نگاهی به مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد
کد خبر: 3555864
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد از سال 1385 حیات قرآنی خود را آغاز کرده است و برگزاری جلسات هفتگی و مسابقات قرآن ویژه مهاجران از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز برای پیوند هر چه بیشتر و انس این همسایگان شرقی در مشهدالرضا(ع) با کلام وحی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سال‌هاست ایران، میزبان همسایگان شرقی خود است و بسیاری از این همسایگان مسلمان ایران که در مشهد سکنی گزیده‌اند، همواره با قرآن مأنوس بوده، در عرصه قرآنی فعالیت کرده‌اند و چند سالی است که تحت لوای مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد به حیات قرآنی خود ادامه می‌دهند.
از این رو به سراغ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد رفتیم و شبی در محفل قرآنی‌شان حضور یافتیم تا بیشتر با این قرآنیان و فعالیت‌هایشان آشنا شویم و به درد دلشان گوش دل بسپاریم.
کبیر قلندرزاده، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد در گفت‌وگو با ایکنا، درخصوص شکل‌گیری این مرکز در مشهد، ابراز کرد: با توجه به اینکه مشهد قطب تلاوت ایران و نیز قطب تلاوت مهاجران در ایران است، ما با عده‌ای از قاریان هراتی و مهاجر در سال 1385 تصمیم گرفتیم، تشکلی قرآنی ایجاد کنیم.
نگاهی به موسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد/ قلندرزاده:حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران
نگاهی به مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد
وی با بیان اینکه قاریان مهاجر مشهد، بهترین قاریان افغانستان هم هستند و در افغانستان مثل مشهد، اینقدر قاری خوب نداریم، ادامه داد: ما بر آن شدیم تا تشکلی با نام انجمن یا تشکل قاریان تشکیل دهیم، ولی برای اینکه فعالیت گسترده‌تری داشته باشیم، عنوان «جامعه قاریان» را بر این مرکز گذاشتیم که جامع باشد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد افزود: در ابتدا 12 نفر هسته مرکزی جامعه قاریان افغانستان را به وجود آوردند و با برگزاری انتخابات، 9 نفر به عنوان هیئت مدیره مشخص شدند که در حال حاضر و بعد از گذشت یک دهه از تأسیس این مرکز، این تعداد به پنج نفر رسیده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
راه‌اندازی جامعه قاریان با تلاش خودجوش مهاجران
وی عنوان کرد: ما در ابتدا در مکان‌های دیگری فعالیت داشتیم؛ ابتدا در منطقه طلاب و بلوار مفتح مستقر بودیم، اما مشکل مکان داشتیم تا اینکه هیئت امنای حسینیه هراتی‌ها به ما اجازه دادند تا در این مکان در قالب حسینیه فعالیت کنیم و نصف این مجموعه را به طلاب و نصف دیگر آن را به فعالیت ما اختصاص دادند؛ این مجموعه پولی از کشور ایران یا افغانستان دریافت نمی‌کند و به صورت خودجوش با حمایت بانیان فعالیت دارد.
نگاهی به موسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد/ قلندرزاده:حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران
قلندرزاده با بیان اینکه فعالان در این مجموعه، تشیع افغانستان هستند، مطرح کرد: دوست داشتیم با اهل‌ تسنن هم تعامل داشته باشیم اما از آن جهت که آن‌ها بیشتر حافظ دارند تا قاری، خیلی در گود نیامدند و در این مجموعه فعالیتی ندارند.
پرورش قاریان ممتاز و برجسته در جامعه قاریان افغانستان
وی با بیان اینکه 90 الی 95 درصد از قاریان خوب مهاجر در این مجموعه حضور دارند، بیان کرد: از این قاریان می‌توان به علیرضا رضایی، سیدروح‌الله هاشمی، کریم محسنی، سیدمرتضی علوی، جلیل اشرفی، احمدحسین مهرزاد، عبدالشکور فلاح و ... اشاره کرد و محمد و احمد غفاری و محمدرضا حلیمی هم از جمله حفاظ این مرکز هستند اما مهاجران اهل‌ تسنن افغانستان در زمینه حفظ خیلی فعال‌تر از ما هستند.
