به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا( نشست خبری ششمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم صبح امروز، 14 دیماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.
در این مراسم سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در مورد پنجمین دوره ارزیابی بیان کرد: در دوره پنجم تعدادی از اساتید ممتاز کشور موفق به دریافت گواهینامه شدند و گواهینامه خود را در قالب یک دوره آموزش و ارتقاء دریافت کردند. این دوره نزدیک به یک و نیم سال به طول انجامید و مفاد امتحانی به صورت یک برنامه آموزشی طراحی شد و در این مدت بالغ بر 70 جلسه آموزشی مفصل ارائه شد. پس از آن اساتید شرکتکننده در دوره در یک مجموعه کارگاههای عملی ـ مهندسی تلاوت شرکت کردند و با حضور کامل در دوره توانستند گواهینامه دریافت کنند.
قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: این اتفاق نقطه عطفی در جریان برگزاری آزمونهای اعطا مدرک به قاریان و مدرسان قرآن است چنانچه که در دورههای گذشته حضور قاریان برجسته کمرنگ بود اما این موضوع در دوره پنجم با برگزاری دوره آموزشی و حضور پرشور اساتید در این دوره جبران شد.
سرابی در ادامه افزود: این دوره کارآمدتر ادامه پیدا کرد و سعیمان بر این است که قاریان ممتاز که در جامعه بهعنوان قاری برتر شناخته میشوند را در قالبهای آموزشی به سمت دریافت گواهینامه تخصصی و بالا بردن دانش نظری سوق دهیم.
قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: برگزاری این دوره که مصوب شورای ارزیابی است در جهتدهی جریان قرآنی کشور به سمت عمقبخشی به مسئله دانش نظری قرائت و تکمیل مهارتهای فنی و علمی قاریان گام مؤثری بوده و سعی کردیم که دوگانگی موجود در جامعه قرآنی را برطرف کنیم.
وی در مورد وجود دوگانگی در جامعه قرآنی بیان کرد: مسیرهای درخشش قاریان متعدد است چنانچه یکی از آنها مسابقات و دیگری طرح ارزیابی و اعطا گواهینامه به قاریان و مدرسان است. هدف شورا بر این است که مسیرهای درخشش قاریان از رهگذر دوره ارزیابی تلفیق شود.
سرابی در مورد نحوه شرکت قاریان بینالمللی در طرح ارزیابی بیان کرد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن با نگاه عمومی برنامهریزی شده و قاریانی که در جامعه بهعنوان قاری نخبه شناخته میشوند به دلایل فرهنگی و شخصیتی نمیتوانند طبق این فرایند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند، به همین دلیل نمیتوان به این قراء گفت که مجدداً مسیری را که قبلاً پیمودهاند دوباره طی کنند البته اگر در این دوره شرکت میکردند میتوانست منافعی هم برایشان داشته باشد اما قطعاً این منافع نسبت به سایر قاریان که در مسابقات توفیقی نداشتهاند و گواهینامه دریافت کردهاند، کمتر است.
قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: ما هم وظیفه خود دانستیم که برای این افراد که حدود 40 نفر بودند طرحی را ایجاد کنیم که برای آنها نیز رغبت ایجاد شود و این مسئله هم موجب ارتقاء واقعی شد و هم این افراد توانستند گواهینامه دریافت کنند.
سرابی در مورد تفاوت واژه ممتاز در مسابقات قرآن و طرح ارزیابی بیان کرد: در مسابقات این کلمه بار معنایی خودش را دارد و در طرح ارزیابی نیز طبق تعاریفی که وجود دارد از بار معنایی دیگری برخوردار است هرچند که قاریان ممتاز در مسابقات با قاریانی که از طریق طرح ارزیابی ممتاز میشوند در ارائه تسهیلات با یکدیگر متفاوت هستند همچنین نفر اول مسابقات بهعنوان قاری ممتاز شناخته میشود اما در دوره ارزیابی قاری درجه یک به مقام استادی و قاری درجه دو بهعنوان قاری ممتاز شناخته میشود.
وی در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد اینکه چه زمانی طرح ارزیابی به کارکرد واقعی خود میرسد، بیان کرد: افرادی که در مسابقات به موفقیت میرسند به یکسری تسهیلات دستیابی پیدا میکنند همچنین این امتیازات برای افرادی که در طرح ارزیابی شرکت میکنند نیز وجود دارد از جمله این که پیگیر مسئله استخدام قاریانی که موفق به اخذ مرک شدهاند هستیم و از مسئولان هم درخواست میکنیم که در این مسئله به ما کمک کنند.
قائم مقام شورای عالی قرآن در پایان خاطرنشان کرد: خروجی مسابقات باعث شده که در سال نهایتاً به دو یا سه قاری تسهیلات ارائه میشود اما در طرح ارزیابی این محدودیت وجود ندارد و ممکن است چندین نفر در یک سال حائز عنوان ممتاز یا استادی شوند که البته باید زیرساختهای فرهنگی برای ارائه تسهیلات به این تعداد افراد در یک سال نیز فراهم شود.
سرابی در مورد اهداف
سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن که در اردیبهشتماه سال بعد برگزار میشود،
بیان کرد: مهمترین مسئله ارتقاء علمی و مهارتی عناصر قرآنی است و در این نشست
جامعه قرآنی اعم از قاریان، مبتهلان و .. حضور خواهند داشت.
وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهم این نشست تلطیف قلوب بین جامعه قرآنی و ایجاد زمینه برای همگرایی بهتر بین قرآنیان است علیالخصوص برای افرادی که در شهرستانها هستند که کمتر فرصت حضور در این محافل را دارند این گردهمایی میتواند مفید باشد.
