خمین؛ غنی در گردشگری اما بی‌برنامه
کد خبر: 3563605
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

خمین؛ غنی در گردشگری اما بی‌برنامه

گروه اقتصادی: در حالی شهرستان خمین از منابع گردشگری همچون بیت امام راحل، بازار، قلعه سالار محتشم و ... برخوردار است که هنوز نتوانسته در رونق اقتصادی و استفاده از منابع پایدار مورد توجه اقتصاد مقاومتی گام جدی بردارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ایران به عنوان کشوری غنی از لحاظ منابع فرهنگی و ویژگی‌های آب‌وهوایی می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود. با تمرکز گردشگری حلال و برنامه‌های منظم به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها می‌توان وابستگی به نفت را کاهش داد و به سمت منابع پایدار حرکت کرد.
تقی قاسمی، فعال گردشگری درباره اهمیت گردشگری در اقتصاد مقاومتی به خبرنگار ایکنا گفت: گردشگری به عنوان یک فعالیت یا صنعت بین رشته‌ای با اتکا به فرهنگ غنی و توانمندی‌های بالقوه باستانی، طبیعی و فرهنگی می‌تواند منافع قابل توجهی را در زمینه اقتصادی برای کشور به ارمغان آورد.
وی افزود: در تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی باید گردشگری را به عنوان جزئی ازاقتصاد قلمداد کرد و ازگردشگری به عنوان ابزاری در برابر چالش‌های فرهنگی و اقتصادی استفاده مطلوب کرد. گردشگری جزو آن دسته از صنعت‌هایی است که کاملاً اتکا به فرهنگ و پیشنینه مربوط به منطقه دارد و می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی را مرتفع سازد.
قاسمی با اشاره به جاذبه‌های منحصر به فرد شهرستان خمین اظهار کرد: جاذبه‌های تاریخی مانند بیت تاریخی امام راحل، قلعه سالار محتشم، کبوترخانه‌ها، سنگ نگاره‌های تیمره، حمام‌های تاریخی، منطقه حفاظت شده الوند، غارها، امامزادگان، مسجد جامع و بازار و سایر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی سهم بسزایی داشته باشد .
وی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری باعث ورود سرمایه و سرمایه‌گذار به شهرستان و باعث از بین رفتن بیکاری و تولید اشتغال می‌شود و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و با حداقل هزینه‌ها می‌توان بهترین بهره‌برداری را داشت.
این فعال گردشگری با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی اظهارکرد: : یکی از مزایای  توسعه صنعت گردشگری این است که صنایع دستی شهرستان نیز معرفی شوند و گامی در جهت فروش و شناساندن و ماندگار شدن صنایع دستی محلی و بومی و کمک به صنعتگران جهت ارائه محصولات به بازارهای داخلی و خارجی برداشته شود همین امور گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی با انتقاد از ارائه آمارهای اغراق شده در زمینه گردشگری در خمین تأکید کرد: ورود گردشگران داخلی و خارجی به هر مکانی برای آنجا آورده اقتصادی خواهد داشت و توسعه آن شهرستان را به دنبال دارد اما در خمین چنین اتفاقی رخ نداده است.
این فعال گردشگری ادامه داد: گردشگری نیازمند یک نهاد مشخص است اما در خمین متولی اصلی و سازمان پاسخگو در زمینه فعالیت‌های گردشگری مشخص نیست و همین موضوع سردرگمی و بی‌انگیزگی فعالان و علاقمندان به گردشگری را به همراه دارد.
قاسمی با اشاره به تشکیل کمیته گردشگری در خمین گفت: نتیجه این کمیته به اصطلاح تخصصی تنها در برگزاری چند جلسه بدون نتیجه خلاصه می‌شود و هیچ بازدهی برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان نداشته است، گردشگری تعریف خاص خود را دارد متولیان این صنعت مهم، در خمین برنامه و طرح مدونی ندارند و آنچه در جریان است متفاوت با ماهیت  گردشگری وگاه مخالف اهداف آن است.
با توجه به آمار 15 درصدی بیکاری در خمین و مهاجرت جوانان ازاین شهرستان به شهرها و استان‌های اطراف برای یافتن کار به نظر می‌رسد اقتصاد مقاومتی در حد شعار در این شهرستان باقی مانده است. گردشگری در این شهرستان محدود به تعدادی تورهای گردشگری برای بازدید از اماکنی خاص شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در شهرستانی که پر است از ابنیه تارخی پیدا کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۴:۵۷
0
0
با سپاس از شما
captcha