانشگاه‌ها هستند، پس چرا حوزه در راس وظایفش نمی‌بیند برای این سطح از نیاز، تامین نیرو کند.
captcha