قلندرزاده با تأکید بر اینکه مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد با هدف نشر معارف قرآنی و فعال‌سازی قاریان مهاجر در مشهد تأسیس شده‌ است، اظهار کرد: از آن جهت که ما قاری زیاد داشتیم اما تشکلی نداشتیم، هدفمان جمع‌شدن قاریان و همچنین حمایت از جامعه قرآنی مهاجر و تقویت آن بود.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد، اضافه کرد: برگزاری کلاس‌ها، دور‌ه‌ها و نشر قرآن بین جوانان افغانستان و فرهنگ‌سازی برای قرآنی‌بودن‌ مهاجران، از دیگر اهداف این مجموعه فرهنگی ـ قرآنی به شمار می‌رود.
قلندرزاده با بیان اینکه حدود سه سال است که به صورت رسمی از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته‌ایم، ابراز کرد: در واقع قبل از آن هم این مرکز فعال بود و با اداره اتباع و مهاجران خارجی خراسان که زیرمجموعه وزارت کشور است و دیگر ارگان‌ها که از فعالیت قرآنی ما مطلع بودند، رابطه داشتیم؛ حتی مسابقات قرآنی به صورت 500 تا هزار نفره برگزار می‌کردیم.
فعالیت پیش‌دبستانی و مهد قرآن وابسته به جامعه قاریان افغانستان
وی عنوان کرد: مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد شعبه‌ای هم در منطقه گلشهر مشهد دارد که مرکز آموزش قرآن در قالب پیش دبستانی و مهد قرآن برای کودکان 4 تا 12 سال است و تحت عنوان مرکز آموزشی جامعه قاریان 2 و دارالقرآن حضرت معصومه(س) فعالیت می‌کند.نگاهی به موسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد/ قلندرزاده:حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران
قلندرزاده درخصوص فعالیت‌های مرکز جامعه قاریان افغانستان بیان کرد: در این مرکز هم کلاس‌های صوت، لحن و ... به صورت پراکنده برگزار می‌شود و جامعه قاریان افغانستان نیز میزبان برخی جلسات و کلاس‌های قرآنی است.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد افزود: با توجه به اینکه جامعه قاریان افغانستان در ایران فعالیت می‌کند، درخصوص برنامه‌های مناسبتی، با فعالیت‌های ایران همراه است که از جمله آن می‌توان به برنامه راهپیمایی 22 بهمن یا برگزاری کرسی تلاوت در روز قدس اشاره کرد.
برگزاری جلسه مرکزی قرآن در حسینیه هراتی‌ها
این قاری قرآن، جلسه مرکزی جامعه قاریان افغانستان که شب‌های سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود را فعالیت دیگر این مرکز عنوان کرد و گفت: در این جلسه اکثر قاریان خوب مهاجر حضور دارند که در حسینیه هراتی‌ها برگزار می‌شود.
نگاهی به مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد/ حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران
قلندرزاده با بیان اینکه ما در اعیاد بزرگ و دیگر مناسبت‌ها، مراسم بزرگی داریم، اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های‌ ما، برگزاری مسابقات قرآن است که هر ساله با حضور بانوان و آقایان قرآنی برگزار می‌شود و از سنین حدود 7 تا 70 سال در آن شرکت می‌کنند.
تلاش برای حضور قرآنی بانوان مهاجر
وی درخصوص فعالیت بانوان قرآنی مهاجر، بیان کرد: بانوان در این مجموعه رفت‌و‌آمد چندانی ندارند، هرچند دوست داشتیم این مسئله اتفاق بیفتد و آن‌ها هم فعالیت کنند، اما به خاطر مشکلات و کامل‌نبودن مجموعه این امر محقق نشده‌ است؛ البته بانوان در بخش مسابقات به طور گسترده حضور دارند.
مدیر عامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی، ابراز کرد: مسابقات قرآن در بخش بانوان و آقایان حافظ و قاری مهاجر و با حضور پرشور علاقه‌مندان برگزار می‌‌شود و با اهداء جوایز به برگزیدگان پایان می‌یابد در صورتی که ما تمایل داریم در مسابقات قرآن اوقاف ایران حتی به صورت مهمان حضور پیدا کنیم.
captcha