سرابی ادامه داد: بخش دیگر برنامههای نشست تخصصی شورای عالی قرآن مربوط به معرفی برخی از فعالیتهای شورا است مانند رونمایی از لباس قاریان و آثار تولید شده در حوزه قرائت قرآن که در سالهای قبل داشتیم. همچنین برخی از مسائل نیازمند تبادل نظر هستند مانند بحث خشوع در تلاوت یا بحث حفظ قرآن که با توجه به فرمان مقام معظم رهبری جزء موضوعات نشست خواهند بود و به آنها به صورت علمی میپردازیم.
قائم مقام شورای عالی قرآن در مورد دستور کار نشست سال آینده این شورا تصریح کرد: موضوع این نشست ترتیل قرآن کریم با ویژگیهای مختلف و الزامات علمی و عملی است، در سالهای اخیر ترتیل در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده و تبدیل به یک فعالیت مثبت فرهنگی شده است و حق این است که به این موضوع بیش از پیش توجه شود.
وی افزود: برخی از ترتیلها فاخر نیست و باید مورد بررسی قرار گیرند، در سالهای اخیر شاهد این بودهایم که ترتیلهای قاریان حوزه خلیج فارس با عنوان ترتیلهای خلیجی مطرح شدهاند که دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند لذا محوریت نشست سال آینده ارتقاء و رشد جریان ترتیل در کشور است.
سرابی بیان کرد: در همین خصوص کارگروهی تشکیل شده که در این زمینه پژوهش کنند و اگر در کشور کسانی مدعی ایدههای جدید هستند میتوانند آنها را به صورت مدون و در نشست ارائه کنند و امیدواریم که از رهگذر این طرح به یک نوآوری در ترتیل قرآن برسیم.
همچنین محمدتقی میرزاجانی، مدیر حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در بخش دیگر این نشست به بیان گزارشی از پنجمین دوره ارزیابی پرداخت و بیان کرد: در نخستین مرحله این طرح که از دیماه سال گذشته با ثبت نام و آزمون ورودی شروع شد 279 نفر شرکت کردند و از این تعداد 63 نفر از قاریان موفق به اخذ مدرک درجه 1 تا شدند و گواهینامه دریافت کردند، از این 63 نفر نیز 46 نفر در بخش قاریان و 17 نفر در بخش مدرسان بودند که این افراد قاریانی از 16 استان کشور بودند.
وی افزود: در بخش قاریان 11 نفر موفق به اخذ مدرک درجه، 4 نفر موفق به اخذ مدرک درجه 2، 25 نفر موفق به اخذ مدرک درجه 3 و در نهایت 6 نفر توانستند مدرک درجه 4 را دریافت کنند، همچنین در بخش مدرسان و در گرایش قرائات یک نفر موفق به اخذ مدرک درجه 1 شد، در بخش تنغیم و درجه 2 نفر گواهینامه گرفتند و در گرایش معلم قرائت قرآن نیز 6 نفر توانستند مدرک درجه 3 دریافت کنند این مدارک نیز توسط رئیس شورای عالی قرآن و وزیر فرهنگ و ارشاد ارسلامی امضا و تأیید میشوند. افراد برتر نیز تا اواخر دیماه با مراجعه به دبیرخانه میتوانند مدرکشان را دریافت کنند.
میرزاجانی بیان کرد: از دارندگان مدارک درجه یک و دو در جریان نشست تخصصی شورای عالی قرآن که در اردیبشهتماه سال آینده برگزار میشود به صورت ویژه تقدیر میشود. همچنین مجموع قاریانی که در مجموع 5 دوره مدرک گرفتهاند 187 نفر هستند که این تعداد 101 نفر قاری و 86 نفر نیز مدرس بودهاند، از این تعداد نیز 45 نفر از خواهران و 142 نفر از آقایان هستند که نسبت تعداد دریافتکنندگان مدرک به تعداد شرکتکنندگان در این ادوار یک پنجم است.
وی در ادامه افزود: در خلال برگزاری آزمون ارزیابی دوره پنجم اولین دوره آموزش عالی قاریان شاخص برگزار شد که مقارن با اختتامیه دوره پنجم به اتمام رسید، همچنین بر اساس مصوبه شورای ارزیابی گواهینامه افتخاری درجه یک به خانواده اساتید علامی، شهید حاجیحسنی کارگر و حسن دانش تقدیم شد و خانودههای شهدای دیگر فاجعه منا از جمله محمدسعید سعیدیزاده، امین باوی و فؤاد مشعلی نیز مدارک درجه دو افتخاری دریافت کردند.
میرزاجانی در مورد ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
قرآن کریم و زمان ثبت نام آن نیز بیان کرد: علاقهمندان میتوانند از 15 دیماه
سال جاری به مدت یک ماه با مراجعه به سایت شورای عالی قرآن در بخش سامانه طرح
ارزیابی وارد شوند و ثبت نام کنند، این آزمون نیز در 3 بخش خواهد بود به این شکل
که ابتدا از علاقهمندان آزمون غیرحضوری گرفته میشود که مربوط به ارسال اثر است،
در مرحله دوم که در اردیبهشت 96 در محل شورای عالی قرآن برگزار میشود افرادی که
در مرحله اول موفق شدهاند باید به صورت حضوری آزمون عملی را پشت سر بگذارند و در
نهایت افرادی که در این مرحله سطحبندی شدهاند طبق همان درجهبندی باید در
شهریورماه سال آینده در آزمون نظری شرکت کنند.