کد خبر: 3560133
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مرتضی غرقی عنوان کرد:

غفلت از آسیب‌شناسی فضای اخلاقی جامعه در پس رویکردهای سیاسی رسانه‌ها

گروه سیاسی: غرقی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی جامعه ما این است که رسانه‌ها در سی سال گذشته، به کار سیاسی و اقتصادی مشغول بوده‌اند و هیچکدام در مورد اخلاق جامعه کار نکرده‌اند.

مرتضی غرقی، فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره نقش رسانه‌ها در اخلاقی کردن فضای سیاسی و اجتماعی کشور اظهار کرد: یک کار حرفه‌ای، به ویژه در زمینه مسائل فرهنگی حتما باید آمیخته با اخلاق باشد و اگر مردم احساس دروغ، بی‌اخلاقی، تزویر و ریا از جانب رسانه‌ها را داشته باشند، قطعا آن رسانه محبوبیت خود را از دست خواهد داد.
باج‌خواهی برخی رسانه‌ها از صاحب‌منصبان
وی ادامه داد: بنده معتقدم یکی از مواردی که شاید طی چند سال اخیر به رسانه‌ها و به نوعی به اخلاق جامعه لطمه زده است، دروغ‌ها و تهمت‌هایی است که گاهی اوقات بدون در نظر گرفتن مقررات و قوانین کشور به آدم‌ها نسبت داده شده و آبروی افراد ریخته می‎شود.
غرقی تأکید کرد: گاهی برخی رسانه‌ها از برخی افراد، صاحب‌منصبان و یا مخالفان خود باج‌خواهی می‌کنند و به نظر من اگر این مسیر ادامه پیدا کند، به ما هم لطمه می‌زند.
بی‌اخلاقی در عرصه رسانه به همه لطمه می‌زند
این فعال رسانه‌ای یادآور شد: اکنون در دلار فروشی‌های چهار راه استانبول، هرکس به مردم دلار تقلبی بفروشد، خود دلار فروش‌ها، آن شخص را از صحنه خارج کرده و او را تنبیه می‌کنند؛ چراکه کار آنها را هم خراب می‌کند، بنابراین این بی‌اخلاقی در عرصه رسانه، به ما هم لطمه می‌زند.
وی افزود: وقتی گفته شد این خبرنگار اهل تهمت و باج‌خواهی است، برای من یا شخص دیگری که در عرصه رسانه به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم هم باعث آسیب است؛ بنابراین باید در درجه اول، یک تصفیه درون‌گروهی از خودمان داشته باشیم و باید با خبرنگارانی که قصد دارند با تهمت و باج‌خواهی، کار خود را پیش ببرند، مقابله کنیم.
لزوم رعایت نگاه ملی در عرصه فعالیت رسانه‌ای
غرقی عنوان کرد: از همه مهمتر، باید قوانینی در مجلس تصویب شود که از این بی‌اخلاقی‎ها ممانعت کند؛ چراکه چنین رفتارها به اخلاق رسانه‌ای لطمه زده است. اگر رسانه قصد دارد موفق باشد و در بین مردم، جایگاه حقوقی و واقعی خود را داشته باشد باید با صداقت برخورد کند و از راستگویی نهراسد.


وی ادامه داد: راستگویی گاهی اوقات ممکن است برای فرد دارای زیان باشد اما در درازمدت، تبعات مثبت و سازنده‌ای بسیاری برای جامعه دارد. ما نباید نگاه گروهی، قومیتی و جناحی داشته باشیم بلکه باید نگاه ملی داشته باشیم و به همین دلیل باید نظر درست مخالفان خود را بپذیریم.
لزوم رعایت اخلاق در راستای افزایش مشروعیت رسانه‎ها
وی تأکید کرد: باید با راستگویی و صداقت با مردم برخورد کنیم تا مردم ما را باور داشته باشند. اگر مردم، ما را باور نداشته باشند، مشروعیت خود را از دست خواهیم داد بنابراین مشروعیت ما در نزدم مردم، راستگویی و اخلاق ماست.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اگر اخلاق رسانه‌ای رعایت نشود، یک رسانه، هرچقدر هم که حرفه‌ای عمل کند، در دل مردم جا نخواهد داشت.
نقش رسانه در کاهش تنش‌های قومی و مذهبی
غرقی در پاسخ به پرسشی درباره نقش رسانه‌ها در تقریب مذاهب و کاهش تنش‌های قومی و مذهبی در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: بنده معتقدم همیشه جهل همانند تاریکی است. ما در تاریکی نمی‌توانیم دوست و دشمن را تشخیص دهیم؛ بنابراین اگر ما اهالی رسانه کمک کنیم که آگاهی مردم، با اخبار صحیح بالا برود، آنگاه مردم قضاوت خواهند کرد که این جریان سیاسی و  تفکر دینی و مذهبی که الان مثلا تحت عنوان دفاع از دین و آرمان‌ها به صحنه آمده است، تفکر حق یا باطل است.
وی افزود: در زمان حضرت علی(ع)، جنگ‌هایی اتفاق افتاد و ناآگاهی افرادی همانند خوارج باعث شد از مسیر خود منحرف شوند و ما هم اگر قصد داریم در جمهوری اسلامی ایران، مردم مسیر درست و منطقی را طی کنند باید آگاهی مردم را بالا ببریم و واقعیت‌ها را بگوئیم.
رسانه‌های دروغگو عاقبت خوبی ندارند
غرقی ادامه داد: اگر این‌کار را انجام دهیم قطعا می‌توان گفت که هم در اهداف عالیه و هم اهداف رسانه‌ای خود موفق خواهیم بود و افرادی که تفکرات آنها به دروغ و تزویر آمیخته شود، عاقبت خوبی نخواهند داشت.
این فعال عرصه رسانه یادآور شد: همه رسانه‌ها باید تلاش کنند که مردمی آگاه بار بیاورند و اگر این‌کار را انجام دهیم، رسالت حرفه‌ای خود را انجام داده‌ایم؛ چراکه اخلاق رسانه‌ای صرفا پیگیری سیاست نیست. یکی از مشکلات اصلی جامعه ما این است که رسانه‌ها در سی سال گذشته، به کار سیاسی و اقتصادی مشغول بوده‌اند و هیچکدام در مورد اخلاق جامعه کار نکرده‌اند و به همین دلیل برخی افراد بی‌اخلاق وارد عرصه رسانه شده‌اند. ما باید در ابتدا مسئله اخلاق در عرصه رسانه را پیگیری کرده و بر اساس آن، جامعه را تربیت کنیم.
captcha